zondag 11 maart 2012

De dienst van zondagmorgen

Vandaag een heel fijne spreker in de gemeente. De man heeft iets liefs. Misschien zit het in zijn afmeting want kleine dingen wekken een gevoel van vertedering bij de mensen op. Een kleine man, maar het woord was goed en groot. Enkel de microfoon viel steeds uit en had de indruk dat de duivel ergens op een dwarsbalk boven in de kerk zat te lachen. Al die moderne snufjes zijn wel mooi als ze werken, maar al te vaak werken ze net niet zoals het moet en dat geeft lachwekkende situaties. Een dominee waar de microfoon tijdens het zingen van blijft aanstaan is reden om mijn zondag goed te maken. Ik weet het, leedvermaak is een verkeerde vorm van vermaak maar toch… Waar ik ook altijd om moet lachen is een vreemde gewoonte van alle voorgangers die ik in de 25 jaar dat ik christen ben heb mogen horen en wel deze: als de preek is afgelopen en de voorganger voor de gemeente bidt, begint het steevast met iets wat hier op neerkomt:”Heer laat ze nou snappen wat ik gezegd heb, want dat is waar en ik heb gelijk en laten ze nou ook aub gaan doen wat ik bedoelde.” Misschien ligt het aan mij, maar daar moeten we( dacht ik) Gebed niet voor bezigen. We kunnen het na de preek het met een gerust hart aan God overlaten. Hij zal de na prediker zijn, van Zijn eigen woord. Gebeden in de kerk, hoe ervaar jij ze over het algemeen?

11 opmerkingen:

  1. Las op een andere blog reacties en kwam de jouwe tegen waarin je aangeeft dat je veel van andere mensen ervaart zegmaar en dat je niet goed wist wat dat misschien zou kunnen zijn. Misschien ben je hooggevoelig? (niet in de zweverige zin hoor). Dacht, zeg het je gewoon, misschien kun je er wat mee. Mocht je er meer over willen lezen, heb op mijn blog hierover het eea geschreven (vanuit eigen ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, zijn er pillen voor, ik denk dat ik zoiets heb ja. Hoor alles wordt overal wakker van en zie, ruik, proef en bovenal wordt ik er moe van. Wat doe jij er tegen of moet je er mee leren leven...?

      Verwijderen
    2. Hee herkenbaar, ik heb er vooral last van als ik ergens ben waar veel mensen samenkomen, zoals een winkelcentrum etc. Afgelopen vrijdag zijn we met zwager en schoonzus een hapje gaan eten in de nieuwe La Place te Maarsbergen, om een uur of zes was het daar beredruk. Dan ben ik de dagen erna hondsmoe van alle indrukken die ik binnenkrijg, de ellende is dat je het niet uit kunt zetten. Je kunt het wel zo veel mogelijk uit de weg gaan.

      Verwijderen
    3. Ik weet niet wat Tineke er precies over geschreven heeft op haar weblog ( zal ik nog eens doen), maar aangezien bij ons in het gezin ook hooggevoeligheid voorkomt ben ik terechtgekomen op de website www.5broden2vissen.nl Dit is een christelijke website met veel informatie.

      Verwijderen
    4. Ik weet het ook niet en zal zo eens zien of ik het kan vinden maar wat die high sensitive betreft wist ik het al jaren, maar ja, wat doe je er aan? Als er iemand gras aan het maaien is, dan stoort me dat al. Kinderachtig natuurlijk ik weet het. En als het zondag is en de eerste lente achtige dag breekt aan, dan beginnen al de mensen in de straat weer met hun grastrimmers, blerende kinderen, blaffende honden, etc. Ik zal met daar ook wel schuldig aan maken en bied mijn verontschuldigingen aan aan de mensen in de omgeving dat ik ook afgelopen zondag in alle stilte in de tuin heb gezeten...

      Verwijderen
    5. Een korte uitleg over hooggevoeligheid:
      Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd” kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person” (HSP) noemen.
      Een HSP, of te wel hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.
      Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap die positief ingezet kan worden. Bijvoorbeeld door hooggevoeligheid kun je sneller gevaren signaleren, in de gaten hebben dat iemand liegt, kleine nuanceverschillen waarnemen, intenser genieten van kunst of muziek en beter concentreren.
      Interessant onderwerp maar sla er niet in door hoor, want er zijn veel links hierover en hiervoor naar reiki en yoga e.d.
      De website die Wendy noemde is christelijk en een forum waar je ervaringen e.d. kunt delen.

      Verwijderen
    6. Oke dat zou dan ook verklaren waarom ik kan huilen om muziek. Nou ja het is maar lastig vind ik. Ik zou de knop wel iets milder willen afstellen zodat er meer langs je heen gaat maar ja. Zo werkt dat niet. Bedankt voor je uitleg...

      Verwijderen
    7. Als dat zou kunnen Peter, had ik dat ook allang gedaan! Maar helaas, ik probeer van deze 'vloek' een zegen te maken. O ja, zie bij mijn 'sleuterwoorden' (de thema's) naar hooggevoelig, daar had ik een jaar terug iets over geschreven. misschien dat ik binnenkort daar weer es een blogje over ga schrijven, nu ik merk dat er meerden zijn;)

      Verwijderen
  2. Ik kan er niks aan doen, maar ik heb niet zoveel met de gebeden in de kerk. Een hoop gebeden zijn erg 'ik-gericht', alsof je een verlanglijstje inlevert bij sinterklaas. Sorry, ik bedoel het niet vervelend en wil ook niks afdoen aan de oprechte gebeden van oprechte broeders en zusters. Ik denk alleen dat gebed meer iets moet zijn van aanbidding en lofprijs. Soms is gebed heel indringend in de gemeente. Zoals gisteren in onze dienst, waar met tranen en verdriet gebeden is voor 2 zusters die allebei terminaal zijn. De een zal waarschijnlijk deze week gaan overlijden en de andere zal misschien wat langer duren. De een is echtgenote en moeder van 2 jongvolwassenen (22 en 20 jaar). De ander is echtgenote en moeder van 2 jonge kinderen (10 en 8 jaar). In zulke situaties merk je dat gebed iets anders wordt dan het inleveren van wensen. Het wordt meer je hart uitstorten bij God en van Hem de kracht en troost vragen voor die gezinnen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar Jose. Vaak vullen mensen ook nog in hoe ze het willen hebben van God. Heer als U nou....Tja. Natuurlijk mee eens dat er ook heerlijke oprecht zijnde gebeden zijn die komen uit een juiste (noem het) gebedshouding. Maar wij moeten God niet voorschrijven hoe en wat. Dat kunnen we gerust aan Hem overlaten, is waar...

      Verwijderen
  3. Gebeden in de kerk? Ik heb me altijd afgevraagd waarom het enige gebed waarvan Jezus zegt dat we het achter gesloten deuren, gewoon thuis, in prive, moeten bidden... klassikaal in de kerk gebeden wordt. Wie zou dat verzonnen hebben??

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.