donderdag 22 maart 2012

Lasteren nimmer vergeven

Matt 12: 31, maar alle zonden en lasteringen zullen de mensen vergeven worden maar het lasteren van de Heilige Geest zal niet vergeven worden (niet in deze niet in de komende eeuw(en). Zomaar een stukje uit de bijbel dat aangeeft dat het lasteren van Gods Heilige Geest door God hoog opgenomen wordt en zoals de schrift duidelijk maakt, nimmer vergeven wordt tot in eeuwigheid. Kan iemand die meent dat de hel tijdelijk is mij uitleggen (de mensen die de alverzoeningsleer aanhangen) hoe dit nu zit t.a.v deze bijbeltekst waar duidelijk staat dat deze zonde nimmer vergeven wordt? Want hoe lossen we dat nou op met God dan? Ik hoor het gaarne…

10 opmerkingen:

  1. Wat wordt eigenlijk bedoeld (concreet) met het lasteren van de Heilige Geest? Is dat bijv. vloeken? er staat dat vloeken zelfs wordt vergeven. Maar als je Gods naam zonder respect behandeld, dan toch ook die van de HG niet? geldt dat alleen als 'wedergeboren' christen, of telt dat ook mee van voordat je bent bekeert? Ik snap matt 12:31 nog niet zo heel goed denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tineke

    Tja dat is een heel belangrijke vraag waar veel christenen over struikelen omdat ze menen de zonde te hebben bedreven waar geen vergeving voor is.

    Een vriend van me had de vreemde dwanggedachte om de hele dag de Geest van God te vloeken. Dit is dacht ik niet altijd direct demonisch want het kan ook ergens in de psyche van de mens niet helemaal goed gaan, waardoor dwangneuroses ontstaan.

    In het kader van het stukje in de bijbel gaat het om Farizeeën die heel goed weten dat de Here Jezus Zijn wonderen doet door de Heilige Geest, maar ondanks dat deze toeschuiven aan de satan.

    Het is in mijn beperkte denken zo dat iemand die spijt heeft, nooit Gods geest gelasterd kan hebben want spijt/berouw over zonde zijn tekenen van de aanwezigheid van de Geest.
    Het wordt pas link als je lastert en er geen enkele vorm van berouw over hebt.

    Los van dit interessante zijspoor, blijft de vraag open voor beantwoording van mensen die zeggen dat alles uiteindelijk vergeven wordt en de hel tijdelijk is? Hoe zit dat dan met de woorden:”deze zonde zal niet/nooit worden vergeven? (in der eeuwigheid)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een punt hebben de alverzoeners wel met betrekking tot eeuw, eeuwen en eeuwigheid.
    Deze woorden hebben niet allemaal de zelfde betekenis in de Bijbel en zoals de ‘gevestigde orde’ (ha ha) er aan geven namelijk altijd en zonder einden.
    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is zeker veel voor te zeggen Jan het woordje aionen wil niet altijd de eeuwigheid zeggen. Maar gebruiken de kerken dat altijd zon dan? Neem bijvoorbeeld:In Efeze 2:2 schrijft Paulus terloops over "de aioon van deze wereld". Dat pakt de kerk dan toch niet op als de eeuwigheid maar als een bepaalde tijd in de geschiedenis dacht ik...

      Verwijderen
  4. Ik denk dat het lasteren van de Heilige Geest inhoudt, dat je deze bij wijze van spreke "afschrijft". Dat je je ziel niet meer toevertrouwt aan God, maar aan satan. En dat bewust zonder er berouw over te hebben. Dit is een uitleg die ik eens gehoord heb en misschien is dat wel de juiste uitleg. Als iemand anders er een andere uitleg over heeft, dan hoor ik dat graag. Want ook ik weet niet zo goed wat God bedoelt met het lasteren van de Heilige Geest. Verder denk ik dat Gods Woord duidelijk is: als God zegt dat deze zonde nooit vergeven kan worden, dan bedoelt God ook NOOIT. Hoe je dat ook went en keert, God is duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier nog een uitleg die ik gevonden heb:
    "het lasteren van de Geest, het spreken tegen de Heilige Geest."

    Het gaat om lasteren. Volgens het woordenboek is lasteren het, tegen beter weten in, aantasten van iemands eer en goede naam. Lasteren is het zwaar beledigen van iemand. Het is liegend kwaadspreken.

    Hier gaat het om het lasteren van de Heilige Geest. Het gaat om het zwaar beledigen en het op leugenachtige wijze, tegen beter weten in, kwaadspreken van de Heilige Geest.



    Jezus sprak deze woorden (Matth. 12:31,32) uit tegen de Farizeeën Hij zei dit omdat ze vlak daarvoor op zeer ernstige wijze de Heilige Geest hadden gelasterd, zie Mattheus 12:22-24. Jezus had net voor hun ogen een bezetene bevrijd uit de greep van boze geesten. Dat had hij gedaan "door de Heilige Geest" (Matth. 12:28). De Heilige Geest had, door de Here Jezus heen, die man bevrijd. De Farizeeën die ooggetuigen waren van de bevrijding, zeiden dat dit het werk van Beelzebul, de overste (de leider) van de boze geesten was. Ze schreven dus het werk van de Heilige Geest toe aan de Satan. Voor hun ogen was de Heilige Geest, in kracht, aan het werk geweest, door de Here Jezus heen, en in plaats van te erkennen dat dit het werk van God was kwamen ze met de uitvlucht dat Jezus dit werk van bevrijding door de Satan (door de overste der boze geesten) had gedaan.



    De zonde tegen de Heilige Geest is dus het toeschrijven van het werk van de Heilige Geest aan de Satan. Maar let op, het gaat hier over lasteren en lasteren is het tegen beter weten in kwaad spreken van iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een prachtige aansluiting van wat her en der geschreven word vind ik. Het werk van de Heer aan de vijand toeschrijven. Men kan zich afvragen of dit wel eens gebeuren zal? Ik meen veel meer dan wij beseffen. We leven misschien wel in de eeuw van de Godslasteringen. Je kunt geen boek openslaan of er wordt wel weer in gevloekt. Geen tv aanzetten, radio beluisteren of.... Goed dat er ook zenders zijn waar je nog vrijuit gebruik van kan maken maar, het wordt steeds lastiger. Om kort te gaan geloof ik dat er temidden van al dat gevloek en gelaster ook veel lastering plaats zal vinden die tot de onvergeeflijke zonde toegeschreven kan worden...

      Verwijderen
  6. Volgens mij is lasteren het, tegen beter weten in, aantasten van iemands eer en goede naam. Lasteren is het zwaar beledigen van iemand. Het is liegend kwaadspreken.
    Die vraag van Tineke vind ik een goede: geldt dit ook voor christenen die dit moedwillig doen en hun geloof als het ware aan de kant zetten? In Joh. 10 staat dat iemand nooit meer uit Gods hand geroofd kan worden als je eenmaal een kind van God bent. Het lijkt er dus op dat dit lasteren alleen bedoeld is voor 'ongelovigen'.
    En jouw vraag vindt ik een moeilijke Peter. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de alverzoeningsleer aanhangen en hier een antwoord op hebben.

    Ik hoorde afgelopen zondag nog in een preek dat als je jezelf afvraagt of je gezondigd hebt tegen de Heilige Geest je je niet ongerust hoeft te maken. Blijkbaar is dat dan niet het geval geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Druk bezig een boom om te leggen die echt onwijs hoog geworden was en een gevaar opleverde. Hierover later een filmpje.
    Is mooi omschreven Wendy, lasteren tast iemand heel erg aan en echte laster is tegen beter weten in. Dat moet de Heer bedoeld hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb de antwoorden gelezen en begrijp nu, om terug te komen op mijn vraag, beter wat het lasteren van de Heilige Geest inhoud. Bedankt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.