zaterdag 31 maart 2012

Jezus reinigt alle smet


Staat er op grote posters te lezen op verschillende aanplakborden in Gouda. Ik wandel vanmorgen naar de markt om mijn wekelijks brood en kaas te kopen.Voor mij uit lopen twee kinderen die wijzen naar het bord en tot de conclusie komen dat het over een nieuw soort waspoeder gaat. “Jezus wast alles schoon, met Zijn bloed.” Gekke zin eigenlijk. Wat moet een onchristelijk mens hier anders bij denken dan een soort waspoeder. Hoe onvoorstelbaar dicht ze hier bij de waarheid zitten beseffen de kinderen niet. Jezus is (met respect) het beste afwasmiddel dat ooit op aarde geweest is. Het jammere van de posters is dat er geen verwijzingen naar gemeenten bij staan. Toen ik nog geen christen was en zoiets tegenkwam als op de posters dacht ik: en wat nu? Waar moet ik heen om die Jezus te ontmoeten. Enkel die kreet zonder te verwijzen naar waar Hij te vinden is, lijkt me reclame maken voor een allerbest wasmiddel zonder de winkel te benoemen waar het te verkrijgen is. Christenen zijn vaak lieve mensen, het probleem is alleen dat ze zich zo weinig kunnen verplaatsen in mensen die de Heer in het geheel niet kennen. Men gaat er automatisch van uit dat men de weg naar (hun) de kerk wel zal weten te vinden. Het doet de vraag opkomen of wij altijd wel de taal van de ongelovigen spreken kunnen als we het over ons geloof hebben en (wat ook belangrijk is) durven we hen te wijzen op de gemeente waar wij samenkomen?

4 opmerkingen:

  1. Zo'n tekstje "1 Joh 1:7" zegt een ongelovige echt NIETS! Doe het zo: "Bijbeltekst 1 Johannes 1 vers 7", dan weten ze waar ze dit kunnen lezen. En inderdaad, (mail)adressen en telefoonnummers erbij! En spreek geen oud christelijk jargon (zoals "wilt u ook zalig worden?") tegen ongelovigen. Ze hebben GEEN IDEE! Vraag gewoon of ze na dit leven ook graag naar de hemel willen om bij hun Maker/God te zijn. Heb het niet over futiliteiten als wanneer je gedoopt moet worden of welke kleding op zondag gedragen moet worden. Maar vertel mensen de blijde boodschap dat Jezus voor hun fouten is gestorven aan het kruis en weer is opgestaan en dat ze eeuwig mogen leven als ze met Hem willen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft lastig voor veel christenen omdat ze nimmer zonder zijn geweest. Daar wringt vaak de schoen denk ik. Men denkt en praat in de taal die enkel christenen verstaan. Wat je zegt beaam ik volkomen. Prijst den Heer! Oh gaat Jezus in de uitverkoop?

    ZO werkt dat niet mensen. De ongelovigen hebben aan dergelijke teksten geen enkele boodschap. Weet je wat je eens moet doen? Bezoek eens een zieke, gehandicapte, of gewoon een zondaar en laat hem zien dat Jezus in je leeft.

    Lastiger te doen, dan een dom postertje plakken met onbegrijpelijke zinnen, maar met meer kans van slagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op zich wel origineel verzonnen, maar ik denk ook dat het niet treffend genoeg is voor niet-christenen in deze hedendaagse maatschappij. En idd mist er een duidelijke verwijzing naar 'ergens' waar men zich kan melden als ze er wel door geraakt worden. De inhoud hoeven wij in ieder geval niet te betalen, die heeft Jezus voor ons betaald (misschien hadden ze dat er ook op moeten zetten;))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Tineke

    Tis creatief bedacht, zeker wel ja. Maar daar is alles mee gezegd ook. Ik word wel weer blij met de gedachte dat er mensen zijn die zo vurig blijken om posters te maken en te plakken. Dat moet ik ze toegeven want de meesten vinden het wel best. Dus mannen (vrouwen ook) goede actie maar misschien nog wat bijschaven en een adres waar dat bloed te verkrijgen is....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.