woensdag 4 januari 2012

Roept de bijbel op tot meditatie?


Een misschien verwarrende vraag omdat het woordje meditatie ook voor bezinning staat en ik meen dat ieder mens en dus ook de christen vanuit bezinning leven moet. Bezint eer gij begint, niet waar. Maar ik wil het nu eens hebben over de "kerkelijke" meditatieve clubjes, die als paddenstoelen uit de grond komen in ons landje. Meditatie staat daar dan aldus het foldertje voor: zingen in de Geest, visualisatie, geleide meditatie, herhaling, healing, aandachtigheid en ademhalingstechnieken. Ik denk niet dat er hard gemaakt behoeft te worden dat het leeuwendeel van de genoemde zaken zo uit de Oosterse afgodsdiensten komen. Ook het aldaar toegepaste: Ambrosiaans gezang, Gregoriaans gezang, Psalmen, Taizé (herhaling) Iona (herhalingszang, is eenzelfde  mengeling tussen het bijbelse en het afgodische. Men stelt zich voor een boom te zijn om op deze wijze met uitgespreide takken naar het hemelse te tasten. Een bol van licht te zijn, om zo zelf ook innerlijk verlicht te worden. Een steentje te zijn die in een meer van zuiver water valt. ( Je kan meer lezen onder deze link). De bijbel zegt ons dat er een tijd komt waarin mensen de ware leer niet meer verdragen en zich tot allerhande afgodische vormen van godsdienst richten. Geloof mij, we zitten er middenin! Wat is jullie ervaring met dergelijke zaken en hoe zien jullie dit?

13 opmerkingen:

  1. Prima die artikel. Ik geloof dat die meditatieclubjes meer okkulte oosterse clubjes zijn.
    De gaven v.d. Geest zijn al vaak namaak. Zoals de tongentalen b.v. hoe mensen dat aangepraat wordt.
    Martha's zijn het en geen Maria's. Zie het artikel: Maria en Martha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt me op dat mensen altijd een oordeel hebben over zoiets als meditatie. Meditatie is een breed begrip. Voor mij is het niet meer dan in stilte verwijlen bij de Heer. Helaas lukt het mij niet meer zo om daar de tijd voor te maken tegenwoordig. Misschien toch maar weer eens op retraite..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mediteren over Gods Woord is wat anders dan visualiren en met een mantra in een andere geestes toestand geraken.............
    Weg met die oosterse technieken en filossofieen...

    Peter,heb jij het fenomeen taize wel eens onderzocht daar gaan ook massa,s christenen op af om met iconen en allerlei andere afgoderij tebidden met veel kaarsen aan en allehande godsdiensten zijn welkom,ook erg eng op de geestelijke schaal van richteren.....

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Neen nooit onderzocht maar een goede tip m mij eens in te verdiepen. Gaan we een logje over maken tzt Henri, bedankt voor de tip...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oke, mijn idee:
    Bijbelse meditatie is precies het tegenovergestelde van wereldse meditatie. Bij wereldse meditatie is het de bedoeling dat je je verstand op nul zet (zoom out), bij bijbelse meditatie is het de bedoeling dat je je juist concentreert (zoom in) op een bepaald stuk tekst, daar vragen over stelt (aan de Heilige Geest die je leraar is) en daar openbaring over opschrijft.
    Doeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit verschilt toch niet van new age. Visualiseren is idd een oosterse techniek

    Wat marja meijers zegt: je geest wordt wel gebruikt bij meditatie en je verstand. Dus gaat niet op 0.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Peter, ik heb het linkje een deel gelezen, ik kreeg er wel de kriebels van. Soms wel goed, op zulke zaken aandacht te schenken, dit soort praktijken heeft niets met de Bijbel te maken. Bezinning voor mij is stilte en gebed, soms ook al gewoon de hond uitlaten, in de vrije natuur, genieten van Zijn schepping, en Hem daar voor danken. Het gaat om de persoonlijke relatie met de Here Jezus, die iemand heeft. En dan wordt je verlicht, door de Heer zelf, en niet door allerlei fratsen.
    Het is waar Peter wat je schreef, wij zitten er al middenin. Laten wij maar veilig zo dicht mogelijk bij de Here Jezus blijven.

    Peter, Gods Zegen, en lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons in de kerk, Het Leger des Heils, proberen we juist het gebed weer terug te brengen. Als "doe kerk" is het gebed al jaren een ondergeschoven kindje.

    Wel moeilijk de Heer zoeken en dienen in plaats van met de handen, maar dan met het hoofd.

    Dit jaar mag ik een theologische cursus hierover volgen genaamd "gebed zonder eind" over inhoud en vormen van gebed.

    Ik ben benieuwd.

    Godslevensbrengende kracht toegewenst aan allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja ik vind het ook een zeer bedenkelijke zaak om het occulte en de godsdiensten uit het Oosten op een dergelijke wijze te vermengen met het christelijke. Meen dat dit een sterk staaltje is van een ongelijk span.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dapper Adriaan om zo iets te volgen. Ergens zouden de kerken het tegenovergestelde moeten volgen een soort cursus van dienen met handen zonder einde en dan met soep de straat op moeten gaan. Dat zie ik dus wel zitten. Ben enkel bang dat het niet wordt aangenomen door de kerken. Wij volgen liever de Heer op papier dan de Heer op straat, misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb je linkje even aan geklikt en deels gelezen. Voor mij persoonlijk voelt het niet goed. Ik heb genoeg aan gebed en de kleine dingen in het leven waarin Gods schoonheid zichtbaar is.
    Ik probeer het Christen zijn gewoon in mijn dagelijkse leven zichtbaar te maken.
    Meditatie zoals het hier geschreven staat, nee, dank je wel, niet voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Clint,

    Wat een rake stukjes schrijf je zeg! Heb met veel interesse je blog gelezen en vond het leuk dat je ook een bezoekje hebt gebracht aan mijn blog (ook al istie dan vooral bedoeld voor vrouwen, haha.

    Gods zegen in alles toegewenst!

    Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je Marjolein welkom alhier op het weblog wat ik nog maar een paar maanden geleden na het ter ziele gegaan zijnde weblog.nl waar ik ruim 5 jaar dagelijks met het weblog aan het stoeien was, schreef. Ik zal enkel bij je meelezen en als "echte" man zwijgen daar waar vrouwen bijeen zijn, haha...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.