zondag 18 maart 2012

Papieren preken

Vandaag een papieren preek. De voorganger droeg een lief mutsje toen hij binnenkwam. Besefte dat dit deel van het kostuum niet veel meer gedragen wordt. Hij geleek ermede op Willy wortel, vond ik. De preek was goed, maar van papier. Dat wil zeggen: een uitgeschreven en van papier gelezen preek. Telde 445 maal de momenten dat de voorganger op zijn geschriften keek om verder te (lezen) preken. Sorry maar  high sensitive zijn, heeft soms ook voordelen. Ik noem 102 keer gehoest tijdens de dienst, zeven hoedjes en twee mensen waarvan ik het vermoeden had dat die sliepen tijdens de preek. Men kan zich afvragen of er ruimte genoeg is voor spontane ingevingen van Gods Geest als er zo van het papier gelezen wordt? Persoonlijk heb ik meer met het preken waarbij je minder het gevoel hebt van een voordracht uit “eigen” werken en de voorganger direct tot de gemeente spreekt met ruimte voor spontane ingeving van Gods Geest. Misschien vergis ik me....

10 opmerkingen:

  1. Het meest heilzaam vind ik een geschreven tekst, waar de voorganger "spontaan" dingen aan toevoegt of afhaalt. Dit naar gelang het waaien van de Heilige Geest tijdens de dienst.

    Dit moet je als voorganger wel kunnen en durven.

    [Dit vereist ook flexibiliteit van Beamer bediener en muzikanten, zoals bij ons.]

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Prijst den Here wij hebben geen beamer wat een waardeloos ding is dat! Sorry maar de onrust, het gehannes, het: hij doet het wel, hij doet het niet, heb ik 5 jaar mogen meemaken in de andere kerk waar we zaten en vond ik (net als veel andere vernieuwingen een grote achteruitgang tav de boekjes waaruit gezongen werd.

      Muzikanten en heilsoldaten (soldatinnen ook) kunnen een verademing zijn vind ik. Wij hadden een soldatin (zonder baard) in de evangelische gemeente en altijd als ze de zangdienst deed wat het heel bijzonder. En de tamboerijn erbij natuurlijk. Miste enkel de neusfluit nog...

      Verwijderen
  2. Nee je vergist je niet Peter.

    Ik had idem je gedachten.

    Ik vroeg mij ook altijd al af waarom doen predikanten een toga aan en…..als er dan zo’n alpino/baret bij opgezet wordt komt bij mij de gedachten dat ze weer terug willen naar het Roomse. Pas nog op een begrafenis geweest in de R.K. en dan zie je ook al die mannen met zo’n sinterklaaspak lopen, inclusief mutus in allerlei kleuren in dit geval blauw/paars. Ik weet niet of hier Roomse katholieken mensen mee lezen maar van mij mogen ze al die zooi weg doen (sorry voor onze R.K. mensen die er wel wat in zien).

    Goed, ik begrijp dat jij nogal eens last heeft van de omgeving zoals mensen die voor je zitten en zo waar door je meer geïnspireerd wordt in plaats dat je aandacht hebt voor de Ds. Toch….. zat je vanmorgen op een ander plaatsje zag ik.

    Ook al las de predikant zijn preek deels voor, zijn thema ‘zelfverloochening’ vond ik goed in evenwicht staan en daarmee de Geest weldegelijk opgemerkt. Met spontaniteit vloeit niet van zelfspreken de Geest mee want de Geest blaast waarheen Hij wil enz.

    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och Jan meer aandacht voor de mensen dan voor de D.s, ik weet het niet precies. Wat ik wel weet is dat ik samen met nog een jongeman en een gehandicapte een kopje koffie ben wezen drinken na de dienst om elkander te helpen en lief te hebben. We hebben een uur over o.a geestelijke zaken en de preek gesproken. Dat is wat ik meenam uit de preek en de kerk. Wat deed jij eigenlijk met de preek?

      Verwijderen
    2. O, ik dacht dat het zingen was na de dienst.

      Wat bedoel je met de vraag: ‘Wat deed jij eigenlijk met de preek’.

      Ben ’s middags / ‘s avonds ook nog naar de dienst geweest en wat denk je. Precies het zelfde Bijbel gedeelte voor gelezen en precies de zelfde tekst als uitgangspunt, thema ‘zelfverloochening’.

      Wij vonden de middag / avond dienst meer Christo-centrisch als de morgen dienst. De D.s las de preek niet voor (wel een punten brief) en de Geest was rijkelijker dan ’s morgens.

      Met de Geest bedoel ik de ‘inspirator en uitlegger van de Bijbel’ maar in de middag / avond dienst de Geest meer als een Trooster.

      Jan

      Verwijderen
    3. Ja maar ik heb het na een dienst waarin er volop gezongen werd al wel gehad en behoef niet na de dienst dan nog eens te zingen maar ieder zijn meug. Oh waren jullie in de avond ook van de partij welaan ik meen dat de eigen voorganger toen sprak. Ik bedoel dat wij zo slecht naar de preek hadden zitten luisteren dat we er daarna toch nog een vol uur over konden napraten.
      Vandaag 4 parkieten wezen halen bij hoogendoorn en ik vroeg mij af of jullie nog parkieten hadden of is het hok leeg?

      Verwijderen
  3. Zoals je misschien al weet ben ik pas later bij die club gekomen. Wat mij het meest opviel waren die sombere donker blauwe pakken, wat niet paste bij mijn blije geloof. Later begreep ik het contrast; juist relatief veel van deze mensen uiten een vrolijk geloof met of zonder tamboerijn.

    Tja en de beamer. Groot gelijk heb je. Ik gebruik nog steeds het zangboekje. Maar voor de moderne nieuwe gelovige kan het misschien de oubollige sfeer wegnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oubollig, the de moderne mens wil iets hebben dat piept, flitst, snel en digitaal werkt anders heeft het zijn aandacht niet. Wat zijn we een eind weggeraakt van de stenen tafelen waar we mee begonnen. Haha...

      Verwijderen
    2. Ja, Peter we worden een dagje ouder.

      Praat me niet over stenen. Vorig jaar nog maanden gelopen bij zo'n meneer die mij pijnlijke spieren moest los maken, omdat ik veertig stenen had gesjouwd. Dan toch maar liever een beamer. Ha,ha.

      Verwijderen
  4. Haha maar dit is weer overdone Adriaan! De twee stenen tafelen en niet de 40. Dat waren de jaren dat Israel in de woestijn rondliep, geen wonder dat je spierpijn had. Beam me up scotty...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.