vrijdag 2 maart 2012

De kerk van Jezus is wereldwijd


Nou ja, dat zegt men vaak. Kerkmuren bestaan eigenlijk niet, voegt men er meestal dan nog aan toe. Het gekke is dat als je dan eens van (noem het) kerk verandert je plotseling bemerken zal dat kerkmensen toch minder tolerant zijn dat ze leken. 
Zelfs een dominee riep het regelmatig van zijn preekgestoelte dat de kerk niet begrensd is door de muurtjes die wij er gemakshalve omheen hebben gezet. Maar toen wij eens van (noem het) samenkomst wisselden, schreef hij er geen enkel begrip voor te hebben dat we (zijn) samenkomst nu niet meer wekelijks bezochten. Gek maar ergens zit er toch een: “bij ons is de beste kerk” of: “bij ons wordt de waarheid gepreekt” en bij anderen is het op zijn minst bedenkelijk, achter, zo lijkt het. 
Ik voor mijzelf vind het juist rijk dat er zoveel stromingen zijn binnen het christendom en ik vind die hele “samenopweg” gedachte lariekoek omdat we (dacht ik) altijd al samen op weg zijn. Samen aan de hand van de grote Herder lopen dwars door de woestijn van het leven met hier en daar een oase. Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen met de (noem het) wisseling van samenkomst en hoe je mede christenen (positief of negatief) hierop reageerden?

4 opmerkingen:

  1. Vraag me af of ik hier nog wat nuttigs aan toe kan voegen Peter. Iedereen vind z'n eigen samenkomst de beste, daarom gaan wij momenteel even rond zoals Jezus... goeddoende en genezende... even ademhalen aan de andere kant van de muur :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie post. Weet je wat ik het mooie van bloggen vind? Dat je ook met christenen world wide in aanraking komt. Wel anders dan in de kerk ofzo. Maar ik vind dat heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook zo Roos, bloggen is een soort van kringgesprek waar je aan elkander geslepen wordt. Daarnaast vind ik het fijner dan de echte kring omdat ik daar nooit echt heb kunnen wennen en mijn tijd jaren en jaren heb uitgezeten. Nu gaan we al jaren en jaren elke zondag naar de grote kring (de zondagmorgendienst) geen evangelie voor amateurs...

      Verwijderen
  3. Nou Marja ik zal je eerlijk zeggen dat ik dat persoonlijk niet heb. Bedoel dat het beste bij ons in de samenkomst aanwezig is. Het is dat denken wat ik ten koste van alles wenst te vermijden want ik heb te veel samenkomsten gezien en overal ontmoet ik Jezus. In de blinde man die niet genas maar wel meer zicht op de Heer had dan menig ziende christen. Daarnaast ga ik zeker met je mee om herstel te brengen in beschadigde harten en mensenlevens, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.