zaterdag 3 maart 2012

Preken en pitten

Wat gaan we vandaag weer in de samenkomst beleven? Ik zit al met spanning te wachten op wat komen gaat. Je leest het straks op welke momenten ik wakker geschrokken ben of als het echt boeiend is, misschien wel de hele dienst beleef. Onderzoek wees uit de de gemiddelde mens ongeveer tussen de 15 en 25 minuten aandachtig kan luisteren. Dus waarom de preek en de gebeden/mededelingen etc bij elkaar nog altijd 60 minuten duren is mij een raadsel. De oplossing, een kort moment van weg dutten. Dus denk niet, Peter heeft geen aandacht voor de dienst, want ik zit dan juist op te laden.
Tot straks.
Ps de foto is van mijn moeder als meisje (met brilletje) lang, lang geleden.

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk die oude foto. En ja, wat mij betreft mag de preek ook korter. Je neemt het na een half uur niet meer op en vaak valt de voorganger in herhaling. Wat mij betreft is 20 minuten ideaal, niet in de laatste plaats voor de jeugdigen onder ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga geheel met je me. Laten we hopen dat voorgangers dit lezen en zoals je al schreef het eeuwige herhalen achterwege zullen laten. Dan is er veel tijd over om eens lekker op gesprek te komen na de kerk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn bij ons voorgangers die na tien minuten preken de mensen laat gaan staan. Even de benen strekken en een vrolijk lied zingen. Knappe kerel die dan kan in dutten.

    In vroegere tijden was dit moeilijker, want toen hadden we nog diverse dronkaards in de dienst. Ze stonden dan te waggelen of te snurken. (zaalbezoekers niet de voorgangers)

    Tegenwoordig lukt het ons de daklozen bijna niet meer binnen te krijgen voor de kerkdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In onze gemeente duurt de preek (meestal) maximaal 30 minuten. Precies lang genoeg dus om de aandacht gevangen te houden. Vandaag jammer genoeg niet naar de dienst geweest....ben gister door m'n rug gegaan....ik heb de hele dag 'schoorvoetend' in huis rondgescharreld....pffff vermoeiend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is ook lang genoeg Jose. Bij ons is het zeker met de mededelingen erbij een uur. En dan doet de voorganger het in de gebeden nog eens een keer over.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.