zondag 12 februari 2012

De taal van Kanaän


Toen ik vanmorgen naar de preek zat te luisteren besefte ik weer goed hoe verwarrend de woorden in een samenkomst kunnen zijn.
De dominee sprak:”laten wij onze ogen sluiten in gebed.” Dat was nog tot daar, maar hij liet er onmiddellijk op volgen tijdens het bidden:”Laten wij onze ogen richten naar omhoog.” Wat wil die voorganger nou? Sluiten of omhoog kijken?

Hij had het over samenkomen in al de verschillende kerken, maar er bestaan helemaal geen verschillende kerken omdat de kerk gevormd wordt door al de gelovigen samen en de stenen gebouwen slechts bouwwerken zijn van mensen en al helemaal geen kerk mogen heten.

“We zijn hier in Gods huis”, riep hij, maar Gods huis is ons hart en niet het gebouw…toch?

De tale kanaans zoals het genoemd wordt in de wandelgangen. Een spreekvorm wat de kerkgangers goed verstaan, maar wat de buitenstaander vaak doet duizelen. Wat wordt er toch allemaal gezegd in zo’n kerkdienst? Prijs de Here? De buitenstaander denkt: Zetten ze de Heer in de uitverkoop? Een verwarrende zaak! “Laten wij onze ogen richten naar omhoog naar het heiligdom.” Dat is een aardige, maar de buitenstaander zal naar omhoog turen en er enkel het plafond aantreffen.

Een zalving, stille tijd, een aanraking, de kracht van het bloed, een hoorder van het woord, een klein weinig, verstandelijk geloof, vleselijk, ach de lijst is onwijs lang. Jezus sprak in gelijkenissen om dingen verborgen te houden. Soms heb ik de indruk dat wij dat ook doen, maar is dit wel de bedoeling?

9 opmerkingen:

  1. De dienst in Jip en Janneke taal of in de taal van deze tijd. Lijkt me wel moeilijk voor iemand zoals jij, want ik had begrepen dat je van oudere Bijbel vertalingen houdt.

    Zoveel verschillende mensen in de kerkdienst, zoveel verschillende achtergronden, zoveel verschillende wensen.

    Gelukkig zijn er veel verschillende groepen gelovigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je al een Jip en Janneke vertaling ook dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die is er Peter

      De Bijbel voor jou
      J.H. Mulder-van Haeringen

      Geschreven voor vier jarigen en verstandelijk gehandicapten.

      Verwijderen
  3. Worden als de kinderen krijgt dan uiteindelijk toch nog de juiste insteek. Ik zal er eens op googlen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, de tale Kanaans, wat dat ook moge zijn :) Ik probeer het te vermijden hoor, ben er gelukkig niet mee opgegroeid.
    Herken je gedachten... zeggen ze bijvoorbeeld vanaf de kansel 'de Heilige Geest is hier aanwezig' dan denk ik altijd 'duhhh, da's wel te hopen, ik heb Hem net naar binnen gebracht.'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo is het Marja daar moet ik ook zo om lachen. Of de wekelijkse kreet:"Kom Heilige Geest." Alsof Hij nog altijd niet is uitgestort in de harten... Er wordt veel geroepen waarvan je denkt: laamaagaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Peter, al die uitdrukkingen...soms krijg je er de slappe lach van. Misschien moet je es een boekje met leuke uitdrukkingen uitgeven, je kunt het goed verwoorden en ik zit regelmatig te grinniken achter mn laptop, heel herkenbaar, omdat ik van rechts tot links kom, en ze hebben zo overal hun "uitspraken', die vaak in de bijbel nergens te vinden zijn. succes met schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Mirjam. Ach ik zeg ook maar wat moet je rekenen. Mijn eigen vrouw neemt me niet ernstig. Dan is het fijn dat er in ieder geval om gelachen kan worden. Hoorde ooit een man zeggen:" dat er met God niets te lachen viel." Ik vroeg hem of humor dan van de duivel was? Daar moet ik nog antwoord op krijgen van hem...Je hebt ze er bij hoor die totaal geen humor hebben. Ik vertrouw zulke niet...Volgens mij lachen ze wel, maar stiekem in het donker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ha ha ,ja ze gaan vaak wel in het zwart vanwege hun overtredingen, dus wie weet;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.