zondag 15 januari 2012

Uw “jawoord” graag


Omdat ik “geboren en gebraden” ben in de evangelische hoek, ken ik al de gebruiken niet van de gevestigde orde. Soms loop je dan tegen dingen aan, waarvan je denkt: hela hola, hoe zit dat? Gisteren een herbevestiging van oudsten. Nooit geweten dat dit gebruik bestond en ik zal er wellicht vergeefs naar zoeken als we de bijbel openen. Dus een kwestie die gebaseerd is op een deel uit een of ander “catechisme”. De voorganger las dan ook uit een dergelijk door mensen bij elkaar gegrepen boekje, deze zogenaamde herbevestiging voor. Een van de vragen waar al de oudsten hun volkomen jawoord op moesten geven, was de vraag of ze zeker wisten dat God ze tot oudsten had geroepen? Ik dacht, terwijl ik de desbetreffende oudsten van harte:”Ja”, hoorde zeggen, of ik dat zou kunnen? Meen dat ik het niet zou kunnen, hooguit een:”Ik hoop het”, of:”Ik wil het”, maar een volkomen:”Ja”, gaat mij te ver. Dit omdat wij tasten naar Gods wil en het nu eenmaal in de meeste gevallen niet op een briefje krijgen ook al heet het catechismus waar we het idee uit menen te moeten halen. Wil je wat zeggen, dan kan je nu je gang gaan….

18 opmerkingen:

  1. Je ziet wel Jan dat de moderne Luther zijn stellingen niet langer aan de deuren slaat maar op de digitale snelweg. Ook hij moet met de tijd mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik balanceer vaak op de schaal van "ja" en "nee", als het gaat om de wil van God te zoeken. Ik probeer dan maar voor ogen te houden wie God is, wat Hem behaagt en wat Hij graag wil dat wij nietige mensjes doen, en van daaruit naar zijn wil te 'tasten'...... De enige manier om daar achter te komen is zijn Woord te onderzoeken en dat te bespreken met Hem.... Briefjes uit de hemel heb ik eingelijk nog nooit gehad. Andere mensen misschien wel, maar ik (helaas) niet.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. José.,

      Het is heel simpel.
      Je naaste liefhebben en God boven alles.
      Ook boven je kinderen en kleinkindere.
      Dat lijkt moeilijk.
      Maar vergeet niet dat God Liefde is.
      Hij laat jouw kinderen en kleinkinderen niet in de steek.
      En in de hemel zal Hij al je tranen afwissen.

      Jezus geloven en Gods Geboden bewaren.
      Negen kennen velen wel, maar het Vierde willen velen niet.

      Met één Gebod niet in je hart zal twijfel altijd blijven.

      Met vr. gr.
      Marten Dek.

      Verwijderen
  3. Mogge.,

    Zo ik Jezus niet had mogen ontmoeten
    Was ik een verloren mens geweest
    Als ik het geloof in Hem niet bezat
    En Gods Wetten niet in mijn hart
    Was ik een verloren mens geweest

    Mijn geloof in Hem is zeer groot
    Eet alle dagen van Zijn Brood
    Stromen van Levend Water, om niet
    Zijn Tien Geboden in mijn hart gegrift
    Mijn leven aan Hem gegeven.

    Hij heeft mij zeer rijk bedeeld
    Ook met aardse schatten
    Maar meer nog met Zijn Beeld
    Het is bijna niet te bevatten

    Met vr. gr.
    Marten Dek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als voorbeeld dienen voor de gemeente is een goede zaak. Dat denk ik tenminste. En mensen willen duidelijkheid.

    Ikzelf ben niet zo zeker, alleen op momenten dat ik Gods nabijheid heel duidelijk voel.

    Adriaan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marten: dank voor je antwoord. Allemaal heel duidelijk en het was ook niet mijn bedoeling om aan te geven dat ik zo'n 'twijfelaar' ben, enkel een mens met al zijn beperkingen en menselijke overwegingen. God is alwetend en liefdevol, maar Zijn denken en doen is zoveel hoger dan mijn denken en doen, dat het zoeken naar Zijn wil altijd een zoektocht blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, zit ik nou daar net een blogje over te schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha ha die Peter,
    Nu moet je je stelling toch wat bij stellen hoor.
    Maar ja dat gaat met de computer veel makkelijker als die griffel van Luther op dat perkament.

    Nee, wat de predikant voorgelezen hebt zondag en waarop de broeders voor hun bevestiging ‘ja’ antwoorden is geen catechismus maar een liturgie.
    Om het voluit te zeggen: ‘Liturgische formulier uit de Gereformeerde traditie’ met name het formulier voor de bevestiging van ouderlingen en diakenen 33D. Ze staan beschreven in het Dienstboek II van de Protestantse Kerk in Nederland.

    http://www.dienstboek.nl/images/files/33D%20Formulier%20voor%20de%20bevestiging%20van%20ouderlingen%20en%20diakene_7158.pdf

    In principe is de roeping door God voor het betreffende ambt niet moeilijk want als je gekozen wordt voor dat ambt roept de gemeente van God je en daar door God.

    De wil van God is ook niet moeilijk want die heeft Hij zelf bekend gemaakt in de Bijbel. De toepassing van Gods wil in ons leven is vele malen moeilijker en daarvoor zitten we zondags in de kerk.

    Ik stuur het maar naar jou blog en niet met de flessenpost over de IJssel. Ik ben bang dat de fles zinkt vanwege de zware inhoud ha, ha..

    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moge
    Oh heet dat stuk papier zo! Nou ja hoe het ook heten mag Jan, ik vind het not done om zoiets te vragen van oudsten. Miste ook de bijbelse handoplegging om hen (opnieuw) voor hun taak bekwaam te maken.

    Er werd wel met een wuivende hand wat gewapperd vanaf het preekgestoelte, maar geen bijbelse oplegging der handen als Paulus leert.

    Weet je wat het is, ik moet wellicht eens wat meer waarde leren hechten aan die catechismus en liturgische letteren. Dan ontstaan dit soort gedachten niet.

    Jij belicht het blijkbaar veel luchtiger dan ik en hoort Gods stem in een democratisch gekozen oudstenraad als zijde van de Heer.

    Welaan dan is alles makkelijker om ja op te zeggen. En toch heb ik ergens het gevoel dat er iemand in mijn schoenen pist en zegt dat het lauw water regent. Gek….

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu ja luchtiger, luchtiger. Het gaat allemaal om het ware geloof. Het gaat er om of je gelooft dat de gemeente waar je naar de kerk gaat ‘Gods gemeente’ is. De predikant begint ook altijd om de gemeente aan te spreken met ‘gemeente van onze Heere Jezus Christus’. Hij zegt hiermee dus dat de gemeente die voor hem zit de uitverkoren gemeente of kerk van God is. Om orde te houden in de gemeente is er een liturgie ontstaan hoe je iets behandeld bijvoorbeeld hoe je oudste kiest. De mooiste en de uitgebreidste liturgie heeft de katholieke kerk maar ja…… Luther gaf er een schrabje door hé. Heden is de liturgie van de Protestantse Kerk in Nederland nog steeds in ontwikkeling hoe die precies moet zijn. Ze noemen het ‘Dienstboek, een proeve’ http://www.dienstboek.nl/index.php

    Nu ja Peter ik raad je aan om eens te studeren in die liturgie. Maar ja, als je daar mee klaar bent komt het onderdeel ‘drie formulieren van enigheid’ nog en niet te vergeten het ‘Kerkrecht’. Tot je honderdste heb je nog wel tijd denk ik om de achterliggende geschiedenis te bestuderen maar vreemd genoeg wil handoplegging en zalving er nog steeds niet erg in alhoewel….., als je naar de Goudse st. Jan (ook een pkn gemeente) gaat doen ze daar wel aan handoplegging bij bevestiging van oudste.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou ja bedoelde niet luchthartiger. Tja de voorganger groet de gemeente dat klopt maar daar zit een uitlaatklep in en wel deze: wie de schoen past trekt hem aan. Voor de voorganger zelf als hij zich richt tot wie zich tot de gemeente meent te mogen scharen en voor de luisteraars precies hetzelfde. Dat element van ruimte heb je niet als op de man af aan je gevraagd wordt: weet je zeker dat jij tot oudsten geroepen bent? Goed, als jij het democratisch kiesrecht van de gemeente als zijnde Gods wil ziet, dan wel, maar de hamvraag is of wij zulks mogen doen? Is dit niet geboren uit een stukje “tasten naar Gods wil in deze” via de stemming in de gemeente en is dat het absolute jawoord wel zo op zijn plek? Die kerkelijke geschriften kunnen leuk wintervoer zijn, maar uiteindelijk heeft het ook niet de eenheid gebracht die we zo van node hebben. Bedankt voor je tip. Ja die handoplegging is dan weer wel volkomen bijbels maar ehhh....die slaat men over. Ik begrijp mensen soms niet als ik eerlijk ben Jan. Hechten we nu meer waarde aan formulieren of aan de bijbel die wijst in de richting van een handoplegging als bevestiging?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De Reformatoren (ik meen ook Calvijn) uit de tijd van de Reformatie hebben over het algemeen het onderscheid tussen handoplegging en zegenen over het hoofd gezien. Zij vonden dat dat het zelfde was. En zo is het in de gereformeerde traditie en liturgie gekomen dat de predikant de zegen op de ambtsdragers legt i.p.v. handoplegging.

    m.vr.gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Was dat ook het moment waarop men het verschil tussen een onmondige en onwetende baby bespetteren en iemand die bewust ja zegt tegen de Here Jezus en op grond daarvan gedoopt wordt, kwijtraakte?

    Of het verschil tussen profetie en preken door elkaar gooiden en nu preken als zijnde het profetische woord beschouwen?

    De sabbath voor de zondag inwisselen deed men in ieder geval later op bevel van de Romeinse keizer.

    Wanneer ze precies dat stoffige orgel de samenkomst indroegen als heilig instrument Gods, weet ik niet, maar hoorde dat het instrument nog wortels heeft in de wereldse kermis.

    Bij het heilig avondmaal de wijn door druivensap vervangen en het ongezuurde brood door gezuurd brood (alsof symbolen er niet toe doen) wanneer bedacht men deze verandering eigenlijk?

    Het belijdenisritueeltje als bekrachtiging van de kinderbespettering, waar vinden we dat eigenlijk in de bijbel?

    Gek dat ik nooit eens een voorganger hoor zeggen dat wij moeten streven naar de gaven van Gods Geest. Die hebben ze wellicht met een of ander catechismus weggepoetst als zijnde voor toen (vroeger).

    De volwassen gelovigen doop voor toen, de handoplegging voor toen, de gaven van Gods Geest voor toen, men vraagt zicht wel eens af wat er nog voor u is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, al een heel lijstje Peter.

      Je vraag je inderdaad af of Luther niet véééls te vroeg gestopt is na zijn 95e post.

      Verwijderen
    2. Ja Clint,

      De gemeenste's zijn ver afgedwaald vann het Woord van God.
      Maar dat maak je de grote meute niet wijs.
      Zij leven met een gerust hart in de tijd,als van destijds noach.
      Volkomen gerust dat genade genoeg is zonder werken uit geloof en liefde.
      Ja triest is dat.

      Met vr. gr.
      Marten Dek.

      Verwijderen
  13. Is God Jezus?

    God kan de leugen niet verdragen
    En satan de leugen niet schragen
    Al spreekt satan noch zo prachtig
    God is voor satan veel te Krachtig

    satan drong eens Gods kerk naar binnen
    Bracht de mens helemaal buiten zinnen
    zijn woorden klonken als honing
    Maar kwamen niet uit Gods Woning

    satan veranderde ook even Gods Wet
    Dat was een heel slimme zet
    In Dan. 7:25 door God al beschreven
    Is satan daarin heel bedreven

    De mensen daardoor niet ontzet
    Volgen satan met een vals gebed
    Nu satan Gods Wet, heeft weggedaan
    Zullen velen God niet meer verstaan.

    Alles kan nu worden verdraaid
    Ja satan is daarin heel gehaaid
    Jezus is nu God geworden
    Voor die Gods Wet, niet meer omgorden

    Spuit ik nu werkelijk vuil?
    Hoor je dan niet, het engelen gehuil?
    Heeft satan de Waarheid omgebracht
    Weg, Gods geweldige Kracht

    Liegen God en Jezus jou voor
    Of alleen door satans gehoor
    Dat je alles verkeerd verstaat
    En vind je dit ook onzinnig geblaat

    Ik raad je aan God en Jezus te geloven
    Die ons een prachtig leven beloven
    Waarin Gods Wet, pal zal staan
    En satans leugen voorgoed zal vergaan.

    Met vr. gr.
    Marten Dek.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mogge.,

    Van harte gefeliciteerd voor hen die vandaag jarig zijn.
    Eens in de vier jaar dat kunnen vieren is toch een gift.
    En met God in je leven, toch wel extra fijn.
    Dat het gaan kan heel je leven zonder gekift
    In vreugde en voorspoed
    Houd goede moed.
    Met vr. gr.
    Marten Dek.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.