zondag 4 maart 2012

Het beloofde logje


De voorganger begon de dienst met:”Iedereen in de zaal/kerk heeft een kort lontje.”  Dat is generaliseren in mijn beleven en fundeert enkel op een stukje ongezonde zelfreflectie van zo’n man. Zo de waard is… Ik vond dat een zeer vreemde binnenkomer. Daarnaast vond hij de uitspraak: “genoeg is genoeg” en “een grens hebben aan daar waar je jezelf opoffert”, een niet christelijke. De ware christen cijferde zichzelf steeds weg en was daarbij onbegrensd.

Weet je, dat klinkt geestelijk vooral als je zo’n gedachte opleukt met wat bijbelteksten (hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven? Zeven maal zeventig maal!) en toch geloof ik dat we dan iets heel essentieels over het hoofd zien en wel dit:Wij behoren lief te hebben als we onszelf liefhebben.
Nu pak ik het eens van een geheel andere kant op en wel deze: wij moeten nooit zover gaan dat wij onszelf vergeten. Er zijn situaties dat je een duidelijke grens aan moet geven hoe ver je gaat om jezelf, je gezin etc in bescherming te nemen. Er zijn mensen die zulk een verwoestend effect op je persoon of je gezin kunnen hebben dat je een grens moet stellen. Die grens is er juist omdat wij ook (en dat hoor je bijna nooit) onszelf moeten liefhebben en niet kapot moeten laten maken door bepaalde individuen waar geen goed garen mee te spinnen is dominee!
Voor mij de onprettigste predikant van het jaar tot nog aan toe. Mag in de reservebank blijven van mij….Onbegrensd en volkomen….

13 opmerkingen:

  1. Ha, ben net thuis van een spekerstrainig. Als we spreken moet ons doel niet zijn om te vertellen wat wij zo belangrijk vinden. Als deze voorganger van al deze dingen zo vol is, zou je je kunnen afvragen of hij zelf misschien moeite heeft met deze dingen. misschien moet je hem es een bemoediging schrijven;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ik vind dat ik hem al te veel bemoediging geschonken heb door te blijven zitten. Hem aanmoedigen zou ik niet menen en wat ik niet meen moet ik niet doen maar, ik wil hem met liefde naar de gemeente sturen waar jij komt dan kan jij hem die bemoediging wellicht sturen...Jij hebt tenslotte een sprekerstraining achter de rug... Haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, met zweet op mn rug. Terlouw hangt trouwens als een uur aan de lijn, hij mist chocola, misschien kun je ff een plakkie langsbrengen haha ben je toch nog goed bezig;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Terlouw moet lijnen net als ik en nix geen snoep voor die gast. Ik wilde hem vanmorgen na de dienst nog spreken maar raakte verwikkelt in een goed gesprek met een tros mooie vrouwen. Tja...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind ook dat een voorganger zelf als het ware moet horen wat hij predikt. Dat is mi ook te beginnen met zelfreflectie. Echter ook een dominee is een mens natuurlijk. Misschien was zijn begintekst wel om te prikkelen of om de aandacht te trekken;)
    Je hebt in ieder geval een goede dosis humor in de tekst gestopt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is volkomen waar, een dominee is ook maar een mens. De aandcht (de mijne) had hij in ieder geval wel zeker, maar het was toch niet de aandachtsvorm die ik een dominee toewens. Soms heb ik wel eens het idee dat een preekstoel/podium minder geschikt is. Het geeft mensen een gevoel van zeggingsmacht en bovengeschikt zijn. Men zegt volgens mij veel sneller zulke dingen als men neerziet op de mensen. Zelfreflectie is in mijn beleven niet altijd fout, maar we zijn allemaal anders: goedsullen, korte lontjes, lieve mensen, lastige mensen, geestige mensen etc. Op het moment dat ik ga beweren dat iedereen geestig is, heb ik het idee dat dit slechts mijn beperkte kijk is op wat ik meen (of wil) zien. Verders een beste man hoor enkel...ik hoef hem nooit meer te horen want...ik heb een kort lontje volgens hem en dat heeft hij dan ook nog aangestoken, haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Peter, jij schrijft sneler dan ik lezen kan zeg.... ik draai me even om en er staan weer 4 posten :)
    Vraag me af of je BOEH geroepen hebt, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had het even hoog zitten Marja, haha. Nou ik wilde wel boe roepen maar ja, dat staat zo raar in de gevestigde orde. Ik denk dat het wel eens goed kon zijn voor die man.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Be-amen mag wel, waarom boeh roepen dan niet? Haha, we can't have the glory without the suffering :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ho, ho in de evangelische en Pinksterhoek waar ik jaren gekerkt heb, kan dat. Al voer je het hele sprookje van Hans en Grietje op tijdens de dienst, zolang je er niemand mee stoort. Maar in de gevestigde orde is het de bedoeling dat je...ehh luistert en je kop houdt.
    Hahaha erg eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Luisteren en je kop houden ja... maar wel opletten dat je niet in slaap valt, da's inderdaad best erg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een kerkdienst moet volgens sommige mensen emotie oproepen. In die zin is dat bij jou wel gelukt. Het brengt je aan het nadenken en vlug typen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zeg dat Adriaan het hart op de tong, je kent mij. Moet ik wel zeggen dat het mijn persoonlijke ervaringen zijn en ik hoop dat een ander het weer anders beleven mag...Misschien ben ik wel een chronische azijnplasser.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.