zaterdag 24 maart 2012

Het geheim van het vlies


(uit een boekje wat ik ooit schreef over de geheimen in het leven van de Golden Eagle)

De Arend heeft een extra knipvlies dat hij in bepaalde tijden over het oog trekt. Het is dit knipvlies wat hem instaat stelt om recht tegen de zon in te kijken. Zonder dit vlies zou de vogel net zo min als u en ik tegen de zon in kunnen kijken. Hij trekt dit vlies als een filterend gordijn over zijn ogen en is op deze wijze instaat om recht tegen het felste zuiverste licht in te kijken zonder verblind te raken. 
Een vlies in de bijbel kent veel betekenissen. We denken hierbij aan Gideon die een vlies op de vloer uitspreidde om Gods wil te weten te komen in een bepaalde zaak. Het vlies onthulde hier Gods wil. Ik zie in het vlies veelal een beeld van het nog in raadselen kijken naar God. Het nog (deels) bedekte en niet volkomen geopenbaarde. (wij zien nog niet van aangezicht tot aangezicht, het is meer een "tasten" naar Gods wil).
Wie meent God te kunnen begrijpen vergist zich schromelijk. God is zo onovertroffen groot en Heilig dat we onze vleselijke ogen spontaan zouden verschroeien op Zijn Heilige persoon. Toen Mozes de dienstknecht des Here vroeg de Here God te mogen zien, was Gods antwoord: “Geen mens kan Mij zien en leven.”
Gods heiligheid is zo groot en vol van kracht dat wij Hem enkel door het gescheurde vlies (voorhangsel) op Golgota kunnen zien. En dan niet met onze vleselijke ogen doch slechts door de spiegel in volkomen raadselen in de Christusgeest. Een ieder die de ogen op de ware God wil vestigen, kan dit slechts door het gescheurde vlies (voorhangsel)(lichaam van de Heer) wat aan het ruwhouten kruis hing. Buiten Jezus offer om is er slechts absolute duisternis. Enkel Hij geeft u en mij zicht op God. 

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dat zo mooi dat toen Jezus stierf het voorhangsel van boven naar beneden scheurde, de weg was open om tot de Vader te gaan. Als je dat gelooft wandel je in het licht. Ik had van de week een mooie dagtekst: God is in Zijn dwaasheid nog altijd wijzer dan wij mensen in onze wijsheid wijs menen te zijn.
    "Heer , leer me meer van Uw wijsheid"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Peter, daar kan ik alleen maar AMEN op zeggen.
    Liefs, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja wonderlijk vin dik, dat je ook in die dingen (van boven naar onder) dwz God deed het) de hand van de Schepper ziet. Dan hebben we het nog niet eens over het maagdenvlies gehad, waarin een beeld van het voorhangsel gezien mag worden een beeltenis waarna vrucht kan worden gedragen, ach, het woord van God is steeds weer nieuw...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.