zondag 25 maart 2012

Twee mensen, twee "kerken"

Vandaag visite van twee mensen die je eigenlijk zo erbij zou willen hebben en een plekje wil geven in je huis. Lieve vrienden. Hij een onwijs zachtmoedige man en zij een vrouw die het liefst op mijn oude Harley zou willen springen en een stukje zou wegblazen. Een contrasterend stel waar wij heel fijn contact mee hebben. Alle twee geheel anders en toch geheel en al echt. Hij kerkt evangelisch en zij hervormd. Dat klinkt ingewikkeld en toch gaan het al jaren goed. Wij voelen de vreemde aandrang om direct te roepen dat dit een vreemde gang van zaken is, maar aan de andere kant hebben ze alle twee een plekje in de kerk waar ze graag en trouw komen. Wat is er dan op tegen om (noem het) gescheiden naar de samenkomst te gaan? Misschien veel, misschien niets…In ieder geval moet ik zeggen dat ik in hun alle twee de Heer ontmoet en dat ze een constructie hebben gevonden die ze tevredenstelt. Wat is er dan op tegen? De kerk is toch wereldwijd één of toch weer niet?

18 opmerkingen:

  1. Kijk dit zijn nou de stukjes tekst waar ik het meest van hou.

    In onze gemeente kerken ook "stellen" die naar twee verschillende godshuizen gaan. Pssst niet verder vertellen, maar soms ga ik ook mee naar een andere kerk.

    Mijn maandag is weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook Adriaan, ik ook en tis niet te geloven ook daar komen echte kinderen Gods.....

      Verwijderen
  2. Er is niets op tegen denk ik maar of het praktisch gezien zo handig is weet ik niet. Zeker als er ook kinderen zijn, is het wel een heel georganiseer lijkt me. Als mensen hier voor kiezen en gelukkig mee zijn moeten ze het gewoon doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Praktisch lijkt het me niet altijd nee, maar het kan wel een oplossing zijn.

      Verwijderen
  3. Twee geloven op een kussen slaapt de duivel tussen ha ha.

    Tja, dat werd mijn vroeger onder de neus gedrukt toen ik verkering had met een anders gelovige.

    Staat dat dan in de Bijbel vroeg ik aan mijn vader. Ja zei hij in 2 Korinthiërs 6:14 staat dat je niet een juk, of gemeenschap mag hebben met degenen, die van ongelijke religie zijn.

    Oké pa zei ik, ik zoek een andere en dat is mijn gelukt, nu ja je kent ze, nog steeds geen spijt van en ze woonde ook in de kortakkeren Onder de Boompje.

    Oké Peter dus je was zondag ‘thuis lezer’ begrijp ik. Ik miste je verslag / commentaar op de preek van zondag.

    Groeten van Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jan ik zat te suffen met de klok en prompt kwamen we te lat uit bed. We waren haha thuislezer ja, nou misschien meer thuisluisteraar want we hebben via de onlinesite mee kunnen luisteren en ik moet zeggen dat ik de preek erg sterk vond.

      Tja twee geloven wat zal ik er van zegen. Ik blijf op veilig en meen dat het vaak handiger is om ook wat geloof betreft een beetje te stroken wat betreft je kijk op zaken. Maar al te vaak gaan gecombineerde geloven binnen een huwelijk dood en doet men helemaal niets mee...

      Verwijderen
  4. Mijn echtgenoot en ik komen ook uit 2 verschillende kerken. Ik gereformeerde kant en hij de evangelische kant. Toch hebben we besloten in het belang van de kids naar een zelfde kerk te gaan en iets gevonden wat er tussen ligt. maar ik vind ook dat we de verschillen niet te groot moeten maken. in mijn 'oude' gemeente wilden ze wat moderner worden (meer opwekkiing zingen) maar helaas waren de ouderen het er niet zo mee eens, en sommigen verlieten zelfs de kerk, das jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom uit de Pinkster en mijn vrouw uit de Hervormde kerk en ook dat werkt prima hoor. Denk dat er vroeger toch meer problemen kwamen in deze combi van geloofsrichtingen maar goed. Wij hebben het zo opgelost: eerst 10 jaar naar de evangelische en nu al weer bijna 10 jaar in de Hervormde. Moet zeggen dat ik overal christenen aantref...

      Verwijderen
  5. Lijkt me niets op tegen, als zij er volkomen vrede mee hebben. Wie zijn wij om daar uberhaubt iets van te vinden, toch? En dat je in allebei God kan zien is toch de allerbeste vrucht die je je maar kunt wensen!

    Groetjes
    Erika

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met je eens hoor maar ergens roept er ook een heel klein stemmetje in mij dat zegt:"waar is de tijd gebleven dat vrouwen gewoon naar hun man luisterden en met hem meegingen naar de kerk." Je moet niet naar dat gekke stemmetje luisteren hoor, welneen dat is ouderwets. De bijbel is wat dat betreft een verouderd boek, ehh of...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hadden een echtpaar die jaren op zaterdag naar de katholiekekerk ging en op zondag naar het Leger.

    De uitvaartdienst was een gezamenlijk dienst van de katholieke kerk en het Leger des Heils. Man als je ons muziekkorps had gehoord in die grote kerk en dan die prachtige katholieke rituelen. Een mooiere begrafenis dienst is volgens mij ondenkbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Clint EastwoodMar 26, 2012 11:44 PM
      Dus de katholieken kerken ook op de sabbath? Dat hebben ze dan beter begrepen dan de kerkhervormers die de eerste dag der week tot sabbat hebben gebombardeerd wat hij, hoe je de schrift ook wenden wil en keren, nooit is geweest en ook nooit zal zijn. En wij maar leven elke zondag:"denk aan de rustdag dat u die heiligt. Een giller vind ik

      Verwijderen
  8. Van mij mogen ze 't zelf weten, maar 't lijkt me toch onhandig, stel nou dat er iets heel spannends gebeurd en jij moet dat net missen? Ik zou zeggen de ene week samen hervormd en de andere week samen evangelisch, kunnen ze toch lekker handen vast houden en met elkaar napraten over de preek :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja zit wat in, maar stel nou dat er in alle twee de kerken wat spannends aan de gang is, dan mis je weer niets. Ik denk met de ene week hier en de andere week daar dat je dan een soort er net niet bij hoort gevoel kan krijgen. Maar, ieder lost het op zijn manier op en ik vind het al knap dat men nog ter kerke gaat in deze tijd waarin niemand tijd lijkt te hebben....

      Verwijderen
  9. De uitdrukking "twee geloven op een kussen...." moet je wel zien zoals hij bedoeld is. Hierbij gaat het om stelletjes waarvan beide partners iets anders geloven.
    In het Oude Testament werden de echtgenoten gezocht binnen de eigen stam of het eigen land. Het was Gods bedoeling dat de kinderen van Israël niet met de heidense volken huwden. Maar waarom? Zij dienden een andere god, niet de God van Israël. Het gevaar was dat er hierdoor een vermenging van het geloof zou ontstaan. De heidense gewoonten zouden worden overgenomen en in Gods ogen was dit een gruwel.
    In onze tijd kun je het ‘compromis sluiten’ noemen. Iemand die niet hetzelfde gelooft of dezelfde God dient als jij, zal vaak bepaalde problemen geven. Hij of zij zal het niet eens zijn met de toewijding die jij maakt en de principes waarnaar jij leeft. Ook de mensen die niet-gelovig zijn, dienen de god van deze wereld. Zij dienen dus ook een andere god, ondanks dat zij pleitten niet gelovig te zijn.
    Paulus haalt in 2 Korintiërs 6 vanaf vers 14 duidelijk aan wat het verschil is. Het is in principe heel simpel. Wat heeft licht gemeenschappelijk met duisternis en wat Christus met Baäl? Niets! Wat heeft een christen gemeenschappelijk met iemand van de wereld of met iemand die niet bekeerd is tot Jezus? Niets!
    De Bijbel geeft nadrukkelijk aan dat het wijs is om een relatie te beginnen met een christen. Door met een christen te gaan, verlies je niet Gods plan voor je leven. Als je één geloof op één kussen hebt, word je bespaard voor mogelijke problemen.
    Gezien het bovenstaande maakt het dus niets uit of je nu in een evangelische gemeente komt of in een hervormde of in een pinkster....Als je beiden bekeerd bent en Jezus dient, behoor je Hem beiden toe. Inderdaad zal het wat praktische problemen geven, maar die zijn te overbruggen.
    Echter als je als christen kiest voor een moslim of een hindoe of een boedist of een weet ik wat, dan kun je problemen verwachten en, wat nog belangrijker is: God keurt het af!!
    Wat betreft jouw stukje Peter, is het zonneklaar dat deze twee mensen beiden de Heer dienen en het dus niks uitmaakt in welke kerk zij komen. Inderdaad: wij horen als 'kerk' een gemeenschap te zijn, de gemeenschap van Christus, Zijn bruid.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja mee eens Jose het ging denk ik binnen het ongelijke span niet zozeer om de domme kerkscheuringen en de (noem het) verschillende gemeenten die daardoor ontstonden, doch om geheel andere zaken.
    Goed dat je het even aanhaalt en nu ga ik weer snel in de zon aan het werk....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geniet van het zonnetje, nu kan het nog! Eind van de week wordt het een stuk kouder, maar nu is het heerlijk!
    Morgen naar een begrafenis: een zuster in de Heer is gestorven, ze zou vandaag 52 worden. Twee jongvolwassen kinderen: 21 en 19 jaar. Mijn hart huilt vanwege dit verlies en dat haar man en kinderen haar zo vreselijk zullen missen......mijn hart juicht omdat ze nu zonder pijn is (ze had maag-darmkanker) en bij de Heer is. Tegenstrijdige gevoelens dus. Morgen wordt een moeilijke dag.....ik hoop dat de zon schijnt, dat maakt het iets beter op de begraafplaats.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vreselijk Jose zo jong en dan dit weer! IK weet ook niet waarom God de liefste en mooiste mensen het eerste naar huis haalt. Een raadsel, sterkte toegewenst bij dit verlies...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.