woensdag 29 februari 2012

Prediker 8:10-11 en Prediker 8:14 (Het boek)


Ik heb gezien hoe goddeloze mensen eervol werden begraven en zij die keurig leefden de heilige stad moesten verlaten en vergeten werden. Er gebeurt iets vreemds op deze aarde: het schijnt dat goede mensen behandelt worden alsof zij goddeloos zijn en goddeloze mensen alsof zij goed zijn. Een verwarrende zaak!

Misschien herkennen we het wel. Ik bedoel dat je mensen kent die het geweldig goed gaat. Ze eten, drinken, doen waar ze zin in hebben. Ze leven een losbandig leven en vloeken er de hele dag op los en toch…Ze zien er gezond uit en het leven lijkt enkel voorspoed.

Daarnaast zal je ook de mensen wel kennen die ieder het zijne geven, die proberen zo goed mogelijk te leven zonder mensen te benadelen en waar het kan hulp te geven en hun hart aan de Heer hebben gegeven en toch…Ze worden ziek, er komt verdriet in hun bestaan in de vorm van tegenslagen en allerhande moeiten. Een vreemde zaak!

Ik heb het zelf meegemaakt dat iemand die met recht alles deed wat God verboden had, uiteindelijk stierf en als een maagdelijke ter aarde besteld werd in een witte kist met gouden sierwerk. Het vet van al het goede zat nog op zijn lippen want hij had zich geen enkel zonde onthouden. Een massa mensen betreurde hem.
Ik heb ook gezien hoe op de begraafplaats na een zwaar leven, een oude gelovige vrouw in een schamele kist naar het graf werd gedragen terwijl er een handje vol mensen stond om haar te betreuren.
De bijbel zegt dat we verder moeten kijken dan onze neus lang is. Omdat God pas in het hiernamaals volkomen geeft wat in dit leven gezaaid is. Pas daar zullen de puzzelstukjes van het leven volkomen op hun plaats vallen.
Misschien moeten we afspreken niet “te” veel op de aardse voorspoed of gezondheid te zien en er Gods hand aan verbinden. Dat is toch een beetje proberen in God boeken te kijken en daar heeft geen mens, geen engel, geen enkel wezen zicht op dan enkel God zelf… 

13 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Peter. Vanmorgen ben ik net zelf in het boek Prediker begonnen en herken me in hetgeen je schrijft. Moeilijk is het wel omdat je het soms niet begrijpt, maar we mogen er op vertrouwen dat we het op een dag wél begrijpen.
    Dank je trouwens voor je, vaak humoristische, bijdragen/reacties op mijn weblog van Manager van het gezin. De site is eigenlijk bedoeld om elkaar als vrouwen te bemoedigen maar er is niets mis mee als er ook een man meeleest. Blijf vooral doorgaan!
    Ik zag ook dat je me volgt op mijn weblog Christenleven, is dit overigens niet meer iets voor jou? Misschien is het zo dat je de berichten niet in je leeslijst krijgt op je blogrol? Dat gebeurt bij mij ook regelmatig. Het is maar een tip, kijk maar wat je ermee doet. Je bent hier natuurlijk helemaal vrij in.
    Fijne dag,
    Groet,Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijbelse voorspoed betekent voor mij 'geen gebrek, geen tekort'. God voorziet in wat wij nodig hebben op alle momenten, de ene keer is dat geld, de andere keer genezing, dan weer eens wijsheid, geduld of een goed idee, kan alles zijn. Bij Hem is geen gebrek, want dan zoudenw e een gebrekkig God hebben...
    Ik rijd niet in een Bently, maar wel in een Benz, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja dat is in mijn beleving wel de auto onder de auto's. Mijn schoonvader rijdt ook altijd in dat merk en laten we eerlijk zijn, er is geen betrouwbaardere dacht ik. Misschien een nieuwe stroming onder de christenen het zogenaamde Benzen. Wat het precies om het lijf heeft weten we nog niet maar laten we er samen een boek over schrijven. Ik weet dat dit een bestseller worden zal die het geestelijk leven zal ontsteken in de vlam die zonder Benz minder fel had geweest. Hahaha....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Wendy ik voel me vreemd genoeg vaak thuis onder vrouwen en praat er ook graag mee. Zolang het maar echte vrouwen zijn, je hebt er ook bij die zo bazig zijn geworden dat enkel een snor ontbreekt.
    P.s wil niemand kwetsen die op snorren valt.

    P.s en dat kan ook snor zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het leven hier op het aardse staat bol van ziekte, verdriet en tegenslag. We hebben nu eenmaal te maken met een verbroken wereld en daar horen deze zaken bij....hoe moeilijk en verdrietig ook. Voorspoed betekent voor mij dicht bij God te kunnen zijn door het verlossingswerk van Zijn Zoon. Dat klinkt misschien wat "kaal" omdat wij vaak bij voorspoed denken aan aardse, materiële zaken. Rob en ik hebben al zoveel moeten inleveren wat gezondheid en materiële zaken betreft, dat er uiteindelijk maar één ding over blijft: de genade van God. Paulus roept uit:"Uw genade is mij genoeg". Ik heb daar lang over nagedacht en doe dat nog vaak. Vaak heel moeilijk, maar uiteindelijk is dát wat telt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jose, miste je al. Hoe is het met Yvonne haar kindje? Weet dat er dagelijks gebeden wordt voor het wondertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter. Ja, ben een tijdje afwezig geweest. Niks ernstigs hoor, maar heb het gewoon giga druk gehad. Ben 3 weken geleden gevallen, uitgegleden over een plak ijs. Natuurlijk kwam ik op m'n kunstknie terecht......oeioeioei dat deed pijn!! Met wat extra fysio is dat gelukkig weer goed gekomen. Verder druk met Rob naar z'n werk brengen en ophalen en naar de fysio brengen en ophalen en nog veel meer!
    Met Yvonne en haar kindje gaat het heel goed. Het kleine gupke groeit goed en Yvonne kan het al voelen bewegen, zo leuk! Geweldig dat je dagelijks bidt voor haar en hun kleine wondertje. Natuurlijk doen wij, a.s. opa en oma, dat ook. We kijken er enorm naar uit om begin augustus die kleine in onze armen te sluiten en te gaan genieten van zo'n kleine kruimel.
    Hoe gaat het bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel mensen voelen zich pas rijk als ze veel materiele zaken om zich heen verzameld hebben. Ze verliezen hierdoor de belangrijke dingen van het leven uit het oog, nu is er ook weer dat gezeik over het begrotingstekort en de stagnerende economie. We zouden ook met zijn allen tevreden kunnen zijn met het niveau waar we nu zijn, waarom moeten we altijd maar meer materiele welvaart hebben.
    Geestelijk rijk zijn en tevreden zijn met je leven is veel belangrijker dan overbodige spullen en geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Peter,ik heb je een blogger Award gegeven. Kijk even op mijn weblog Manager van het gezin! Voel je niet verplicht mee te doen hoor, maar misschien vind je het wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha heel erg lief van je maar ik krijg ze wel meer op mijn andere weblog en doe er dan ook nooit wat mee omdat ik eigenlijk een vreemde zak ben. Maar lief van je, je hebt een kus te goed als we in de hemel zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het daarom juist een uitdaging voor je :)

      Verwijderen
  11. Hier alles goed hier Jose net even naar de stad geweest en lekker koken voor Paula. Niet zo leuk dat je zo gevallen bent je zal het altijd zien met de winter is link en dan precies op je knie.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.