dinsdag 7 februari 2012

Moderne christenen

Vaak worden in de kerken de christenen uit het verleden geprezen als zijnde een voorbeeld voor ons (moderne) christenen. Ik moest een beetje glimlachen toen ik gisteren in een boekje “tidinge van die Goude” las over het jaar 1900 betreffende die “voorbeeldige” christenen uit die tijd. Ik las over de meer welgestelde Hervormde Sint-Janskerk waar men liever geen armen naartoe zag komen. Men ergerde zich aan hun schamele kleding en andersom schaamde de armere “geestelijke” bevolking zich ook tegenover de rijkere die in de Sint-Janskerk samenkwamen. Zo ontstond een zogenaamde armenkerk aan de Peperstraat in Gouda, waar het minder gestelde volk samenkwam en was iedereen tevreden. Voor mij zette het in ieder geval een zalige vette streep door de voorbeeldige christenen uit die dagen. Laten we nou maar gewoon dwars door alles heen naar de Man die voor alle tijden is kijken. Dan raken we niet teleurgesteld….

4 opmerkingen:

  1. Ja ja...'vroeger was alles beter'......dus not!!
    Hoe is 't in Gouda? Hier siberisch koud, we krijgen het in de huiskamer niet warmer gestookt dan 17-18 gr. Ik heb er even een elektrisch kacheltje bij gezet. Van de zomer maar eens denken over betere radiatoren....
    Zou er nog een elfstedentocht komen?
    Groetjes en fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is het nu wel aardig Jose. Het was erg koud maar nu gaat het wel vind ik. Was min 16 graden aan de grond min 17 gisteren met een gevoelstemperatuur door de wind van min 20. Nou daar wordt een mens niet echt blij van. Ik denk niet dat hij er komt en dat is best wel een beetje sneu, maar ik ben nu eenmaal een doemprofeet dus wie weet komt hij er toch...Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat de Elfstedentoch ook niet doorgaat. Het ijs groeit niet hard genoeg en volgende week zou het gaan dooien.

    Ach christenen waren vroeger echt niet beter dan nu. Sommigen zeggen altijd al dat vroeger alles beter was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het niet zo op mensenverering, alleen spiegelen aan de Here Jezus is nuttig, en dat zie je eigenlijk maar zelden. Als mensen teveel worden vereerd vallen ze dieper da's ook nog eens zo. Gewoon doen dus, dienen, de minste zijn, de ander belangrijker achten dan jezelf... pfff, moeilijk lijstje

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.