woensdag 7 maart 2012

Wat doet God met al uw moeiten, verdriet en pijnen?


Veel mensen menen dat als wij straks in de hemel zijn en over de nieuwe aarde zullen lopen, wij alles vergeten zijn. Alsof er een knopje aanwezig is waar de Schepper straks op het einde aan zal draaien en hup, alles is vergeten en klaar is Kees.
Ik geloof daar niets van en de bijbel laat ook iets geheel anders zien namelijk: God bewaart het verdriet van Zijn kinderen. Juist de moeiten het verdriet en de tijden vol pijn.
Er staat namelijk in de bijbel dat Hij al de tranen van ons gezicht zal wissen. Vanwaar komen die tranen? Komen die zomaar uit de onbewolkte hemel vallen of hebben zij een bron? Heeft God ze bewaard dan? Blijkbaar wel! Ik meen dat deze tranen kostbaar zijn voor God, ja kostbaarder dan lachen. Het boek prediker zegt niet voor niets dat verdriet een betere uitwerking op de mens heeft (als het om zuiveren gaat) dan lachen. Vreemd je hebt wel lachtherapieën maar geen verdriettherapieën…
Waar het om gaat is dat God in al Zijn wijsheid alles bewaren zal en dat Hij een plan heeft met alles in ons leven. In elk geval niet om het maar uit te stuffen na ons aardse bestaan.
Het zal mij niets verbazen als de grootste moeien en donkerste tijden op aarde, het fraaiste licht en de mooiste kleuren in ons nieuwe menszijn blijken te hebben ingekleurd en sterk verweven zijn met diegene welke jij en ik tot in alle eeuwigheid zullen zijn...Volkomen schoon en fonkelende als edelstenen, gelijk Hij die de grootse schitteringen aan het kruis liet fonkelen als briljanten tranen van God... 

8 opmerkingen:

  1. Heel mooi en Zo fijn om te weten:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om tranen te wissen moeten er wel tranen zijn, daar heb je gelijk in hoor. Hhmmmm.... ik denk dat we niet meer met verdriet naar die perioden in ons leven terugkijken, maar met opluchting dat het voorbij is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor deze mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja opluchting lijkt me een redelijke inschatting van ons terug zien naar de aardse tijd. Wij kijken misschien toch te vaak naar het leven als zijnde een speeltuin maar ten diepste komt hij dichter in de buurt van een stormbaan waar de wedloop gelopen, geslopen en gekropen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Huilen kan een enorme bevrijding zijn, maar ja hoe krijg je mensen aan het huilen op therapie? Ik geloof dat als we Hem ontmoeten vooral verdriet zullen voelen over de dingen die we gedaan of nagelaten hebben en waar Hij voor geleden heeft. In openbaring 21 vers 4 staat aanluitend op de woorden: Hij zal alle tranen van de ogen afwissen, Van verdriet, rouw en pijn zal geen sprake meer zijn. Dat hoorde allemaal bij de oude wereld en die is voorgoed voorbij.enz.Daar kijk ik eerlijk gezegd toch wel naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volkomen waar dacht ik Mirjam. Toen ik de Heer voor het eerst mocht ontmoeten in de wedergeboorte huilde ik ook en ik huil normaal nooit. Huilen heeft een bepaalde uitwerking en die is heel positief.
      Maar er zit ook een lading van verdriet aanvast en nee daar zit ik weer niet op te wachten. Huilen van het lachen kan ook. Lijkt mij een beste combi...

      Verwijderen
  6. Jij moet dat gevoel van opluchting toch wel kennen Peter, na een fikse training... afzien... en dan... trots op jezelf, je kan de wereld weer aan.
    Haha, kom zelf net terug van de sportschool :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na een pittige training maakt het lichaam het natuurlijke endorfine aan. Dat geeft dat lekkere opgewekte gevoel dacht ik. Eigenlijk is een mens een wonderlijk wezen. Dat gevoel kent enkel die mens die zijn of haar grenzen kan verleggen en dat zegt weer iets over karakter dacht ik. Ja ik ken dat gevoel dus zeer goed en het is zalig...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.