zaterdag 10 maart 2012

Manipulatie


Voor de deur van de Lidl staat de straatkantverkoopster en lacht me met de eeuwige vriendelijkheid toe, zodat ik me verplicht voel de euro uit mijn kar te geven.
De nierstichting staat voor de deur in de vorm van mijn buurvrouw met twee gezonde nieren maar met hart voor de stichting.
Mijn voormalige werkgever die in de naam van zijn personeel in de plaats van wat geld extra voor de kerst en een kerstpakket het geld, het aan een goed doel had geschonken.
De kringleiders van de kerk die je plotseling zeggen dat ze het niet normaal vinden dat jij niet op de kring zit.
Een vriend van je stuurt een uitnodiging om zijn verjaardag te komen meevieren maar zet er wel bij dat je jezelf moet afmelden als je niet komt.

Hoe vaak overkomt het ons niet dat we tegen een stukje manipulatie aanlopen en wie weet maken wij er onszelf ook onbewust wel eens schuldig aan! Ik heb er een antenne voor ontwikkeld en voel haarfijn aan als zoiets op mijn pad  komt. Een dame bij ons in de kerk kwam naar  me toe, na een preek van de dominee waarin hij ons voorhielt dat we elkaar moesten helpen. “Jij kan dat mooi in praktijk brengen door mij te helpen met het kruien van 3 kuub aarde die op mijn tuin moet.” Ik zei het prima te vinden als zij dan even bij ons de ramen lapte en de auto uit wilde stofzuigen van mij. Maar toen lachte ze enkel schalks en wandelde weer weg. Manipulatie, herkenbaar of ben in de enige die dit aanvoelt?

11 opmerkingen:

  1. Ik laat me niet meer zo gauw manipuleren. Maar ik herken me heel erg in je blog. Ik denk dat we ons ervan bewust moeten zijn dat we 'nee' mogen zeggen. Het gaat om keuzes maken. Gisteravond belde er iemand van de VBOK ( nu andere naam) Of we maandelijks geld wilden storten. Maar eerst hield ze een heel meelevend praatje. Manupilatie is herkenbaar. Voor mij.
    Goede werken moet uit het hart komen en niet als gevolg van manupilatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mee eens dat je "neen"moet kunnen zeggen en toch wordt het je vaak niet in dank afgenomen en daar wringt de schoen vind ik Roos. Je bent vrij en net zo in de liefde als je niet geeft, dan als je wel geeft. Want vaak is er geen reden om te geven dan enkel uit een stukje onder manipulatie staan. Een werkster bij ons op het werk vindt mij een vreemde vrek omdat ik niet aan collecten aan de deur geef. Als ik de salarissen van de mensen aan de top zie van dergelijke instellingen dan heb ik al gegeten en gedronken. Zij geeft toch omdat het de buurvrouw is uit de straat die met de bus langs de deur komt. Ik vroeg hoeveel geef je dan? "Nou ja 10 eurocent of zo." Dat vertelde ze me. Dat is het gevoel van manipulatie afkopen en het doorspelen aan iemand die een ruggengraat heeft om niet te geven op zijn tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig vind men mij een bot persoon, dus verwachten ze van mij niks anders dan NEE. en als iemand een uitnodiging voor een feestje stuurt, met de mededeling dat van te voren verwacht wordt, dat je meldt, of je wel of niet komt, die kunnen er vanuit gaan dat ik niet kom.
    Van zulke flauwekul word ik lichtelijk onpasselijk en doe daar niet aan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien vragen mensen dat puur zodat ze weten wat voor inkopen ze moeten doen...ik bedoel..of er nou 35 of 14 mensen komen...

      Verwijderen
  4. Dan kunnen we elkaar een hand geven Gerrit want ik ga ook nooit op dergelijke verkapte opdrachten in. Ik begrijp het wel als er reserveringen aan de orde zijn in een restaurant o.i.d maar gewoon thuis zie je wel of ik kom en ook het envelopje aan de onderkant van de brief als tip wat je moet geven lap ik aan mijn laars. Daarnaast vind ik het inhalig om nog om poen te vragen in deze tijd waarin de meeste een tweede auto voor de deur hebben staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Manipulatie... hhmmm... wellicht gaat dat meestal langs mij heen, want ik zou zo gauw geen voorbeeld kunnen verzinnen :) Waarschijnlijk ben ik zo iemand die strak voor zich uitkijkend doorloopt, haha, of me er met een grap van af maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Manipulatie zit al in hele kleine dagelijkse dingen denk ik en is niet per definitie slecht (vind ik). Het kom bijv. voort uit onzekerheid, wat verwacht men van mij enz. ik denk niet dat het voor de meesten onder ons met kwade bedoeling gepaard gaat. Zelfs mijn kinderen manipuleren, maar dat is peutergedrag en komt met het leren van een eigen willetje.
    Ik ben het met je eens vwb de échte boeven in het manipuleren en indoctrineren, en dat gaat idd veelal gepaard met poen en macht. Mn de mensen die hun eigen ego in het centrum van alles zetten (volwassen peuters ;). Dat is met opzet manipuleren, en dan ga je veel te ver! Zolang iemand mij in mijn waarde laat, kijk ik altijd zelf wel even hoe of wat, maar vragen om ergens rekening mee te houden e.d. vind ik prima. (of zie ik het verkeerd en ben ik gewoon te goed voor deze wereld??)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is ook zo, is ook zo, manipulatie is onderdeel van de wijze waarop wij mensen contact hebben. Toch vraag ik mijn open af vanuit welke bron het komt? Is manipulatie niet altijd erg gericht op je zin willen hebben? In het groot en in het klein? Moet er nog over denken als ik eerlijk ben. Een moeder die haar kinderen manipuleert om mee te gaan naar de kerk....tja...is dat dan slecht?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het is denk ik een heel breed onderwerp met veel levels. Zodra je je zin wilt doordrijven via, op tactische manier of niet, manipulatie, tja, dan moet je bij jezelf te rade gaan of je niet egoistisch bezig bent. En deze wereld zit bomvol egoistische mensen (mens leeft immers vanuit het vlees = bron) zeg ik dat goed? Heb dat soort eigenschappen van mensen maar naast me neergelegd, heb mezelf er ook wel eens op betrapt (niet in de kwade zin hoor). En vwb moeders die hun kind manipuleren, soms krijg je bij een kind (sneller)iets gedaan via POSITIEVE manipulatie;)
    Je krijgt het de wereld m.i. niet uit en mocht je daar een verandering in willen brengen, dan moet je bij jezelf beginnen.

    Vind het een boeiend onderwerp, maar dat had je al wel gemerkt denk ik;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk je nieuwe avatar foto. Ik denk dat je een goed punt hebt dat manipulatie niet altijd uit de verkeerde bron behoeft te komen. Sterker nog, het hele leven is wellicht op manipulatie gebaseerd. Is de mode (dus hoe iemand zich kleed) niet een vorm van manipulatie? Neem een dominee die met zijn (noem het) kostuum gezag uit wil stralen. Een preekstoel of podium wat boven de mensen verheven is, manipulatie? Het pakje stroopkoeken welke je aan je werkgever schenkt om hem gunstig te stemmen als je de week erop over je salaris wil gaan praten. Make up, een grote (of minder grote) auto, sieraden, een lekker geurtje, manipulatie? Ligt manipulatie niet in het verlengde van de allergrootste drijfveer (de seks)? Is het er geen onderdeel van? Ik denk het wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eigenbaat en zelfzucht (de grootste drijfveer van de mens, al is het maar een klein beetje). Poeh, als dat niet zou bestaan zou de wereld er een stuk mooier uitzien he:)
    Tussen haakjes: dank voor je compliment:)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.