zaterdag 3 maart 2012

Jip de teckel

Ik schrijf dit extra logje omdat ons hondje dood gaat. We hebben hem van pup af aan en hij is nu bijna 14 jaar oud. Hij heeft grote gezwellen in zijn darmen en al zijn haar valt uit. We geven hem dagelijks pijnstillende middelen en antibiotica maar je ziet hem langzaam achteruit gaan en soms kijkt hij je aan met ogen die lijken te zeggen:”help me als je kan?”
Honden hebben geen ziel, zeggen de meeste mensen. Dood is voor altijd verdwenen. Ze zijn niet bezield zoals wij mensen, zegt men. Weet niet of dat zo is. Voor mij bestaat er geen enkele vorm van leven buiten God om en is alles wat leeft een deel van Hem. Niet newage achtig bedoelt hoor. Maar ergens heb ik, zonder er een bijbel bij open te slaan toch het idee dat het karakter van een dier, wat hem maakt tot een individu, nooit verloren gaat. Misschien heb ik het mis. Maandag zal ik een mooi kistje voor hem maken dat als het gebeuren gaat, we hem in onze eigen tuin een plekje kunnen geven naast de andere teckel die 14 jaar geleden stierf.

7 opmerkingen:

  1. Ooo Peter, wat moeilijk voor jullie.....sterkte....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank jullie, misschien leeft hij nog een tijdje, je weet het nooit met honden maar er gaan ongemerkt duizend of meer euro's in een zieke hond zitten en de dierenarts stelde een operatie voor a 1200 euro om te beginnen. Ik zeg meneer een hond van die leeftijd met een nek hernia en een zwak hart, wat zou u dan doen als het uw hond betrof? Ehh niets sprak de arts enkel pijnstillers. Dat doen we nu dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij gaat het er ook niet in. Zoveel liefde dat je hebt gekregen van zo'n hond en dan opeens weg. Alle levende wezen horen bij God.

    Ook van mij sterkte toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.