vrijdag 20 januari 2012

Verplicht naar de jeugd

Zelf heb ik de eer gehad om jaren de jeugd te mogen doen. Dat is een dankbaar, maar niet altijd eenvoudige “klus”. Dankbaar omdat je van heel dichtbij meemaakt hoe jonge mensen geraakt worden door een ruim 2000 jaar oude boodschap. Het licht van het evangelie in hun ogen te zien ontwaken, is alle moeite waard. Toch moet mij iets van het hart, wat betreft de ouders van kinderen. Heel vaak zaten er ook kinderen bij die verplicht werden door hun ouders om de jeugdclubs of catechisatie te bezoeken. Dan zaten ze morrend en ongeïnteresseerd onderuit gezakt de avond uit en verpesten de sfeer voor die jongeren die wel graag kwamen. Ouders hadden zoiets van: dat is dan jullie (de jeugdleiders) probleem. Heb het ooit meegemaakt dat twee knullen ons jaarlijkse tripje naar de EO jongerendag compleet wisten te vergallen en als je dan die ouders erop aansprak kreeg je immer te horen dat ze er geen boodschap aan hadden. Het dubbele in deze is dat ouders hun eigen nakomelingen blijkbaar niet wisten te motiveren voor het evangelie, maar wel meenden dat het de jeugdleiders zou gelukken. Gelukte het niet, dan lag het vreemd genoeg nooit aan hun kinderen of hunzelf. Ik persoonlijk ben van mening dat als een kind niet wil, je de groep en leiders niet moet belasten met het (tot nog aan toe) falen van ouders, om hun kind te motiveren voor het evangelie. Verplicht naar de jeugd/ catechisatie, hoe staan wij hiertegenover? 

4 opmerkingen:

  1. Ja, dat is een moeilijk probleem. Als ouder kan ik me aan de ene kant voorstellen dat je wilt dat je kinderen naar de jeugdclub gaan maar als ze het inderdaad zo bont maken (wat bij ons gelukkig nog nooit het geval is geweest) zou ik denk ik als ik jeugdleider was toch eens met de ouders een gesprekje aanknopen. Verandert het niet, dan zou ik ze denk ik vriendelijk vragen maar eens een aantal keren thuis te blijven.
    Leuk plaatje heb je erbij gevonden !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben onze kinderen van kleins af aan geleerd, dat als zij zich wilden aansluiten bij een club (scouting, voetbal, badminton, zwemmen, muziekles etc. en OOK de jeugdclub!) zij het ten minste een heel seizoen moesten 'uithouden' zonder mopperen, klagen of vervelend gedrag. Wij wilden onze kinderen leren dat dat te maken heeft met het je houden aan afspraken, verantwoordelijkheidsgevoel en respect hebben voor diegenen die hun tijd stoppen in het begeleiden van kinderen/tieners. Ik moet zeggen dat dat aardig gelukt is. Onze kinderen wisten dat ze die verplichting hadden en eerlijk gezegd gingen ze ook graag naar de jeugdgroepen. Als er al eens een avond was dat ze niet zo'n zin hadden, was er altijd wel een vriend of vriendin die zoon/dochter wist te motiveren om wel te gaan. En een keertje thuisblijven was ook geen probleem. Mocht van ons.....beter thuis op de bank een baalavond dan zitten klieren op de jeugdgroep. Ik heb misschien makkelijk praten, omdat mijn kinderen er nooit zo moeilijk over hebben gedaan, maar het heeft voor mijn gevoel ook degelijk te maken met wat je ze bijbrengt van jongs af aan. Een stukje duscipline en verantwoordelijkheidsgevoel en weten wat de consequenties zijn als je je daar niet aan houdt, is wat wij geprobeerd hebben te hanteren bij onze kinderen en soms heb ik het gevoel dat dat tegenwoordig ver te zoeken is bij een gedeelte van de kinderen/tieners........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kinderen die niet willen en tegen heug en meug naar de bijbelstudie gaan, gewoon lekker thuishouden en niet de mensen die dit organiseren opzadelen met een niet gemotiveerd kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het met je eens Clint, als kinderen niet willen zouden ze niet gedwongen moeten gaan. Ongemotiveerdheid slaat ook over op de rest van de groep. En het kan voor henzelf missch ook meer verpesten dan het goed doet omdat er dwang achter zit.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.