dinsdag 27 maart 2012

Waar moet je de erfenis laten?


Een vreemde vraag misschien en ook niet van toepassing als je kinderen hebt gekregen. Wij zijn samen en dan komt die vraag wel eens op. Je huis en spaarzaam verkregen spaarcentjes, wat moet ermee gebeuren na je overlijden? Het boek prediker spreekt erover dat het altijd bij mensen terechtkomt, die er zelf niets voor hebben behoeven doen. Een vreemde zaak, voegt het woord van God er nog aan toe. Maar zo is het nu eenmaal.

Maar even terug naar mensen zonder kinderen, wat doen die met hun testament? Aan een goed doel nalaten, na alles wat ik gezien heb wat de meneren directeuren menen te mogen toe-eigenen aan gelden die bedoeld waren voor arme mensen? Neen die verdienen veelal enkel een enorme schop onder hun vet gevreten achterste. Enkel het leger des heils, komt zo uit de bus dat je denkt: dat zou een optie zijn.

Je eigen gemeente roept iemand, maar ik heb te vaak gezien dat geld uit werd gegeven aan zaken die enkel van materiaal waren (geluidstafels dan kon je lekker hard de Here loven daar was God dol op en zat Hij te swingen achter een wolk, of men ging ervan naar de Torontoblessing in de hoop wat heil met een schepnet te kunnen vangen en het over de thuisgemeente uit te strooien als de as van mijn overleden overgrootmoeder). 
Neen sorry ieder zijn ding, maar het is niet het mijne.
Een lolbroek kan roepen:”zet mij in de erfenis.” Tja, dat zal de ontvanger blij maken maar of de gever dat ook als: goed beheren kan ervaren is nog maar de vraag? Ik ben er nog niet uit en sta open voor tips….

19 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat het nog even duurt voor jullie Peter maar er zijn heel veel instanties/organisaties waar het geld wel goed besteed wordt en je het met een gerust hart aan kunt nalaten.
    Zou Stichting Traveling Light (http://janenmarja.blogspot.com/) niet een optie kunnen zijn? Zij doen echt fantastisch werk over de hele wereld. Voor meer informatie...vraag het Marja Meijers maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wendy
      Tja weet je, het begint bijna altijd goed en integer, daar niet van. Ooit begon woord en daad ook zo en kijk nu een! Ik ben er nog niet uit. Kijk, wij hebben zelf ook een soort project en ook dat is 100% save, maar als we dood zijn en er komt een ander aan het roer liggen de zaken vaak weer zo anders. Daarnaast is er het aspect van vertrouwen en dat komt niet zomaar uit de lucht vallen als je me begrijpt. Ik heb jaren in een bijbelshop gewerkt en heb van dichtbij gezien om mij heen dat er nergens zo slecht mee wordt omgegaan als gemakkelijk verkregen geld...

      Verwijderen
  2. Wij hebben ook geen kinderen, wij proberen het op te maken. Volgend jaar gaat mijn vrouw minder werken en gaan we gedeeltelijk van ons spaargeld leven. Alleen het huis is nog een punt, wij willen hier wel blijven wonen, hoe maak je dan een huis te gelde? En mochten we onverhoopt toch vroeger deze wereld verlaten dan zoeken de erfgenamen het maar lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opmaken klinkt goed Gerrit. Maar het lastige is dat je niet precies weet wanneer het op moet zijn? Haha. Je huis, ja, een lastiger punt. De belasting komt eerst dan.

      Verwijderen
  3. Hmm..Jan werkt in Gouderak dus als je een klein buitenhuisje nalaat....;)een hond erbij mag ook nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kunnen we niet Jan wegdoen en dat wij die hond nemen? ik bedoel dat Salomo ook meer had dan eentje....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent echt gek;)meerdere vrouwen...volgens mij gaf het een hoop heibel in de tent.

      Verwijderen
    2. Nu ik erover nadenk zeg ik: Ja dat is waar ook. Met eentje heb ik soms al mot, haha...

      Verwijderen
  5. Jullie hebben toch sponsorkindjes via een bepaalde organisatie. Die organisatie lijkt me een prachtig doel! Of misschien Compassion, een soortgelijke organisatie. Heel veel van het geld gaat echt rechtstreeks naar de kinderen, er wordt met lokale organisaties en heel veel vrijwilligers gewerkt. Maarre... blijven jullie nog maar wel een poosje hier hoor, veel te gezellig. Tot zaterdag!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van excessief hoge salarissen aan directeuren van goede doelen, zoals in het verleden, is geen sprake meer. Maar de directies van de Nederlandse organisaties voor ontwikkelingshulp worden nog steeds goed betaald. Dat blijkt uit een overzicht van RTL Nieuws. Goedgelovig lichtte de christelijke organisaties er even uit. Koploper is Jack van Ham, algemeen directeur van ICCO, die per jaar bruto 114.991 euro verdient. Directeur Jan Lock (foto) van Woord en Daad staat met 101.439 euro op de derde plaats. Hekkensluiter is Ruud van Eijle, directeur van Dorkas Hulp Nederland, die per jaar maar 53.288 euro verdient.

      Verwijderen
  6. Je geeft zelf al het juiste antwoord Peter,
    Degene die na jou komt heeft er niet aan gewerkt, en dan kun alleen maar hopen dat het op waarde wordt geschat, maar er is geen enkele garantie.
    Inderdaad een wijze les van Prediker...

    Pred.2:18 Ik haatte ook al mijn arbeid, dien ik bearbeid had onder de zon, dat ik dien zou achterlaten aan een mens, die na mij wezen zal.

    19 Want wie weet, of hij wijs zal zijn, of dwaas? Evenwel zal hij heersen over al mijn arbeid, dien ik bearbeid heb en dien ik wijselijk beleid heb onder de zon. Dat is ook ijdelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het blijft een fascinerend boek Prediker. Ik sluit me aan bij Gerrit lekker genieten van je zuur verdiende geld.

    Toen ik nog vrijgezel was had ik het Leger des Heils (geen verrassing)en de dierenbescherming in mijn testament staan. De kerk omdat ik God was gaan ervaren en voor de dieren omdat ik vind dat de kerken zich te veel op mensen richt.

    Inmiddels ben ik alweer een tijd getrouwd en vader. Nu ligt alles anders. Ben nu wel gestopt met collecteren voor de dierenbescherming, die dure directeur hé.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dierenbescherming waar directeur Frank Dales met een jaarsalaris van 120.000 Euro zit.

      Verdient ook een rotschop. Sorry ik zeg het gewoon recht voor zijn raap en neem geen blad voor de mond. Dat is geen liefdadigheid dat is jatten over de rug van mensen die het goede met bepaalde zaken voorhebben...

      Verwijderen
  8. Zo is het maar net Plonie, ik sluit me aan bij de bijbel en zeker bij wat jij nu aanhaalt. Het is mij in de 50 daar dat ik al heb mogen leven meer dan duidelijk geworden dat mensen met makkelijk verkregen geld, heel vaak ook gemakkelijk omgaan in allerhande vormen van uitgaven waarvan men zich af kan vragen of de schenker dit nu bedoelde met goed beheren...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben ook geen kinderen, maar wel een eigen huis. We hebben zelf een stichting, zoals Wendy al schreef :), hoe het daarmee verder zal gaan als wij er niet meer zijn weet ik niet, maar we bidden dat er voor die tijd nog neven en nichten tot bekering zullen komen om de visie met passie over te nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aan de kankerstichting geven. Dat zou ik doen. Of aan iemand, die heel waardevol werk doet op vrijwillige basis. Ach, ik weet het eigenlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rode Kruis Cees Breederveld € 199.000,– 2008
      KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar € 179.788,– 2009
      Nierstichting Paul beerkens € 177.000,– 2008

      Neeen die krijgen het zeker niet met zo'n grijpgraaier waan de top...

      Verwijderen
  11. :-) Het was maar een hintje

    Dank je wel voor je reactie op mijn blog, dat helpt me om het weer wat nuchterder te bezien. Ik had ook echt verwacht dat de meester hartelijk zou lachen om het briefje. En ja, als hij het zo ernstig opneemt valt er voor ons niks meer te lachen toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hintje was goed enkel de directeur van de kankerbestrijding met de lijm eens van zijn vingers wassen.
    En tja wat je briefje betreft aan die schoolmeester, ik denk dat je het beste de spanning uit de lucht kan halen door iets te doen wat hem verbaast. Dat denk ik als buitenstaander, misschien heb ik het mis.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.