zondag 26 februari 2012

Je vlees in een zak

Psalm 69 vers 5: ik heb mijn vlees met enen zak bekleed. Onnodig te zeggen dat dit redelijk verwoordt hoe ik mij vaak voel. Een zak van vlees. Goed, de psalmist doelde op de rouw die gepaard ging met het bekleden van het lichaam (het vlees) met ruwharige stoffen (zakken) vanwaar de ruwharige pij van de monniken wellicht ook haar oorsprong vindt. Dat gebruik kennen wij toch eigenlijk niet meer, alhoewel de kleur zwart nog altijd gebezigd wordt bij overlijden of in sommige kerken tot christelijke standaard verheven is als teken van het juiste zicht op wie wij als mensen zijn. Om van in de rouw te gaan, zo lijkt men te willen zeggen. Andere gemeenten plaatsen de nadruk op de vreugde van de verlossing en dansen tijdens de dienst als net uit het ei gekomen vogeltjes wat in het rond. Voor mij een gezonde ballans tussen deze twee uitersten, zowel de blijdschap over de verlossing als wel het besef van ten diepste een zondig mens te zijn die zijn vlees met een zak moet bekleden. Want een zak ben ik zeer zeker wel, maar ook dat bedoelde de psalmist wellicht niet…

9 opmerkingen:

  1. Hahaha echt iets wat ik van je gewoon bent. Een giller dit logje en een aanrader voor grieppatienten zoals ik nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha. Best briljant blogje Peter. Want ook diepgaand. Zegen, -hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja ik zeg ook maar wat. Heb soms het idee dat ik niet de christen ben die ik zou moeten zijn. Meer een vlees in een zak. En dan nog ruwharig ook....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik maar zoeken waar dat staat in Psalm 69...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.online-bijbel.nl/psalm/69/
    e
    In de berijmde versie even het linkje kopieren en plakken maar in je adresbalk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, wat ben je weer grappig met je zak;)
    Ik vond het wel grappig dat gisteren een voorganger zei: logisch dat Daniel niet werd opgegeten. Leeuwen lusten vlees en Daniel was geest
    Misschien moet je meer oefenen om geest te zijn, dan wordt je niet aangevallen in je vlees;))En zo,n kippie uit de oven, hmmm niet verkeerd, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja daar zit veel in Mirjam maar ik als man val nu juist niet zozeer op wat geest is bij mijn vrouw maar wat vlees is. IK zeg het maar eerlijk, ik zou het missen als ze enkel uit lucht zo bestaan. Geef mij maar een "kippie" van vlees. Sorry minder geestelijke dag vandaag....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De berijmde versie... tsja, die ken ik niet Peter, sorry. Haha, ik zat in de Bijbel te zoeken :) (waar je toch de psalmen zou verwachten).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij hebt lekker veel humor. Dat houdt je op de been?
    Gelukkig legde mijn vader al jong uit wat er met deze tekst bedoeld werd. Voor hem was Hebreeuws een makkie dus de vertaalslag was gauw gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.