dinsdag 13 maart 2012

Getuigen van Jehova


Aan de overkant van de straat zag ik groepjes mensen scharrelen en ik wist meteen dat het “Jehova’s getuigen” waren. Iets in hun manier van lopen verraad ze direct. Ik noem het altijd de “wachttorentred” waarmede men langs de deuren stapt. Terwijl mijn grijze cellen op volle toeren werkten over de vraag wat te doen als ze aanbellen, verstopte ik me even op het toilet. De opties waren: Achter de bank wegkruipen (denk dat God dit niets vond dus dit viel af), gewoon vriendelijk naar hen wuiven en vervolgens laten staan of gewoon open doen en de eeuwige woordenwisseling die wel iets weg had van het zitten op een schommelstoel (volop in beweging maar nergens komen) aangaan. Nadat eerst ons huis nauwkeurig op een afstandje onderzocht was en er de nodige papieren uit bruine aktetassen tevoorschijn kwamen liepen twee mannelijke jehova’s getuigen (je heb ook vrouwelijke die zijn meest liever) het pad op om stil te houden bij de voordeur.
Toen ik vertelde dat ik christen was keek de man naar me of ik een of ander vies insect in zijn mond gestopt had en wende zelfs even het hoofd af.
Ik eindigde mijn korte gesprekje met de inmiddels meerdere malen gebruikte slogan:”Alhoewel ik een getuige van Jehova ben zal ik nooit Jehova’s getuigen worden.
Hoe gaan jullie met deze mensen om? Het beste boek wat de waarheid achter het wachttoren gezelschap openbreekt is: Herders zonder erbarmen

12 opmerkingen:

  1. Deze mensen zijn helaas Onbereikbaar. (door de geest van angst) Hen wordt geleerd dat wij christenen gereedschap van satan zijn. Maandelijks moeten ze vragen & antwoorden uit hun hoofd leren. Hun eigen bijbelvertaling is aangepast op de eigen dwaalleer. Jezus is voor hen niet meer Jezus, maar weer 'omgesmolten' tot de aartsengel Michael. Hiermee verloochenen de JG dus het verzoeningswerk van Jezus (1 Kor. 15). Tsja, hoe ga je hiermee om hè?... De gelegenheid beetpakken om hen in liefde de Waarheid te blijven vertellen!? Meer dan dat en gebed kun je niet doen. Uiteindelijk kan alleen de heilige Geest mensen aanraken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het juiste word Hans onbereikbaar en vastgebakken in een overtuiging dat alle christenen naar de verdoemenis gaan enkel de JH getuigen komen in het hemelse. Dat is wel de meest arrogante hooghartige leer die ik ooit ontmoet heb. Daarnaast zijn de JH getuigen in de plaats gekomen voor Israel in hun denken, want een verschrikkelijke uitglijder is. Om nog maar te zwijgen over het ontnemen van de Godheid van de Zoon. Voor ons christenen heeft God het zelf betaald om ons los te kopen. In het denken van de JH getuigen liet God het een engel doen die de prijs betaalde. Daarin zit het giftige venijn...

      Verwijderen
  2. Vroeger verstopte ik me op de wc ;-) Maar tegenwoordig open ik de deur bij hun eerste belletje en deel ik direct een complimentje uit over iets moois dat ik aan hen zie. Hun jas, hun combinatie van kledingkleur: Wat ziet u er leuk uit. Daarmee neem ik het heft in handen en vertel hen dat ik geen belangstelling heb voor hun leer. Dat ik hen wel aardig vind maar ...
    Misschien een beetje soft maar dit is mijn manier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar Roos en ik meen ook christelijk want die mensen met een sneer van de deur wijzen zou ook geen pas geven. Ik doe wat jij doe ook vaak...

      Verwijderen
  3. Als ik tijd heb, ga ik altijd het gesprek aan. Voel het ook zo dat ik hén de waarheid mag vertellen i.p.v. zij aan mij. Toch komen de verschillen al na niet al te lange tijd naar boven, dus dan scheiden onze wegen weer. Ik zeg altijd dat ik hen bewonder om hun ijver ( hoewel er bij hen misschien dwang achter zit) en vaak inspireren ze mij wel weer om ook meer te getuigen van mijn geloof. Alleen dan wel op een andere manier :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is het meer een kwestie van gedrevenheid als ik eerlijk ben Wendy. De ene keer verstop ik mij in de kast (haha) de andere keer heb ik er gewoon passie voor en ga er vol in. Maar altijd (en dat is zo jammer) met een gevoel op het einde dat ik niet echt een open gesprek gehad heb, maar een ontmoeting met mensen die enkel hun gelijk willen komen halen op grond van de belabberdste bijbelvertaling uit de geschiedenis. Want om dat gelijk te vinden heeft men de bijbel afschuwelijk moeten verminken. Ik heb hem wel in huis en lees er ook wel eens in, maar altijd merk ik dat men er alles aan heeft gedaan om de Here Jezus Zijn Godheid te ontnemen en dat is een zeer kwalijke zaak. Daarom reken ik hen ook niet tot de groep christenen als ik eerlijk ben.

      Verwijderen
  4. Ha Peter,
    Ik heb altijd een christelijk blad klaar liggen.
    Dus als ze vragen: Mag ik u wat geven, zeg ik : mag ik U dan wat geven? En zo steken we gelijk over en verdwijnt hun blaadje bij het oud-papier. Pas belden ze aan(want ze sturen steeds bekwamere mensen haha)zei mn jongste dochter van 5, voordat ik iets kon zeggen: Wij zijn heeeeeeeeel erg in geloof! Ze snapten er dan ook niks van dat ik het gesprek afkapte. "maar mam, ze geloven ook". Jaha, zei ik, maar dan anders;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha hoe herkenbaar ook mijn ervaring. Ze willen wel hun "gelijk" in je maag splitsen maar staan niet open voor het christelijk geloof en de overtuiging daarvan. Dus ergens komen ze ook niet aan de deur om je te helpen de Heer te vinden maar het wachttoren genootschap. Je dochter, een giller, maar ja leg een kind maar eens uit dat het beste bewijs dat er echt geloof in de Heer bestaat wel gevonden wordt in de JH getuigen met hun valse leer

      Verwijderen
  5. Ik ben er vanmorgen ook vol ingegaan! De bel ging en toen ik open deed stond onze oude glazenwasser aan de deur. Blijkt die man bij de Jehova's te zijn gegaan..... Het is een oude man en ik heb vreselijk met hem te doen. Ik heb geprobeerd om hem te overtuigen van de genade en het verlossingswerk van de Here Jezus, maar het lijkt wel alsof hij doof is of zo.... Hij reageert er totaal niet op en dreunt alleen maar z'n 'lesje' af. Nu ben ik op zoek naar materiaal voor hem over wie Jezus is en wat Hij voor ons heeft gedaan en hoe je zijn genade kan ontvangen. Ik heb gevraagd of ik iets in z'n brievenbus mag stoppen, want ik weet waar hij woont, en dat mag. Als hij het gelezen heeft, komt hij nog eens terug om erover te praten (zegt ie...). Weet jij misschien Peter waat ik wat materiaal kan krijgen dat geschikt is voor Jehovagetuigen? Het boekje 'herders zonder erbarmen' heb ik ooit gelezen, maar ik denk dat dat voor hem averechts zal werken....of denk je van niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja het is altijd lastig inschatten met JH getuigen. Ehh een boekje dat hun de ogen openen zal, goede vraag. Ben het met je eens dat je iets teers ook weer niet moet verpletteren onder te directe literatuur maar ik weet ook geen mildere als ik eerlijk ben. Ik denk er nog over of ik iets weet Jose.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, het is lastig. Ik ben druk aan het zoeken en hoor het graag van je Peter als jij iets tegenkomt. Natuurlijk moet het zo zijn dat zijn hart open staat voor wat hij te lezen zal krijgen en ik weet niet of dat zo is......we zullen zien. Ondertussen blijf ik bidden voor hem, dat God hem zal aanraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeuren zal. Ik hoop met je mee Jose.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.