vrijdag 30 maart 2012

Mannen die nooit papa worden


Een vreemde tittel misschien en meestal vraagt men aandacht voor de vrouwen die nooit moeder worden. Dat kan heel triest zijn en mag zeker niet worden vergeten. Maar nu wil ik het eens over de mannen hebben die misschien oud worden zonder ooit deze tittel te dragen. Las het boekje “Sien” over een vrouw die opgroeide in deze omgeving en haar man altijd: papa noemde. De reden daartoe was simpel, hij schonk haar in Gods genade veel kinderen. Maar hoe zit dat met mannen die nooit kinderen (noem het) kregen? Wij hebben ons vanwege gezondheidsredenen nooit uitgestrekt tot het verkrijgen van kinderen en dus zal ik nooit papa genoemd worden. Ergens gaat naarmate je ouder wordt toch je gevoel opspelen. Gek, had ik nooit verwacht. Niet dat ik de zaak wens te verromantiseren want oké, kinderen kunnen een zegen zijn op oudere leeftijd, maar al te vaak helpen ze je die heel snel te bereiken. Ik wil een lans breken voor de mannen die geen papa’s werden maar misschien toch wel de fijnste vaders hadden kunnen zijn als zaken anders lagen. Het trieste is dat deze groep namelijk ook nooit opa kan worden, hoewel ze misschien wel de fijnste opa's op de wereld zouden kunnen zijn....

9 opmerkingen:

  1. Ik wil alleen maar zeggen: vanuit hier een dikke hug..... Als de omstandigheden anders waren geweest, had jij een geweldige vader en opa kunnen zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe is het eigenlijk met je dochter Jose? Alles nog steeds naar wens met het aanstaande kindje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar ga ik als vrouw die nooit moeder of oma wordt natuurlijk niet op reageren, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dan sta je toch een beetje met je mond vol tanden als je dit leest. Bij ons is het allemaal zo vanzelfsprekend dat ik te weinig stilsta bij mensen die het ook graag zouden hebben gewild maar nooit vader en moeder zijn geworden. Lijkt me moeilijk Peter...ik hoop dat je het samen met de Heer een plekje kan geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Heer heeft makkelijk praten, zelfs Hij is vader. Haha. Maar lief van je Wendy en ik lijd er niet onder hoor, maar toch merk je dat er een leeg plekje is.

      Verwijderen
  5. Verdrietig voor mannen en vrouwen die zo graag anders hadden zien gebeuren, maar nooit (klein)kinderen hebben gekregen. Ik weet dat het geen rechtstreekse troost is, maar weet wel dat je voor jongeren/kinderen in je omgeving wel een belangrijke rol kunt spelen en dat je van die jongelui/kids kunt genieten. Als een soort oom, grote broer of als een opa. Een vriendin van me is als een oma voor onze kinderen, daar geniet ze heel erg van. Ze krijgt namelijk haar enige kleinkind nooit te zien. En van haar homo-zoon en zieke dochter zal ze nooit oma worden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm weet wat je wilt zeggen maar het is in mijn persoonlijke beleving toch zoiets als proberen te genieten van de vakantie van de buren.

      Verwijderen
  6. Met Yvonne gaat het prima Peter. Ze is nu bijna 5 maanden zwanger en begint al een behoorlijke buik te krijgen. Het kindje groeit goed en beweegt volop. Je kunt het aan de buitenkant al voelen en dat is zo bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel fijn te horen. Weet dat er veel gebeden wordt voor dit wondertje.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.