zondag 8 april 2012

Batman preekt


Volle bak in de kerk. Tis tenslotte Pasen en dan heb je toch dat mensen die normaliter niet gaan, binnen komen wandelen. De kerkbanken in deze kerk hebben deurtjes die achter je sluiten alsof men bang is dat je halverwege de “rit” uituit zal kletteren. Preek was kort en krachtig en het eerste wat opviel was dat er niemand hard hoestte van de toch al snel 700 koppige menigte. De bijenwas waarmede men de eiken banken wekelijks in lijkt te smeren werkt wellicht verzachtend op de keel van ‘kucherig” uitgevallen mensen.

Het lange bruine haar van de dame voor mij viel over ons zangbundeltje en streelde steeds mijn handen als we een ander lied zongen en ik moest bladeren. Haar lokken kriebelden tussen mijn vingers en dan zeggen ze nog dat er weinig intimiteit is in de kerk.
Een rij voor ons zat een verstandelijk gehandicapte jongen die steeds in moeders oor de vraag fluisterde, komt Jezus ook, komt Jezus ook? Een redelijke vraag me dunkt. Daar komen wij tenslotte voor naar de samenkomst. Toen de dominee in zwart gewaad verscheen en de preekstoel betrad, hoorde ik het ventje aan moeder vragen:”is dat um, is dat um, nee toch zeker dat lijkt batman wel?  Op moeders neen schudden, voegde hij er aan toe, laat um dan weg gaan, hij maakt Jezus aan het schrikken met die zwarte jurk. Pas toen het ventje dat zei, voelde ik me echt thuis in deze kerk…

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk eerlijk verstandelijke gehandicapten. Ze zeggen nog wel eens wat wij (onbewust) denken.

    Op dit moment missen wij in de kerk zo'n licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Adriaan ik mag zulke kinderen graag horen omdat ze een spiegel lijken voor te houden waarin wij iets kunnen beschouwen wat we missen als we enkel naar onszelf kijken.

    Net terug van een paasmaal, was erg fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Peter, batman in jullie kerk??? Ik moest wel lachen om de reactie van zo'n jongen, en vaak zitten verstandelijk gehandicapten, met hun spontane uitspraken, heel dicht bij de waarheid. En wat las ik nog meer...plm. 700 mensen in de Paasdienst, ik viel haast van mijn stoel. Ooit kwam ik iets later in kerk, één van de broeders, helemaal blij, "oh, Esther we hebben volle kerk", oké dan, ik was de 22ste.
    Tja, dat is bij ons veel, alleen met kerst zijn er plm. 100 bezoekers. Maar ja, veel kleine dorpjes, bij ons.

    Peter, nog een fijne avond saampjes, en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja Gouda is nog altijd een gemeente waar heel veel christenen wonen en veel zegen op rust. En ja, ik houd van gehandicapten en het zou mij een weinig verbazen als we de bijbeltekst: worden als de kinderen als: worden als de verstandelijk gehandicapten moeten lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Luc van den Oever10 april 2012 om 05:19

    Hallo Peter.

    Ik ben erg benieuwd naar het verhaal met de kop: Geen stukjes meer op zondag uit Gouderak.

    Als ik dit juist lees, begrijp ik dat de dominee je het zwijgen heeft opgelegd. Dat komt zeer 19e eeuws op me over.
    Kortom, welk verhaal zit hier achter en wil je reageren?

    Groet

    Luc van den Oever
    verslaggever AD Groene Hart

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Luc Natuurlijk zit er een verhaal achter, enkel wil ik het niet in de krant hebben en is het mede daarom weer weggenomen. Haha... Groet Peter

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.