woensdag 1 februari 2012

Lieve God, mag ik een Mercedes?

Soms denken we er wel eens over om ons huis te verkopen en verder de polder (de rust) in te trekken door een boerenstulpje te kopen. Wat ik me in deze zaken altijd afvraag of wij voor dergelijke zaken ook ons gebed mogen inzetten? Voordat je nou gelijkt:”ja”, zegt even dit. Ik was ooit op een Surinaamse gebedsavond (wat is een Surinaamse gebedsavond? Dat is veel eten vooral knoflookgerechten, gezellige mensen en hardop bidden) en daar begon een vrouw te bidden om een nieuwe auto. Ze noemde het merk auto ook nog meen ik. Een andere vrouw begon over dat ze graag op vakantie wilde gaan maar geen stuivers had. Ik kreeg toen een gevoel dat we onze gebedstijd beter konden gebruiken voor zieke kinderen, arme mensen, mensen die God niet kennen, de Vrede, de oorlog, ach die lijst is erg lang en waar trek je de grens? De aanschaf van je nieuwe hond? Welk merk kleuren televisie? Ik bedoel het niet spottend maar ik krijg daarbij altijd het gevoel dat God zegt: daar moet je niet voor bij Mij zijn, raadpleeg de consumentengids! Hoe beleef jij dit?

17 opmerkingen:

  1. Ik probeer altijd te bidden wat op God's hart is en niet wat op mijn hart is..... Da's niet altijd makkelijk, maar wat er op God's hart is kunnen we lezen in Zijn Woord.
    Ook ik vraag wel eens om dingen, waarvan ik later denk: is dat wel iets wat God moet geven? Maar ik heb nog nooit om een nieuwe Mercedes gevraagd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken mensen die echt om een nieuwe auto gebeden hebben en deze ook kregen. Ze hadden hem nodig omdat ze als evangelisten rondtrekken door het land en een goede auto nodig hebben.
    Ik denk dat hetgeen je vraagt aan God in overeenstemming moet zijn met Zijn wil. Als het puur voor je eigen belang is, vraag ik me af of je erom mag vragen. Psalm 37:4 vind ik altijd mooi: "Verlustig u in de HERE;dan zal Hij u geven de wensen van uw hart".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moest het speciaal een nieuwe zijn? Haha... Ik denk dat een van de grootste vraagstukken in het geestelijk leven nu juist die overeenstemming met Zijn wil is. Daar krijg je soms zo lastig een vinger achter vind ik. SOmmige mensen zien in elke bijbeltekst Gods wil voor hun leven maar is dat geen inlegkunde? Ik ben er nog niet helemaal uit als ik eerlijk ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tsja, dat vind ik wel beetje erg ver gaan hoor Wendy. Bidden om een NIEUWE auto.
    Zelf ben ik chronisch ziek. Ik bid en blijf bidden/verlangen naar meer gezondheid, maar niet voor het lichaam van de sterkste man van Nederland, haha. Ik geloof dat God zich niet (om deze manier) bemoeit met dit soort zaken. Ik geloof in een vèèl Grotere God, zeg maar. Psalm 37:4 is een heel gevaarlijke wat dat betreft. Zeker voor de inlegkundige..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ho, ho Hans die sterkte man ben ik al, haha. Wist je dat ik ooit een van de 4 sterkste mannen van Gouda was? Ach ja nu niet meer hoor. Je vergelijking is duidelijk en ik moest er smakelijk om lachen. Persoonlijk even; wij hebben een vriend die zijn dochtertje is stervende aan leukemie. Ik kan persoonlijk zo onwijs weinig met de gedachte dat God hier een nieuwe auto geeft en daar een kind dat smeekt om gezondheid dood laat gaan... Ik weet ook wel dat het te simpel denken is van me, vergeef me als je wil, maar liever dat dan de Pinkstergedachte (neem van God en je hebt het) er is niemand die dat hier beweert tussen twee haakjes.
    Ik moet er nog even over bidden hoe het zit als ik het weet hoor je het maar ik vrees dat het de spiegel in raadselen is die me in de weg zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat wist ik niet Peter. Maar het verbaasd me niet! haha ;-)
      Herken je gedachten en twijfels hierover. Ik kan ook maar moeilijk geloven dat God wel het gebed om een auto verhoord (of wat dan ook), maar een kind (of een volwassene) laat sterven door een ernstige ziekte. Laat ik het anders proberen te verwoorden: een nieuwe laptop of een andere auto, een IPhone (omdat je als Evangelist door het land up-to-date moet blijven ofzo..) of een nieuwe scooter: Nee, ik geloof niet dat God naar deze gebeden wèl luistert, en naar die andere waarbij om een mensenleven gebeden wordt, niet...
      'k Begrijp je Peter. Daarom lees ik graag boeken van bijv. Brennan Manning. aanbevolen!

      Verwijderen
  6. Ik denk dat ik de klemtoon verkeerd heb gelegd. Het ging om een nieuwe AUTO en niet om een NIEUWE auto. Het was inderdaad een gebruikte auto waar ze weer een poosje mee vooruit konden.Kennen jullie het boekje van Moeder Basilea getiteld 'Realiteiten'. Ik moest hier aan denken toen Peter dit stukje schreef. Ook hier worden om zulke praktische dingen als 'gordijnen' gebeden voor een busje. En ook dat gebed wordt op wonderlijke wijze verhoord.
    Ik zeg hiermee niet dat alles wat we vragen aan God, ook geschonken wordt maar soms denk ik weleens dat we te weinig vragen en het zelf gauw te onbelangrijk vinden. Ik denk dat de grootste tragedie van het leven niet de gebeden zijn die niet verhoord worden maar de gebeden die niet worden uitgesproken.
    En Hans, ja, ik snap je situatie. Lijkt me moeilijk. Ik weet ook niet waarom God niet alle gebeden verhoort maar ik denk wel dat Hij zich met veel meer bezighoudt dan wij vermoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké Wendy. Dan is het goed ;-)
      Basilea Schlink ken ik. Evangelisch Katholieke zuster. Heb verschillende boeken van haar gelezen, niet degene jij noemt. Wel bijv. "Ziek-zijn, een zegen". Hoe oprecht en (h)eerlijk!
      Tsja, ik weet het ook niet. Gordijnen klinkt dan toch weer anders dan een compleet busje, haha. Maar even serieus: ik zeg met Peter en Paulus (klinkt mooi hè?!) dat we in de spiegel kijken maar slechts raadselachtige dingen zien. Eén ding is zeker: Bid als een kind, en die bidden voor alles... Maar krijgen ook niet alles ;-)

      Verwijderen
  7. Zonder meer heeft Wendy een prima punt. Daar blijf ik ook vanaf. Maar mijn persoonlijke ervaring is vaak anders.Mensen zeggen vaak:”soms verhoort God gebeden niet.” Ik zou het in de realiteit van dit bestaan liever omdraaien. Soms verhoort God gebeden, maar meestal vult Hij het om Zijn grote redenen anders in. Ik weet ook niet waarom.

    Net als met zieke mensen dan zegt men:”ja soms verhoort God niet en blijf je ziek.” Ook daarvan denk ik dat het realistischer is om te zeggen:’heel soms geneest God maar meestal niet. Zonder nu met bijbelteksten aan te komen, is dit heel gewoon een stukje toetsing van het christelijk leven. Dan blijkt 99,9 % niet te genezen en toch blijft het misverstand van de kreet:”tja soms geneest God niet,”dominant aanwezig binnen veel kerken.

    Daar wringt voor mij de schoen. Net als met gebedsverhoring. Ik bid, elke dat en neem er de tijd voor, maar begrijpen doe ik God meestal niet. Voorbeeld: wij willen verhuizen. Hoe weet je nu of je daar goed aan doet? God is geen makelaar, hoewel Hij zich met hemelse woningen bezighoudt. We hebben een huis op het oog. Veel christenen roepen dan meteen:”We hebben een huis van de Heer gekregen.”
    Dan denk ik, klets niet zo, want de buurman kreeg gisteren kanker en wie deelde dat dan uit? De duivel? Zou kunnen! Om kort te gaan, ik ben altijd erg voorzichtig met waar ik voor bid. De hond is ziek, moet ik daar voor bidden? Ja dat mag maar kan ik er op vertrouwen dat God mijn hond geneest is een andere zaak. Moeilijk hoor…

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie oprechte discussie. Wellicht hebben we hierin allemaal een beetje gelijk? Hoe dan ook, met God valt niet te discussiëren. Hij heeft altijd gelijk en "Altijd is God Groter"; dat is ook een mooi boekje van Zuster Basilea, Wendy.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jullie maken het steeds moeilijker :) Als we dit zouden begrijpen zouden we God zelf zijn.
    Voor mijzelf parkeer ik het op een gegeven moment als God een gebed niet beantwoordt. Het kan ook zijn dat Hij een beter plan heeft of dat het eenvoudigweg de tijd nog niet is. Ik houd me vast aan de gedachte dat we het ooit begrijpen zullen waarom God handelt zoals Hij handelt, alleen dat is niet hier op aarde denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Filevorming bij mij. Dat wil niet zeggen dat ik Gods zegen niet ervaar. Maar verders is het filevorming. Maak niet uit, zolang je maar wel op de Heerbaan blijft. Bedankt voor het leuke gesprek. Dat vind ik nu eindeloos prettig dat er ondanks verschillen in gedachten een prettige sfeer blijft. Daar zie ik dus wel weer de Heer in....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi, ja daar heb ik ook moeite mee om zo te bidden, heb wel een keer meegemaakt dat iemand een bedrag nodig had voor en project in Roemenie. We hebben toen specifiek gebeden om dat bedrag omdat we het zelf niet hadden. Weken later kregen we dat bedrag terug omdat ons rolluik haperde. Helemaal vergeten, dus wij God danken voor zo'n prachtig bedrag tot het ineens tot me doordrong tijdens het bidden, dit is niet om zelf te houden, dit is het bedrag waar we om gevraagd hebben. Dat vind ik echt bijzonder. Heb trouwens je boek gisteren gekregen van Arjan, van bodybilder tot christen. Ik heb het al uit. Echt een supergoed boek! Je kan erg boeiend schrijven. Ik heb zelf een tijdje buiten Bergambacht gewoond en in Gouda op school gezeten, dus kan me van de omgeving enige voorstelling maken;)Hij heeft de zilverreiger en het paradijs trouwens ook meegebracht dus het wordt een weekendje met mn neus in de boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja Gods wegen zijn wat dit betreft ook niet na te rekenen en vaak zien we achteraf pas dat we nog meer hebben gekregen dan dat waar we om gebeden hebben.
    Hij weet wat we nodig hebben en soms zijn er situaties als bij Job dat ik denk: lieve God mag mij dat nimmer overkomen...

    Ja Gouda is een mooie stad Mirjam enkel jammer dat het zo verziekt wordt door bepaalde nazaten van Hagar. Ik baal daar onwijs van. Maar ja, het is niet anders. Hier onwijs veel sneeuw en hoe is het daar bij jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. http://www.youtube.com/watch?v=C-GFqhCq2HA

    Toen deed men dit al lol


    MJ

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.