zondag 15 april 2012

De eredienst van deze zondagmorgen


Ruim 1000 mensen vanmorgen. De preek ging over de rust vinden en was goed, enkel zakte ik halverwege even weg. Kwam doordat de voorganger alsmaar het woordje “rust”gebruikte en ik bracht het meteen in de praktijk. Een Psalm (118) zong: Wij zegenen u uit uwer woning, in de berijmde versie en daar heb ik mijn gedachten over. Ik meen namelijk dat een massa een minderheid kan zegenen, maar andersom zet ik er een vraagteken bij. Ook het onderling elkander zegenen, doet bij mij de vraag opkomen die luidt: wat wil dat toch zeggen en waar heeft men dit “gebruik” vandaan? Oké de bijbel roept ons op elkaar te zegenen in de zin van elkander tot zegen te zijn. Daar krijg ik mijn vingers wel achter. Maar het elkaar zegenen in Gods naam, gaat volgens mij enkel op in de verhouding: meer en minder. De bijbel zegt: daarom is het onwedersprekelijk dat het mindere door het meerdere gezegend wordt. Moeilijk misschien om goed te vatten wat hier nu gezegd wordt, maar dat toch liever dan er een weinig zeggend gebruik van maken dat geen enkel doel nastreeft…

Om kort te gaan dacht ik dat een voorganger vanuit zijn positie in Christus (lees zijn ambt) een mens kan zegenen. Maar kan een mens een voorganger ook zegenen en zo ja, wat wil de bijbel dan zeggen met: het onwedersprekelijk dat het mindere door het meerdere gezegend wordt? Sommigen maken het nog doller en gaan de Heer zegenen. Waarmee dan? Wat heeft u wat Hij van node heeft? Misschien zie ik het allemaal verkeerd dus plaats het ter overdenking in het midden der webloggers.

9 opmerkingen:

  1. Hoi, ik vond een mooi stuk over zegenen. Goed dat je er over schrijft, daarom ben ik ook weer es op zoek gegaan naar de bijbelse betekenis ervan.
    http://www.12accede.nl/zegen-mandaat.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das een heel lappie tekst Mirjam... Ik voor mij zie het zegenen als: zorgen voor elkaar. De hand die de voet verzorgd en niet als een vaag:"ik zegen jou" en dat is dan weer dat. Toch is dit een handeling die we wel tegenkomen in veel christelijke kringen, maar zonder elkaar van het benodigde te voorzien, lijkt het mij tamelijk onbijbels. Zegent elkaar met het goede, zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nHele lap, maar wel de moeite waard om te lezen;)(vooral de betekenis vanuit het Hebreeuws)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is ook zo, is ook zo. Morgen veel zegen omdat ik jarig geweest ben en al de dames van kantoor mij dan kussen. Valt dit ook onder elkander zegenen? Vast wel! Haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaha want zegenen betekent ook aanbidden, ik heb vandaag gehoord in de preek dat het griekse woord daarvoor net zo iets betekent als de manier waarop een hond zijn baasje begroet, daar weet jij dus alles van;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. DIe van ons plast dan vaak op de vloer. Misschien een nieuwe blessing voor in de kerk?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stromen van levend water zullen het dorstige overvloeien;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahahaa eindelijk iemand die weet wat christelijke humor is. Hahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Psalm 118. Van David?
    ****
    Danklied tot Gods Eer.
    ****
    Looft de Heer, want Hij is Geweldig en Goed,
    Zijn Welwillende Goedheid geeft goede moed.
    Laat Israël nu zeggen voor nu en altijd:
    „Zijn Welwillende Goedheid duurt in eeuwigheid.‟
    Ook Aäron zegt het voor nu en altijd weer:
    "Zijn Welwillende Goedheid is Hemels Heer."
    Laat allen nu zeggen,zij die de Heer vereren:
    „ik wil in Zijn Goed en Welwillendheid verkeren.‟
    ******

    Vanuit mijn angst heb ik tot de Heer geroepen,
    Hij maakte vrij, Hij stelde ruimte voor mijn troepen.
    De Heer is met mij, ik heb niets te vrezen,
    Wat zou een mens mij doen, dan snel weg te wezen.
    De Heer is met mij en Zijn helpers aan mijn zijde,
    de haters nu weg, ik zal mij in Hem verblijdden.
    Het is altijd maar weer beter bij Hem te Zijn,
    dan op mensen vertrouwen, ook al zijn ze „Fijn.‟
    *****

    Alle volken omringden mij, om mij neer te vellen,
    ik heb ze in Zijn Naam, neergesabeld, niet te tellen. Neergesabeld toen ze als bijen rondom kwamen,
    door een doornen vuur uitgeblust, alleen nog tranen.
    Ik heb ze allemaal neergesabeld in de Naam des Heren,
    ondanks de butsen,werd ik net niet gevangen door die heren.
    Het was de Heer die mij geweldig hielp, daarom zing ik nu mijn Psalmen,
    Hij liet ze bijten in het stof en kon ik mijn vijanden inpalmen.
    *******
    De Heer is mijn Sterkte, ik zing daarom mijn Gezang,
    Hij is mij tot Heil geweest en was daardoor niet bang.
    Zonder deze Krachtige Rechterhand des Heren,
    had ik met mijn leger nooit kunnen triomferen.
    Jubellied en tegenzang in de tent alom,
    de rechtvaardigen die zingen rondom de trom.
    Het is steeds weer die Krachtige Rechterhand van God,
    Hij tuchtigt mij daarmee en bracht een keer in mijn lot.
    *****
    Hij heeft mij niet aan de dood over gegeven,
    ik hoefde niet te gaan maar mocht blijven leven.
    Wat ik verkeerd deed, heeft Hij mij laten weten,
    ik zal Zijn onderwijzingen niet vergeten.
    Ontsluit dan nu alle poorten der gerechtigheid,
    waar ik hem kan prijzen in Zijn Grootse Heiligheid.
    Door deze poorten gaan rechtvaardigen naar binnen,
    om Uw Grote Naam te loven en te beminnen.
    *****
    Ik loof en dank U Heer voor Uw Spreken tot mij,
    dit is tot heil geweest, dit inzicht maakte vrij.
    De steen die vele bouwlieden hebben versmaadt,
    werd tot een hoeksteen die tot in Eeuwigheid staat.
    Van de Heer is dit alles geschied en opgeschreven,
    het is wonderlijk in onze ogen ingeweven.
    Dit is de dag die onze Heer gemaakt heeft,
    zing en juich samen met ons, met al wat leeft.
    ******
    O Heer geef ons Heil en een voorspoedig leven,
    Gezegend, Hij, die komt voor allen ten Zegen.
    De Heer is God en Hij doet het voor ons lichten,
    bindt het feestoffer vast met touw, doe uw plichten.
    Zet het offer vast bij de hoornen van Gods Altaar,
    zo dicht bij de Heer onze God, is er nooit gevaar.
    Mijn God, ik verhoog en loof U, mijn leven lang,
    ik dank U voor de vrijheid en ben nooit meer bang.
    *****
    Looft de Heer, want Hij is goed,
    looft Hem met een blij gemoed,
    Want Zijn Gunst alom verspreidt,
    zal bestaan in eeuwigheid !
    *****
    Door Hem geïnspireerd en opgeschreven door Jiooda.

    Ps Ik heb alle 150 Psalmen op deze wijze opnieuw geschreven en
    zo laten drukken.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.