zondag 4 maart 2012

De preek van deze zondag en andere zaken


Veel te zeggen over deze morgendienst. Ten eerste raakte de psalm 22: 15  in de berijmde versie: "wie vet is knielt voor Israëls Heer”, mij diep ik het hart. Ik ben heus aan het lijnen en al het “vet” is voor de Here zoals de bijbel zegt, maar als enkel wie vet is kan knielen, waar blijven de slanken onder ons dan?

De voorganger sprak zijn afkeer uit betreffende je los maken uit de grote groep en voor jezelf een (noem het) kerk (richting) beginnen. Ik beaam dat maar moet er wel bijzeggen dat ik het niet geheel consequent vind omdat Luther de kerkhervormer veel geprezen wordt en zonder zijn (noem het) losmaken van de moederkerk uit Rome, wij nu allen nog beelden lagen te kussen en met onze kluiven in wijwaterbakjes zaten te roeren.

Een vraag die bij me opkwam is de volgende: Waarom laten de meeste vrouwen die een hoedje dragen in de kerk op grond van de korintebrief, hun haar kort knippen? In hetzelfde hoofdstuk wordt immers duidelijk dat het haar de vrouw is gegeven tot natuurlijke sluier. Waarom dan wel deze afgeknipt en de kunstmatige bedekking (de hoed) wel handhaven? Veel stof om op te reageren dus deze morgen.
Het volgende logje wil ik toewijden aan een ander iets waar de voorganger over sprak en waar ik ook de nodige kanttekeningen bij wil maken omdat ik het ten dele vind wat hij sprak. 

13 opmerkingen:

  1. Hoi Peter

    Ik heb een nieuwe bij gemaakt http://koninklijkfamilie.blogspot.com/ Je kun wel kijken op site. Ik heb wel gelezen van jou.

    Groetjes van Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi peter

    Ik heb een nieuwe bij gemaakt http://koninklijkfamilie.blogspot.com/ ik heb ook gelezen voor jou.

    Groetjes van Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anette hoe is het er mee? Hier alles goed we gaan zo lekker eten en ik zal zo dadelijk bij je komen lezen op de adressen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoorde via via dat je na de dienst de hele tijd met leuke vrouwen heb zitten kleppen Peet. Je roem gaat voor Je uit. Dat je na de dienst koffie drinkt begrijp ik maar ga dan bij een paar lelijke oude dames zitten want die droom van Eva de afgelopen nacht vertrouw ik ook niet geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verspieders op de weg merk ik, haha. Nou ja ik mag graag verkeren in goed gezelschap en Jack ga jij nou maar lekker bij de oude mannetjes zitten ieder zijn meug, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Clint, je hebt weer zitten genieten van het vette van het huis, lees ik. Mijn haar is kort en ik draag geen hoedje. Vroeger kon ik trouwens wel beter gluren, vooral met een rieten hoedje;)
    Maar toen het deksel van mijn aangezicht is weggenomen, heb ik dat maar letterlijk opgevat;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoed of geen hoed maar geen half werk. Voor mij heb geen mening over die hoed en vind het wel lief staan maar ook tuttig. Maar wel met overtuiging een hoed en dan je haar kort laten knippen tart de wetten van de logica meen ik, maar misschien begrijp ik iets niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt het prima in het snotje hoor. Vroeger kochten mijn zussen met het grootste gemak een hoed van 150 euro. Volgens mij is dat niet de bedoeling, of begrijp ik het nu niet???

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja om te loeren is het wel handig maar daar houdt het ook wel op. Ik vind het wel lief staan hoor zoals ik al riep en typisch Nederlands en heb er meer mee dan die hoofddoek. Maar of je er geestelijker van wordt blijft de hamvraag. Krijg altijd de vreemde aandrang om onder zo'n hoedje te willen ruiken. Een fobie wellicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou dat zou kunnen maar ik heb zo het idee dat er een kwalijke geur vanonder komt. Dus ik laat de "deksels" maar dicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik had een keer een hoofddoek op tijdens de samenkomst en had een zoontje van net twee op schoot.
    Hij vond het maar niets dat ik dat ding op had, was zelfs een beetje boos. Ineens tijdens het spreken trekt hij de hoofddoek van m'n hoofd en zegt: Zo, kun je beter zien!
    Je raadt de kleur van m'n gezicht al.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha kinderen spreken vaak wel de waarheid Dineke maar ik zou mij ook voelen zitten op zo'n moment. Achteraf is het best wel lachen, dat dan weer wel, maar op zo'n ogenblik voel je even de grond onder je voeten wegzinken....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.