dinsdag 3 januari 2012

Preventief verwijderen

“En omdat uw zuster ook borstkanker ontwikkelde, lijkt het mij het overwegen waard om ook uw borsten preventief te laten verwijderen, nog voordat het (mogelijk) openbaar wordt. Het kan nog wel vijf jaar duren eerdat u ook kanker krijgt in uw borsten maar de kans is heel erg groot omdat u belast bent met het BRCA-1 Gen.” Dit was de boodschap die een kennis van ons mee naar huis kreeg nadat ze bij de arts was geweest naar aanleiding van de in de familie voorkomende borstkankeronderzoeken. Hoe moeten wij zo’n voorstel nu bekijken en wat moeten wij ermee? Getuigt het enkel van wijsheid om mogelijk te komen zieken op een dergelijke ingrijpende wijze proberen te voorkomen of raakt het aan de Goddelijke voorzienigheid? Is het een gebrek aan vertrouwen of is het je hoofd als een struisvogel in het zand steken, als de artsen je voorstellen zoiets te doen en je luistert er niet naar? In hun geval deden ze het toch en nu heeft zij geen borsten meer. Ik vroeg me zo af wat er gebeurd als ze binnen vijf jaar aan heel iets anders sterft?

4 opmerkingen:

  1. Och ja kiezen. Doet me altijd een beetje denken aan de meer zware christenen die ook geen inenting namen in de tijd van de polio. Geen eenvoudige zaak dit. Waar is de grens tussen wat wel en wat niet kan en wijs is? Heb er geen antwoord op als je het niet erg vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het ook heel moeilijk om hier een antwoord op te geven. Als vrouw lijkt het me verschrikkelijk om mijn borsten te moeten verliezen, maar als ik moest kiezen tussen borstkanker en mijn borsten behouden....ik denk dat ik dan toch wel voor zo'n borstverwijdering zou kiezen. Zoiets zeg ik nu wel heel makkelijk, maar dat is natuurlijk altijd een hele weg die je bewandelt samen met je partner, huisarts en oncoloog/gynaecoloog.
    En als je dan na 5 jaar aan iets anders overlijdt? Tja, dat kan natuurlijk altijd. Ook als je bijv. preventief je blindedarm laat verwijderen (zoals bij mij is gebeurd zo'n 9 jaar geleden) omdat de klachten die je hebt erg veel op blindedarmontsteking lijken. Als ik dat niet had laten doen, was ik misschien wel gestorven aan baarmoederkanker, omdat ze tijdens de blindedarmoperatie allerlei gezwellen ontdekten op mijn baarmoeder, die dus ook 2 maanden later totaal is verwijderd. Tja, wat zou er gebeurd zijn als ik die blindedarm niet had laten verwijderen.....
    Dit is maar een klein voorbeeldje hoe het medisch kan lopen, maar sommige beslissingen blijven zeer moeilijk lijkt me, ook voor de artsen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen allemaal Ja ik kan als man maar ten dele inleven in wat het voor een vrouw betekenen zal, die borst verwijdering. Het is zoveel meer dan een stukje vlees en een bobbel met een dopje. Met respect. Het is een deel van het vrouw zijn. Met alle begrip voor hen die een of twee borsten laten wegnemen als de kans op borstkanker aanwezig is, zit er ook een kantje aan waarvan ik zeg: is het niet een beetje in de boeken van God kijken? Begrijp mij aub goed als ik morgen te horen zou krijgen dat er in mijn mannelijk deel binnen 5 jaar een dodelijk gezwel kon ontstaan, zou ik ook voor de spiegel staan en denken: daar ga je "maat". En toch zit er een kantje aan, die de orthodoxe christenen verwoorden als ze zeggen: ik laat mij niet inenten tegen...Omdat....nou ja wel kennen deze gedachte wel. Het is zo dubbel vind ik. Waar ligt de grens tussen ons vertrouwen in God en waar we zelf menen in te mogen grijpen in een dergelijk geval?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het ook moeilijk te onderscheiden waar die grens ligt. Maar ik denk wel dat God ons ook de kennis heeft gegeven, waardoor mensen kunnen studeren en arts worden. Als christelijke arts (die ik verschillende ken, waaronder mijn eigen zoon) blijft het altijd zoeken naar wat nog wel en wat niet meer kan qua medisch ingrijpen.
    Ik heb nooit moeite gehad met de inentingen die onze kinderen hebben gekregen (weliswaar was ik toen nog geen christen.....). Maar als ik er nu over nadenk, zou ik het ook als christen toch weer doen, ook gezien wat ik hiervoor schreef over de kennis die wij gekregen hebben. Maar nogmaals: de grens is moeilijk te zien/begrijpen. Dicht bij God en Zijn Woord blijven is altijd mijn motto.....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.