zondag 19 februari 2012

Zondagmorgen dienst


“Wat fijn dat u weer hier in Gods huis gekomen bent, de Heer was er al, want Hij is altijd hier,”sprak de voorganger. Ik schoot in de lach want de Heer is in die zin net zo min in het stenen kerkgebouw aanwezig op zondag dan dat Hij bij de Hema tussen de rookworsten scharrelt na sluitingstijd. Als Hij al aanwezig is, zullen wij Hem zelf in ons hartje hebben moeten meenemen die bewuste zondagmorgen. Heilige gebouwen of voorwerpen, bestaan niet binnen het ware christendom.
Een gebouw wordt niet heilig omdat mensen er samenkomen. Een preekstoel wordt niet heilig als men er in plaats van houten wc brillen een verhoging van knutselt die wij preekstoel noemen. Een zilveren drinkbeker wordt niet heilig omdat men er eens in de 3 maanden met de gemeente gezamenlijk slokjes wijn uit drinken zal, in plaats van het zilver te bezigen om je bumpers mee te verchromen van je oldtimer auto. Hoorde de voorganger ook bidden voor Prins Friso, dat hij weer snel op mocht knappen en zich weer bij “ons” mocht voegen. Vroeg mij af wie die “ons” zijn omdat het koningshuis bij mijn weten wel soms een heel klein beetje “kerkelijk” mag heten, maar dat maakt ze natuurlijk nog geen christen. Dus wie zijn die "ons" of scharen wij mensen van koninklijke komaf automatisch onder “ons” christenen? 

13 opmerkingen:

  1. De Kerk is nooit van steen, glas en hout, maar de Kerk is het Lichaam van Jezus. Jij en ik dus. Typisch jargon uit een 'behoudende' PKN gemeente..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Peter,
    Het is niet echt een reactie op dit stukje maar ik zag vandaag dit:
    http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27300 en moest aan jou denken. Het leek me typisch een afbeelding waar jij een verhaal bij zou kunnen schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha typisch iets voor de hedendaagse mens die liever lui dan moe is. Ik ben juist blij van het huiskamer, amateuristische af te zijn als ik die katholieke gedachte van de versterving van het vlees proef op de ongemakkelijke kerkbanken of Pinksterstoeltjes van plastiek. Haha.... Als ze mij een bank geven zak ik dus echt onderuit en in slaap....Geeuw ik voel het al opkomen maar bedankt voor de tip. CHristendom voor luie christenen....Waar blijft de schaal met stukjes worst?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moge Peet en doet die hogedrukspuit het nu of niet? Anders kom je die andere maar halen.
    Wat je kerkgebeuren over de Friso betreft: ten eerste dacht ik dat hij door het huwelijk met Mabeltje geen prins meer was en Mabeltje al helemaal geen prinsesje. En wat hoor en lees je elke dag in de media: prinses Mabel en prins Friso. Kijk, ik gun ze niets dan goeds hoor, daar gaat het mij niet om, maar omdat ze zogenaamd van adel zijn, wat ook onzin is, lees het boek: Maar "Majesteit" er maar eens op na, dan zal je zien dat de geslachtslijn die men nu als zijnde koninklijk wenst te beschouwen, nazaten zijn van de koetsier van de vroegere koning Willem, die zich zo uitleefde in de seks, dat hij door de gelachtsziekten onvruchtbaar was geworden en toch kreeg hij nageslacht. Hoe kan dat? De koetsier is de oplossing. En dat is nu ons koningshuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja alles gelukt enkel was de O ring stuk en lekte hij veel water. Wat je boek: maar majesteit betreft staat het on line op internet op dit adres (even kopieeren en naar je adresbalk plakken en een enter geven:
    http://www.dbnl.org/tekst/weit001maar01_01/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja dat die oranjes er maar op los leefden blijkt ook wel uit de massa's buiten echtelijke kinderen. Zie:

    http://www.hethuisvanoranje.nl/10%20Bastaard%20Kinderen/Indexbastaardkinderen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prins Friso is nog wel degelijk prins, hij hoort alleen niet meer tot het Koninklijk HUIS.
    Misschien bedoelde de dominee met het "zich weer bij ons voegen" dat prins Friso weer beter mag worden? Dat is ook mijn vurig gebed, ik weet als geen ander wat het is om een geliefde zo ernstig ziek op de IC te hebben, dat hij letterlijk in levensgevaar is. Die tijd van helse spanning gun je niemand....... Ik leef intens mee met prinses Mabel, de koningin en de hele familie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je haalt weer zoveel dingen aan in deze post dat ik eigenlijk niet weet waar ik op wil/mag/moet reageren :) Ahh, op dat gebouw dan maar, dat heilige gebouw, alsof we nog in het OT leven en dood neer kunnen vallen als we het heilige binnengaan. Het gebouw zegt me niets, de mensen wel... samen zijn met gelovigen is iets geweldigs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ALs ik al eens iets van het koningshuis begrepen heb, dan is dat beetje nu ook wel weg. Niet meer behoren bij je wortels (huis) maar nog wel een prins zijn. Dat klinkt vreemd moet ik zeggen.

    Onder ons, kwam echt heel anders over dan weer beter worden. Daarnaast wens ik hem dat ook toe en veel geluk met Mabeltje....

    Zo is het maar net vind ik Marja, wij mensen samen vormen dat huis van God binnen het priesterschap in Christus en niet die stenen van natuurlijk klei. Het zijn de levende stenen die God in zich mogen dragen. Wat een zegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet meer tot het koningshuis behoren heeft puur een politieke betekenis. Natuurlijk behoort hij nog wel tot de koninklijke familie en dus tot zijn 'wortels'. Sommige uitdrukkingen zijn een beetje verwarrend....tja....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Precies dus ergens is het raar dat men dit zo zegt want door zijn huwelijk met Mabel blijft hij een prins. Nou ja, Mabel zou geen prinses mogen heten zegt men. Ik vind het allemaal best hoor. Maar de basis van de gedachte is of wij de oranjes niet een beetje vergeestelijken in de kerken? Ik vind persoonlijk van wel als ik eerlijk ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vind ik ook hoor Peter. Ik kan niet in het hart kijken van wie dan ook van de Oranjes. Voor mij (en voor God) ben je pas een kind van God als je Zijn Zoon Jezus erkend hebt als je persoonlijke redder. Ieder mens heeft Hem nodig om de relatie met God de Vader te herstellen, dus ook de Oranjes......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Peter,

    Ik heb 5 artikelen op adelaarrobin staan. Overgezet van Bruid. HEt gaat over woorden verklaren en het is raadzaam om bij de eerste te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.