donderdag 29 maart 2012

Het zijn de kleine vosjes die de wijngaard bederven


Zomaar een kort zinnetje uit de bijbel wat mij, vanmorgen toen ik naar mijn werk fietste, in gedachten kwam. De reden kan wellicht gevonden worden in de kleine ergernissen die op ons pad komen in het dagelijks leven. Wie kent ze niet, die momenten van kriegel worden op zaken die ten diepste zoals mijn oma altijd sprak:”het sop de kool niet waard” zijn. Kleine ergernissen in ons christelijk leven die als vosjes ondertussen de wijngaard bederven. Hoe herkenbaar wellicht? Misschien merken we de sluwe hand van de vijand in deze niet eens zo heel erg op! Hij komt soms heel sluw, de andere keer recht voor zijn raap en weer een andere keer als een engel van het licht. In mijn leven toch veelal als een aantal kleine vosjes die je vreugde weg willen stelen en roven. Misschien herkenbaar voor meer mensen? Wellicht zijn wij te nuchter om gewoon eens hardop te proclameren dat de duivel geen voet krijgt in je leven en dat je de Here Jezus aanroept om kracht. En toch zit daarin de bron van overwinning op alle kleine vosjes. Stuur hem van je die sluwe vos!

11 opmerkingen:

  1. Dat is ook een onderwerp waar ik veel mee bezig ben. Ik heb aardig wat proclamatiekaarten en wilde ze graag op mijn blog zetten... dus wellicht zie je er binnenkort een verschijnen;)
    Ik deel je mening, want de tegenstander is sluw en mn als een engel van het ligt. Met meer dan 1000 jaar ervaring in het misleiden van mensen heeft hij natuurlijk de fijne kneepjes van het vak goed onder de knie. de verzoekingen aan Jezus in de woestijn is een voorbeeld voor ons. en idd: veel proclameren, gebruik het woord van God, in de naam van Jezus, en hij zal van u vlieden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. proclamatiekaarten ehhe wat is dat dan? Ik hoop er snel eens iets bij je over te lezen. Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren...

      Verwijderen
  2. Je moet vaker fietsen...mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongeveer 5500 km per jaar. Dat is een heel tochtje voor één blogje

      Verwijderen
    2. Misschien kun je daar ook een x een blog over schrijven: Een togje voor een blogje;)volgens mij heb je stiekem een elektrische fiets haha

      Verwijderen
    3. Ja ik fiets al 2 jaar met de elektrische fiets. Ik ga de polder in en ga al snel 70 kilometer ver dan. Ik trap me in het zweet en dat hoeft niet dus...
      Je wilde een tochtje in de polder voor de bloggers? Leuk idee zouden we kunnen doen met na afloop een bbq in de grote tuin van ons die over de weilanden uitziet.

      Verwijderen
    4. Goed idee, iets beter te realiseren dan de boottocht ivm met ons gezin. Maken we allemaal iets;)ik ben wel in voor lekkere hapjes.

      Verwijderen
    5. Kunnen we gelijk serieus over de nalatenschap babbelen;))uitzicht over de weilanden...niet gek.

      Verwijderen
    6. Raak het gevoel maar niet kwijt ergens toch weer de sigaar te zijn en heel voorzichtig van mijn poen beroofd wordt, haha..

      Verwijderen
  3. Bedankt, dat merk ik bij mij ook zo vaak...vooral dat kriegel worden.
    het lijkt zo "onschuldig" maar het is gewoon ergenis.
    (ergenis huist in de boezem der dwazen leerde ik vroeger al ;)
    Gelukkig mogen we het eerlijk erkennen dat het gewoon ergenis is en helemaal gelukkig is, dat als je om hulp vraagt dat kan overwinnen! Maar..ik moet wel waakzaam blijven, die vosjes zijn sluw!

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hier ook herkenbaar hoor Dineke en het gekke is dat ik het toch steeds weer instink. Ik ben niet de christen die het allemaal zo goed weet voor wie sommige mensen wensen door te gaan. Het spijt me maar ik val elke dag op mijn plaat en tast dan weer naar de hand van de Meester die me op de voeten zet. Ik kan geen stap zonder Hem, net als ik bij jou proef. Ben niet de man die in Gods naam bergen verzetten kan en heb aan een molshoop al een hele klus...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.