donderdag 26 januari 2012

Waar blijft de poet?


Kerkbalans en verjaardagsfondsen

Elk jaar komen deze twee (noem het collecten van de kerk) aan de deur. Het ene (verjaardagfonds) stoelt op de gedachte dat de jarige Jet best iets van haar gekregen gelden aan de kerk kan schenken. Het Kerkbalans is er om minimaal de kosten van een lid te dekken.
Een wellicht wat vreemde gedachte om als je jarig bent eens niet te ontvangen maar om te geven, maar als je er even over nadenkt zit er wel iets moois ook in.
Ik sprak er vanmorgen juist over met een vriend van mij die even een “bakkie” kwam doen op de zaak waar ik werk. Hij vertelde mij dat de gemeente van elk dooplid f 10 en van elk belijdend lid f 25 euro aan de synode moet afdragen. Er ontstond een gesprek tussen de interieurverzorgster die het weer beter wist (lang leven de vrouwen!) maar ergens meen ik dat ze gelijk had toen ze zei dat er voor elke (noem het) kerkganger een jaarlijkse kostenpost van F 65 euro moest worden overgedragen aan de synode.

Even snel rekenen: kosten, verwarming, licht, dominee die elke week ook weer losgelaten moet worden op zondag etc etc, er zitten nu eenmaal kosten aan verbonden ik begrijp dat. Maar hoe het precies zit, daar heb ik geen kaas van gegeten. Wie weet het wel en waarom moeten er gelden naar de synode want als je 400 leden hebt, maal die 25 euro, ben je in ieder geval al: F 10.000 euro lichter en wat doen ze daar met de poen?

4 opmerkingen:

  1. Dan is die synode schatrijk intussen. Van de week kwamen ze het envelopje van de kerkbalans ophalen, ik heb ze onverichtte heen gestuurd, met de woorden: 'ik heb zoveel kosten ivm met mijn ziekte, maar dat zal ze bij de kerk aan de reet roesten, want enige belangstelling heb ik nog niet mogen ontvangen'
    Hier zitten ze altijd te blaten dat ze geld te kort komen, en nou hoor ik dat ze een pand tegenover de kerk willen kopen á 750.000,00 euro, om te verbouwen als kinderopvang en ruimte om 's zondags koffie te drinken, waar halen ze dat geld dan vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een redelijke vraag me dunkt Gerrit. Weet niet of je nog de kerk samenkomsten bezoekt, maar los daarvan hoop ik op meer info wat de synode nu zoals doet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit niet in een gemeente, dus ik geef niets. Het voedsel is me vaak te slecht en daar geef je dan geen geld aan uit.

    Op mijn werk zeiden ze vroeger: Alle waar naar zijn geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh behoor je niet tot de gemeente van Christus dan? Ik geloof niet dat het muurtje om ons heen op zondagmorgen de reden is waarom we kunnen stellen al dan niet in een gemeente te zitten. Iedereen die Jezus toebehoort "zit" in die zin in "de" gemeente.

    Het voedsel heb ik overal waar ik heb mogen komen smakelijk gevonden. Er kan wel eens een zwaar of niet te verteren stukje tussen zitten, dat is nu eenmaal het gevolg van dat God ons mensen inschakelde om actief "gemeente" te zijn. Maar laten we nu niet doen of het "voedsel" slecht is want dan kom je een beetje over als een verwend kind die zijn spruitjes niet lust.

    Of je moet het toelichten welk voedsel je dan als slecht hebt ervaren want misschien heb je wel ergens gezeten waar de kok niet kon koken. Maar met de bijbel als kookboek in de hand, is er toch altijd veel smakelijks ook bij?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.