donderdag 19 januari 2012

Paaltje dansen in de "kerk"

Een carnavalsvereniging had een hervormde kerk afgehuurd en daar een feestje gehouden compleet met een paaldanseres. Dat schoot de kerkgangers van deze hervormde gemeente in het verkeerde keelgat, omdat men dit soort zaken niet vond passen in het “huis van God”. Persoonlijk begrijp ik dit en meen dat het daarom beter is om een kerkgebouw niet te verhuren. Aan de andere kant zegt het iets van onze kijk op dode dingen. De kerk, dat zijn de gelovigen en niet het gebouw! Hoe komt het dan toch dat we zo snel waarde hechten aan het gebouw met de toren en er Gods huis in zien? Wij weten toch heel goed dat God niet woont in een gebouw van steen en als Hij er op zondag aanwezig is, wij Hem (met respect) zelf in ons hartje hebben moeten meenemen. Een Kerkgebouw zonder christenen is geen huis van God! Een dame die vond dat de preekstoel enkel door de dominee beklommen mocht worden, gaf ook duidelijk blijk van het verleggen van wat heiligheid nu werkelijk is. Een boom in het bos waar menig wild zwijn tegenaan waterde, verwordt niet tot een heilig voorwerp enkel als je het tot preekstoel vermaakt. Van hetzelfde geboomte werden van de resten toiletbrillen gemaakt en heus, die ontlasten echt niet beter dan een van plastiek. Een man die vond dat het niet integer was om de avondmaalsbekers op de foto te zetten, kan maar niet begrijpen dat niet het zilver van de beker het avondmaal heilig maakt, of de kwaliteit van de wijn, maar het offer van de Heer, waar de inhoud voor staat enkel. Want heus, al gebruik je een bloemenvaas als drinkbeker, het avondmaal wordt er niet minder van. Wat ik maar wil zeggen is dat wij nooit uit het oog moeten verliezen dat als er al voorwerpen zijn die heilig mogen heten het slechts mensen zijn, die hun heiligheid te danken hebben aan Hem die in hen woont. Heilige voorwerpen…wat zeg jij?

8 opmerkingen:

  1. Tsjongejonge, hoe krijg je 't toch weer verzonnen. Nee, natuurlijk is een voorwerp of gebouw niet heilig. Ons lichaam wel, want daarin woont de Heilige Geest. Het is mij een raadsel waarom sommigen heel veel geld en tijd besteden aan de onderhoud van een gebouw en hun eigen lichaam verwaarlozen, maar dat terzijde :)
    Een kerkgebouw verhuren voor wereldse zaken is toch geen goed idee lijkt me, omdat er met zonde onreine geesten binnenkomen... maar ach, die komen op zondagmorgen wellicht ook mee naar binnen :) daarom is het proclameren van Jezus Christus als Heer heel belangrijk, kan iedereen die het daar niet mee eens is naar buiten vluchten.
    Groeten,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha,
    Mooi omschreven Peter!
    Dit denken vloeit uiteraard voort uit tradities, overlevering, van horen zeggen.. van nòòit iets anders hebben horen zeggen vooral...
    Veel oude kerken zijn prachtig om te bekijken, maar in Geestelijk opzicht griezel ik er soms van..
    De kerk "het huis van God", ik ken de uitspraak ook, maar het is natuurlijk onzin. De Kerk is geen gebouw van steen en/of hout, de Kerk is de gemeenschap van heiligen.
    De Kerk dat ben jìj! Dat ben ik. Dat zijn wij.

    Wat is dan een heilige?..:
    - Een heilige is niet iemand die goed is, maar iemand die de Goedheid van GOD ervaart.

    Nog 2 mooie quotes:
    - De kerk is geen museum voor heiligen, maar een ziekenhuis voor zondaars ~Morton Kelsey.
    - Going to church doesn't make you a Christian anymore then going to McDonalds makes you a hamburger ~ Keith Green.

    ciao, hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet dat jij dit vanmorgen bij evers staat op in de morgen, hebt te horen gekregen. Een schande dat dit bij jullie bouwvakkers aanstaat en zegt al veel over de mate van heiligheid. Kijk een echt christen heeft klassiek op staan of bright fm! Een schande. Hahaha nee hoor Peet ik plaag je maar, toch zijn er ook massa's chistenen die menen dat een christen enkel naar dergelijke zenders kunnen luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. God alleen is heilig! Groet, Mattanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wij zijn heilgen, omdat God ons geheiligd heeft. Groet, Mattanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig geschreven Peter!
    Ik zou persoonlijk overigens ook liever geen paaldanseres in de kerk hebben, maar dat heeft meer met normen en waarden te maken, dan met het gebouw. Ook moet ik zeggen dat ik aan bepaalde voorwerpen wel waarde hecht, maar dit heeft meer te maken met de herinnering aan.. of de emoties die het oproept dan de waarde over het algemeen.
    Maar ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben het er helemaal mee eens!

    (ps de beloofde foto heb ik op mijn blogje gezet ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een paaldanseres in onze kerk? Wij hebben alleen rechthoekige betonnen palen.

    Eens liep tijdens de collecte een zuster met collectebak ertegen aan. Het gaf me een klap. De betonnen paal stond nog overeind, de zuster niet meer en al het geld lag op de grond. Was toen de heilige sfeer van de dienst verbroken? Welnee, het geofferde geld werd weer opgepakt, waarna er een gebed werd uitgesproken voor de gaven.

    Laten ze het binnen gekomen geld van de carnavalsvereniging goed gebruiken. (was carnaval vroeger niet verbonden met de kerk?)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ZO eert even verschrikkelijk uitgeslapen hier. Beetje moe de laatste dagen. Ik genoot van het stukje winter aan het begin van de week maar nu is het weer over. Tja die carnaval is een leuk excuus om je, net voordat de vasten begint, nog even uit te leven. ZOlang het behoorlijk blijft, lijkt het mij niet erg, maar zodra en veel gedronken wordt en een nakende dame aan een paal gaat hangen, spreekt dat het vlees zeer aan, maar de Geest van God zal er anders over denken.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.