dinsdag 6 maart 2012

Lachen in de samenkomst


Met Marja raakte ik in gesprek over lachen tijdens de dienst. Hoewel dit in de Pinksterhoek en de Evangelische kringen orde van de (zon) dag is, gebeurt dit nooit tijdens de samenkomsten in de gevestigde orde. Nou ja, dat is misschien te kort door de bocht, want ik heb het in de nu al weer tien jaar dat wij er kerken twee keer meegemaakt dat de voorganger (noem hem dominee) iets zei wat de gemeente in lachen deed uitbarsten. Het effect was in ieder geval in alle twee deze gevallen dat de voorganger keek alsof hij per ongeluk het pinnetje uit een handgranaat had verwijdert en hem in de kerk tot ontploffing zag komen. Hij schrok geweldig want: dit kon niet de bedoeling zijn. Het evangelie is een ernstige zaak en daar lacht men niet over. Ook over Jezus zelf lezen we nimmer dat Hij lacht. We lezen wel over vreugde in de bijbel en dat ligt in het verlengde misschien? In ieder geval weet ik uit de vijftien jaar dat ik in de Evangelische kringen verkeerde dat niets zo je aandacht kan versterken als zo nu en dan een gepaste grap of iets humoristisch. Ik heb zelf het idee dat Luther geen lolbroek was en dus houdt men in onze kringen deze tendens aan. Lachen in de samenkomst, hoe ervaar jij dit?

18 opmerkingen:

  1. Een beetje humor is altijd goed. Ook in de kerk, zolang het spontaan is en geen must dat per se iedere dienst voorbij moet komen weet je wel. Wanneer cabaret de overhand krijgt ipv het Evangelie weet je dat de voorganger op eigen eer en glorie uit is. Populair willen zijn is niet des Jesus'. Jezus is God en Jezus was mens; dat de Bijbel niet concreet zegt dat Hij lachtte, zegt wat dat betreft niets dunkt me. Ik zie toch vaak een lachende Jezus voor mij.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sluit me helemaal aan bij Hans. Een beetje lachen is juist leuk, houdt de gemeente wakker en werkt ontspannend. Het moet inderdaad niet doorslaan en een show worden van degene die spreekt.

      Verwijderen
  2. Mooi omschreven Hans waar ik enkel Amen op kan zeggen. Jezus huilde staat dan weer wel in de bijbel. Ik heb het ook wel meegemaakt dat er puur ego werd getript en dat je een gevoel kreeg dat er iets niet klopte. Maar moet zeggen dat dit net als bij die enkele keren dat het in de gevestigde orde toch een lachsalvo wordt, tot de uitzonderingen behoorde. In de meeste gevallen gaf het lachen net de lucht die nodig was om aandachtig te blijven luisteren. Zoals een beetje zout in het eten het smaak geeft, maar te veel zout, krijg je enkel dorst van. Te weinig is weer te flauw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Peter. Ik zeg: met een beetje humor erbij blijft het smakelijk! "Zien op Jezus" is belangrijker dan wat dan ook.

      Verwijderen
  3. En toch mis ik dat beetje humor best wel in de kerk. Ik spreek voor mijzelf dan en de gevestigde orde. Van mij mag er dat snuifje bij want laten we (zoals al tussen de regens door geschreven is) niet vergeten dat ook humor iets is wat God ons mensen geschonken heeft. En heus niet om enkel om Andre van Duin te lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst om Van Duin gelachen heb.. maar als ik kijk naar een luiaard (dier) of een Giraffe, of zo nu en dan serieus in de spiegel kijk, dan kan het niet anders of God heeft de grootste dosis aan humor van Ons allemaal!... En toch is Hij Heilig en Almachtig. Wat hebben wij een Awesome GOD!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dieren kunnen ook om te lachen zijn, ik teken voor de brulaap...

      Verwijderen
  5. Af en toe smakelijk lachen in de samenkomst ervaar ik als een prikkel om de oren gespitst te houden wat betreft de boodschap die verkondigd wordt. Ik ben het eens met de voorgaande meningen dat het niet de spuigaten moet uitlopen en dat de voorganger een soort van stand-up-comedian wordt in plaats van degene die de boodschap van het Goede Nieuws aan de gemeente brengt. Af en toe lachen geeft ontspanning (let maar eens op als je eens smakelijk gelachten hebt: je spieren voelen daarna heerlijk ontspannen aan) en het geeft gezonde spanning (de oortjes worden gespitst om de rest van de boodschap goed te volgen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het maar net Jose. Een beetje ontspanning kan heel erg veel toevoegen aan een preek of samenkomst. Ik maak vandaag eens iets met rijst want ik ben op een rijstdieet. Of het werkt weet ik niet. Maar met rijst (dagelijks) heb je minder lang een vol gevoel dan van aardappelen of pasta, dus ik heb zo het idee dat het minder voedzaam kan zijn. Ik zat aan de 104 kilo en vanmorgen na twee weken op 101..

      Verwijderen
  6. Luchtige kost in de kerk en in je maag...hmmm de afval kan wel es heel snel gaan;))Jij wil echt niet meer buigen in je vet, hey!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha goed gezien, maar ik weet niet hoor, ik ben al blij als ik rond de 95 kilo zit. Dat mag best met mijn BB verleden. Ik wil ook niet zo slank worden als een balletdanser.

      Verwijderen
  7. Nou ja, je valt er in ieder geval van af. Maar wist je dat een portie deegwaren of rijst bijna tweemaal zoveel calorieën bevat als een portie gekookte aardappelen? Tweehonderd gram gekookte aardappelen levert ongeveer 150 kcal, 200 gram rijst of deegwaren 250 kcal. Ach wat maakt het ook uit je valt er van af en je bent inderdaad wel een tikkie zwaar......Ik ben afgelopen 9 maanden na mijn knie-operatie en door het minder bewegen ook weer 5 kilo aangekomen. Moet er iets aan doen....misschien probeer ik ook wel dat rijstdieet ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja dat is wel vreemd eigenlijk want na een portie aardappelen heb ik vaak de hele nacht nog een volle buik en met rijst is het rond negen uur al weer lekker weg. Misschien zegt het meer over de lichtverteerbaarheid dan de calorieen. Tja met een versleten of kunstknie is het ook beter wat kwijt te zijn Jose, maar ja, jij bent net als ik een smulpaap, haha...

      Verwijderen
  8. Als er iemand (Iemand) is die (Die) humor heeft, dan is het God wel. Hij heeft ons naar Zijn beeld gemaakt. Dus als wij humor hebben, hoeveel temeer heeft Hij dat dan! Ik geloof van harte dat er hartelijk gelachen mag worden tijdens de zondagse samenkomsten. In onze kerk gebeurt het af en toe, maar veel te weinig naar mijn zin!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha Peter, het is wel duidelijk dat jij je inspiratie overal kan halen :) Ik vind lachen fijn want ik heb gemerkt dat er daardoor barrieres, vooringenomen gedachten en zelfs boze of verdrietige gedachten kunnen verdwijnen. Je staat dan veel meer open om het Woord te ontvangen. Het lachen afgelopen zondag was niet zozeer om de preek, maar meer om de wilde haren die op de vloer vielen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zit ik net een heel verhaal te typen... zie ik het enrgens verschijnen. Tsja, blijven lachen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zucht...ja, een smulpaap ben ik inderdaad....waarom is alles ook zo lekker???!!! Ik moet wel wat afvallen, maar ook weer niet teveel. Zeg nou zelf: ik word oma en het is voor een kindje toch niet fijn om bij een oma op schoot te zitten die knokig aanvoelt. Het is toch veel fijner om lekker te kunnen wegkroelen bij een oma die lekker zacht aanvoelt! Dus: niet teveel kilo's eraf!! Hahahaaa!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tuurlijk houd humor de gemeente wakker. Afgelopen zondag nog. (wij mogen tijdens de dienst vaak iets over onze geloofsbeleving vertellen) Na een lied over de hand van God herkennen in je leven liep ik naar de microfoon en vertelde het volgende;

    “Toen we een paar weken geleden in Drenthe waren kwam ik in gesprek met een inwoner. Eerst kon ik hem goed verstaan, maar toen hij enthousiast werd kan ik er geen touw meer aan vastknopen. Ik snapte er niets meer van.” Na nog een hulpeloos gebaar te hebben gemaakt lachte de gegoede gemeente.

    “Dat”, vervolgde ik, “heb ik ook als ik God ervaar in mijn leven. Ik wordt dan enthousiast en dan versta ik de Heilige Geest niet meer en struikel. Dat komt denk ik door mijn trots. Dan moet God me weer overeind helpen. Herkend U dat ook?”

    Een paar mensen knikte. En toen ik riep; “ik ben toch niet de enigste?” toen riep bijna de gehele gemeente instemmend lachend dat het ze ook overkwamen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.