zaterdag 28 januari 2012

Verbandtrommelkerk


IK heb griep en hoe! Mijn keel voelt aan alsof ik een rol schuurpapier heb opgegeten (extra grof) er zijn al twee flesjes hoestsiroop doorgegaan zodat mijn tong gelijkt op een trekdrop en in mijn hoofd woont een mannetje die met een hamertje de hele dag op mijn slapen bonkt. Met paracetamol houdt hij zich soms een paar uur in en begint dan weer met de “verbouwing”. Ik ben bang dat ik morgen de samenkomst niet zal bezoeken en dat vind ik een groot gemis! Het zien van anderen, de gesprekjes voor de dienst, de geur van oud stof als het orgel begint te toeteren als een bejaarde brontosaurus met obstipatie problemen en het mooie kind met het goudblonde haar waar ik altijd tijdens de dienst oogcontract mee heb, het zit er niet in morgen. Even voor de duidelijkheid, het kind is ongeveer 5 jaar oud. Haar paar knipoogjes tijdens de dienst ervaar ik als cadeautjes van God want dat spontane zijn de meeste kerkgangers reeds lang kwijtgeraakt in de een of andere fluwelen kerkzak. Ik houd van dit oude kerkje en besef dat het geestelijk gezien geen enkel gewicht in de schaal ligt, maar toch… Ik heb jaren in gebouwen gekerkt die de uitstraling hadden van een redelijke verbandtrommel en ergens is de kerk dat ook wel, met de Heer als grote verbinder, als we weer eens op onze plaat zijn gegaan. Hoe ervaar jij de samenkomst?

12 opmerkingen:

  1. Beterschap, ik hoop dat je weer gauw op de been bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Peter,

    Toen mijn vrouw belde en ik van haar hoorde dat je zo verkouden was dacht ik laat ik mijn computer eens even starten hij zal er wel in zijn blog wat over gezegd hebben en…. jawel.
    Peter ik heb mijn echt een hoedje gelachen over je humor, dat ben je ondanks je verkoudheid niet kwijt geraakt.
    Dat knipoog meisje zat nu voor mij en knipoogde niet naar mij. Dat is natuurlijk duidelijk want ze had jou vrolijke koppie voor ogen en zag die harde kop van mij tja, dan laat je het knipogen wel achter wegen.
    En……. inderdaad zoals je schrijf dat ‘spontane’ tja. Ik geloof dat ik dat inderdaad ben kwijt geraakt. Ik vraag mij dan ook wel eens af hoe dat komt. Ik hoorde vanmorgen de predicatie van Lugthart. Daar ging het over dat we de Goede Herder waren kwijt geraakt. Ik denk dat dat de oorzaak is Peter van al die harde mensen. We zij een kudde zonder Herder. Als je Hem vind, vind je alles wat we nodig hebben en raak ik mijn berekening (antoniem van spontaan) kwijt. Het was een kinderlijk eenvoudige preek vanmorgen maar wel waar.
    Beterschap toegewenst.

    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ClintJan 29, 2012 04:53 AM
    Bedankt, bedankt. Net even een uurtje plat gelegen en ach, het griepje heeft ook voordelen. Je kunt lekker in bed gaan liggen zonder dat je vrouw zegt:'lig je nou weer in bed?"

    Ach ja je zal ons volgende week ook nogmaals moeten missen want dan is er heilig avondmaal en ik kan met dat treurige, dat sombere alsof er zojuist iemand overleden is, niets aanvangen en voel me daarna de hele dag depri. In de Evangelische hoek is daarbinnen meer ruimte voor de vreugde maar die kan ik hier niet uiten zonder de kans te lopen tijdens de viering op de schouders van de oudsten in kraaienmars weer naar buiten te worden gedragen.

    Daarnaast moet je in het systeem van belijdenis mee en ik belijd elke dag mijn geloof waar daar ruimte voor is en zal nimmer buigen onder het gebruik van dat ene jawoord voorin het gebouw wat men "de kerk" placht te noemen. Op grond van dit door mensen ingestelde gebruik krijg je dan het stempel van de goedkeuring om aan te gaan en ik wil geen stempel want ik heb al een zegel van de Heilige Geest, dus wat moet ik met menselijke afdrukken van goedkeuring?
    Ze doen maar "an", ik vier het wel op een andere plek waar men durft in te zien dat de ware besnijdenis die van het hart is en niet gevonden wordt in de zogenaamde kinderbespettering die de deur opent naar een eenmalige belijdenis om het avondmaal te kunnen binnengaan.

    Ik houd van deze kerk heus waar, maar in deze dwaalt zij zeer..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, ik kan het in denken Peter zoals jij het ziet.

    Ik weet niet hoe ze avondmaal vieren in de evangelische hoek. Ik weet wel hoe ze het in de orthodoxe hoek vieren. Het verschil is dat er in orthodoxe kring 5% van de mensen aan de tafel gaan en in PKN (Gouderak) 5% van de mensen niet aangaan. Verder is op een klein verschil na de liturgie (of systeem zoals jij zegt) de zelfde. Het verschil tussen deze twee genoemde kerken is voor mij duidelijk. De orthodoxe kerken zitten vol met dogma’s die in de geschiedenis is ontstaan vandaar dat er maar 5% aan durft te gaan want ja…… je eet en drinkt jezelf zomaar een oordeel en daar zijn die 95% orthodoxe zeer bang voor.

    Toch begrijp ik je niet goed denk ik. Je doet geen belijdenis voor een gebouw maar voor de gemeente. Ook niet voor oudsten of iets dergelijks maar voor de Heer en Zijn gemeente. Kortom gezegd zoals je het nu al doet dus met uitzondering niet voor ‘Zijn gemeente’ omdat het zo somber gevierd wordt?
    Hoe vieren ze avondmaal in de evangelische hoek?

    Ik ga nu naar Ben, ik zie je reactie wel.

    Groeten Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies de spijker op de kop meen ik Jan, je doet geen belijdenis voor een gebouw of verplicht binnen de muren van een gebouw wat wij kerk noemen. De ware belijdenis wordt voor God afgelegd. Noem er de gemeente ook nog bij van mijn part. Maar wat maakt de kerk er nu eigenlijk van? Een aantal (noem het verplichte) bijbelstudies en een jawoord voorin de kerk. Is dat belijdenis doen? Ik ben zo bang dat dit een karikatuur maken is van waar het werkelijk om gaat! En dat het zo werkt wordt wel duidelijk als kerken deze “vorm” van belijdenis eisen alvorens mensen toegang krijgen tot de tafel des Here. Of je nu op de televisie al (15 maal uitgezonden) in boeken (al veel van gelezen) op internet etc dagelijks je belijdenis doet, dat telt niet mee. Het is dat ene moment voorin het gebouw wat wij kerk noemen, dan krijg je het stempel van de goedkeuring. Dat is precies het systeem welke de belasting ook hanteert. Vul je één letter fout in, dan krijg je niets. Het moet volgens het door de kerk bedacht zijnde systeem anders geld het niet.

    Nog van harte opa…

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen wij een paar maanden in de kerk in Gouderak kwamen, kregen we al heel snel een mailtje van de dominee(lekker goedkoop is dat een “echt” mailtje) dat aangaan er niet in zat. We waren net nieuw en men had ons nog niet kunnen beoordelen. Wel daar heb ik deels begrip voor.
    De dominee (Schroten) zou het tzt aangeven als de tijd rijp was maar….die kwam nooit.

    Het gekke is dat we om geld te geven, niet eerst de goedkeuring nodig hebben en de beoordeling. Zie je wat ik bedoel? Dat vind ik zo krom! Niet dat ik de behoefte koester om aan te gaan. Die heb ik nimmer ervaren in deze gemeente omdat door alles heen proef, dat mensen daar over zullen vallen omdat je niet dat stempeltje hebt. Als ik een kind op de preekstoel plaats en daar een foto van maak op monumentendag krijg ik al brieven van mensen die menen dat dit heiligschennis is. Men is er nog niet aan toe Jan, en ik ben de laatste die hommeles zoekt. Verders een prima gemeente om te kerken en heel veel fijn volk en voor ons een thuis, maar…je kan niet alles hebben in het leven en we zijn er in de eerste plaats niet gekomen om te nemen maar om te geven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Allereerst beterschap toegewenst.
      Jammer dat de gemeente in Gouderak dus niet de uitnodiging uitstraalt die het misschien wel zou moeten doen.
      Waarom niet het gesprek aan gaan met de nieuwe dominee?
      Volgens mij heb je best goede argumenten en kun je het ook goed verwoorden!
      Groeten Hennie.

      Verwijderen
  7. De spijker op de kop ook voor wat je roept Peet. Ik weet van een vrouw die niet mocht aangaan aan de tafel omdat ze die hoed niet op wilde zetten. De dominee verbood het haar. Dat is nu exact de regel voor de mens plaatsen als obstakel. De mens is er niet voor de wet maar de wet is er voor de mens. Ik zou die dominee als het mijn vrouw was die zonder hoed niet aanmocht, met plezier die hoed hebben laten opvreten! Dat zal hem leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het je nog sterker vertellen, ik weet van een meisje dat geen belijdenis mocht doen omdat ze die hoed niet op wilde zetten. Die voorgangers zullen heel wat uit te leggen hebben later me dunkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik begrijp je helemaal Peter.
    Die ’rijpe tijd’ van Schroten is nooit aangebroken want dan had jij volgens zijn kerk en liturgie (kerk regels) belijdenis moeten doen en dat heb jij nooit gedaan.

    Tja… weetje, die katholieke priesters hebben heel wat uit zitten broeden in die kloosters met de zogenoemde sacramenten. Toen Jezus de gelijkenis vertelde over een avondmaal ging dat er anders aan toe dan de liturgie van mening kerkgebouw in onze tijd.
    M.vr.gr. jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moge

      Nog altijd griep en een keel als schuurpapier hier. Ik meen dat je daar best eens gelijk in zou kunnen hebben Jan, maar noem het beestje dan bij de naam als dominee. Zeg dan gewoon:”wij hebben hierin onze regels en wijken daar niet van af. Oke dat is dan wel weer wat wettisch maar ik heb daar begrip voor.

      Nu voelt het als een neger die al 25 jaar in eigen land een rijbewijs heeft en zelfs les heeft mogen geven, maar eenmaal in Nederland zegt men:”maar beste meneer neger, uw papiertje is hier niet geldig omdat wij hetgeen u leerde niet ondersteunen. Uw doop en belijdenis, die u voor heel de wereld op de televisie, op de radio (15 jaar lang op de zondagen bij gospeltime) in uw boeken en op uw site, zijn bij ons niet geldig, enkel het voorin ons stenen gebouwtje door de gemeente gehoorde is hier geldig. U kunt hier alles nog eens overdoen volgens onze regeltjes en dan zien we wel weer verder.

      Ik vraag me af of de Here God Zijn heilige hoofd niet zal schudden om zulke zaken.

      En nogmaals, het hoeft van ons ook niet, het gaat om het principe. En roep dan ook niet vanaf de preekstoel:”er komen zo weinig mensen aan de avondmaalstafel.” Eerst een onneembare drempel maken en als mensen er dan niet meer overheen komen, gaan staan huilen:”waar blijven ze nu.”

      Verwijderen
  10. Hoi Henny

    Weet je, ik heb ook niet zo de dringende behoefte om aan te gaan en als ik eerlijk ben zou je daar ook niet voor behoeven te strijden, dan is de diepte uit het sacrament verworden tot iets wat het niet zou moeten zijn.

    Maar vreemd is het wel een beetje dat: komen er eindelijk eens een keer nieuwe mensen binnen, ze buiten dergelijke sacramenten worden gehouden. Niet omdat ze geen lid zijn, niet omdat ze er zondags niet zijn of financieel bij willen dragen of omdat ze geen christen zijn of niet getuigen (noem het belijden) dat Jezus hun Heer is, maar omdat ze niet als kind bespetterd zijn en hun doop op zich genomen hebben via het jawoord in de kerk.

    Daarnaast ben zijn we in verschillende kerken (ook hervormden) wel welkom bij de avondmaalsviering. We maken er geen punt van, maar ik zeg dit enkel even zodat men weet dat we er tijdens deze diensten om die reden nooit zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.