dinsdag 24 januari 2012

Vloeken na je doop


Voor mij uit liep een mededopeling die daarnet nog met opgeheven handen had beleden dat hij een kind van de Heer was geworden. Op mijn netvlies zag ik nog de enorme handen die als harken in de lucht staken onder het uiten van de kreet:”Halleluja de Heer is mijn Herder.” Nu de man zich om mocht kleden na de doop, vloekte hij luid en voegde er aan toe: “hadden die klootzakken de verwarming niet wat hoger kunnen draaien?” Ik dacht er het mijne van…

Het was zondagmiddag en voor mij uit in het park liep het echtpaar dat altijd de koffie verzorgde in de Pinkstergemeente waar ik kwam. Zij bezweek regelmatig in de Geest (of moet ik zeggen geest?) en ook hij, klein van stuk gaf blijk van groot te zijn in de Heer, zeker als zijn favoriete lied: welk een vriend is onze Jezus, gezongen werd, wat hij uit volle borst meezong.. Plotseling kregen ze ruzie en scholden zo hard, in combinatie met de grootste Godslastering die onze Nederlandse taal kent. De zondag erop zaten ze weer met de handen in de lucht en zongen:”Ik zegen U Heer.”

Zonder nu de vrome pias uit te gaan hangen, want wij zondigen allemaal, moet mij wel van het hart dat dit nu net het tegenovergestelde is, van het logje hiervoor. De ene denk dat God onbereikbaar is en de ander geeft het gevoel van (met respect) de Heer in de broekzak te hebben zitten. Vreemd genoeg hebben wij een redelijke afkeer van de eerste mens die God als onbereikbaar ziet en veel begrip voor de tweede die God als “vriend” ziet. 

7 opmerkingen:

  1. Ik heb dit al eens gelezen in een van je boeken en verbaasde me er toen ook al over. De grootste aanklacht tegen een kinderdoop is dat men er niet aan toe is. Maar zijn deze volwassen mensen het eigenlijk wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geloven is (ook) gevoel, maar veel meer dan dat: Gehoorzamen! Abba God gehoorzamen, om precies te zijn. Jammer toch dat er bij deze mensen vaak zo weinig balans te bespeuren valt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Clint, hoe zie jij of anderen dat dan , dat gevloek? Na de doop?
    Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastige vraag maar eerst even iets anders Xandra ehh ik heb problemen met mijn krimpenerwaard punt site, ik zie enkel het mailadres weer niet van de beheerder. Heb jij dat even voor me? Bedankt vast...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ehh dat gevloek geeft voor mij aan dat je in ieder geval nog maar een baby bent in het geloof. Ik zal niemand veroordelen als iemand in zijn boosheid een lelijk woord laat schieten (binnen de grenzen van het redelijke) maar vloeken direct na je doop geeft geen pas.
    Deze man verdween uit de kerk en ik heb nimmer meer iets van hem vernomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vloeken.

    Waar het hart vol van is, kan God er niet meer bij.

    Tjonge, wat een diepe gedachte van mij. Mot effe gaan liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar wel een waar je over na kan denken..

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.