donderdag 5 januari 2012

Het ontdekken van Gods plan in je leven

Had laatst een aardig gesprek met iemand over het plan van God met ons leven. Daar zijn al heel wat boekjes over geschreven, preken over uitgesproken of zelfs studies over gemaakt. Er zijn mensen die menen dat God voor ieders leven een plan heeft klaarliggen om ons te openbaren. Op zich klinkt dat best goed, maar ik meen dat het te simpel gedacht is. God is in staat om sturing te geven in het leven, maar Zijn plan begrijpen lijkt me andere koek. Een korte tijd geleden stierf er een kindje in de gemeente van nog maar net één jaar oud. De vraag komt op of dit in Gods plan past voor haar leven en zo niet, wie haar dit plan ontnomen heeft? De ontelbare geestelijk gehandicapten die geboren worden, een plan? De bus met schoolkinderen die de IJssel in reed en drie ervan waren van de dominee. Allen verdronken, een plan met hun leven? De honderdduizenden kindertjes die sterven aan allerhande ziekten, een plan. Weet je, zonder nu af te doen, betreffende Gods plan, denk ik dat we op moeten passen, God tot een soort (met respect) mens te maken. Zijn plannen, kennen, doen en laten, zijn zoveel verheven boven ons denkvermogen. Laten we dat vooral vasthouden want lieve mensen, het is allemaal niet zo simpel als één en één twee is. God is voor mij de Schepper die achter die spiegel in volkomen raadselen de touwen stevig in handen heeft, maar Zijn Plan begrijpen is mij te wonderbaar. Moeten we het plan van God dan maar vergeten? Neen, maar laten we beginnen met het universele plan, wat wij allen kennen: Heb God lief bovenal en je naaste als jezelf. Toch nog simpel, maar daar schuilt direct ons falen. Ik zal niet worden afgerekend op het niet geheel begrijpen van Gods plan, maar op datgene wat ik wel begreep en naliet te doen...
Wat zeg jij?

9 opmerkingen:

  1. Ik geloof ook in een soort plan enkel vraag ik mij af of we dat op een briefje kunnen krijgen? Heb zelf meer de indruk dat het plan van God de bijbel is en dat Hij het weinig duidelijker kan maken dan in dat dikke boek al beschreven staat. Misschien wachten we zelfs veel te veel op een wonder een bovennatuurlijke stem uit de hemel en een kant en klaar plan. Heb het idee dat het eerder gaandeweg een tasten is naar de weg die wij moeten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Gods wil voor ons leven betreft, zegt de bijbel heel duidelijk dat Hij het goede en welgevallige met ons voor heeft. Of er een script bestaat wat God ons in handen zal geven dan denk ik nee. Van het script des levens krijgt niemand een programma. Ik denk wel dat we moeten proberen te werken met de gaven die we hebben gekregen en dat God dit aan zal sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je een klein kind verliest is het moeilijk te begrijpen waarom!!
    Hebben wij zelf meegemaakt.
    Toch heeft God bemoeienis met ons leven, in Handelingen staat dat je tijden zijn vastgesteld en de grenzen van je woonplaatsen zijn bepaald opdat wij God zouden zoeken.
    Je moet je gewoon vast blijven houden aan Hem, dit soort zaken gebeuren volgens mij door de zondeval, er zijn nu eenmaal dingen die wij niet begrijpen, later zal alles duidelijk worden.
    Gewoon nuchter blijven, wat je niet kunt veranderen moet je accepteren, niet boos op God worden als er iets mis gaat, hoe erg ook, HIJ heeft alles in Zijn hand.
    Wees dankbaar voor elke dag en leef je leven, deel liefde uit!

    eleen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er weer, na ruim een maand ziekenhuis. Deze keer was een virus de boosdoener. Ik lag dus met de feestdagen in het ziekenhuis, en da was zwaar balen. Ik geloof niet in een plan voor je leven, anders heeft God wel een bloedhekel aan mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is waar wat je zegt Eleen enkel is het zo lastig nuchter te blijven als je een kind verliest. Ik zeg niet dat je dan maar je gat tegen de christelijke krib moet gooien maar sommige dingen zijn erg makkelijk gezegd maar als het je leven raakt, is het toch andere koek. Daarom heb ik diep respect voor mensen die groot lijden overkomt en toch blijven staan in het geloof. Ik geloof ook net als jij, dat we in een verscheurde schepping leven waarin zaken niet zo eenvoudig terug te brengen zijn tot persoonlijke zonden. Ik meen dat boos worden ook een uitlaatklep mag zijn. Boosheid kan opluchten als we maar niet boos blijven en in onze boosheid redelijk blijven.
    Ik ken mensen die een kindje verloren van heel dichtbij. Lastig hoor om dat te accepteren ondanks we weten dat God zaken in Zijn hand heeft. Over dat In Zijn hand hebben, is ook de vraag of wij dit niet te simpel zien. Een dronken man reed een kind dood uit een christelijk gezin. In Gods handen zeggen wij dan. Oh...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach Clint, het is soms zo moeilijk, ik zou je veel meer kunnen vertellen maar niet op internet, op het moment dat ons zoontje stierf was ik radeloos, achteraf zie ik dat God er toch was, al kon ik het toen niet geloven.
    Ik geloof, dit is het leven, niemand komt er doorheen zonder zorgen of verdriet, oh, ik ben zo vaak boos geweest op God, ik heb het zelfs uitgeschreeuwd!! Maar toch, achteraf, kan ik zeggen dat Hij er altijd was, dat Hij mij vasthield, zo zeer zelfs dat ik me afvraag waar ik dat aan verdiend heb, zo'n ideale christen was ik niet altijd, nu nog!! maak ik fouten, gewoon genant.

    eleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch geloof ik dat in grote lijnen je leven vaststaat, Hij kent je tijden!!, weet waar je woont, alleen denk ik dat we er zelf ook iets aan kunnen veranderen, maar er gebeuren dingen die je niet in de hand hebt, ik denk niet dat alles in Gods plan zit, je MOET ook je leven leven opdat je dichter bij Hem komt.

    Ik geloof niet dat God een bloedhekel aan iemand KAN hebben, Hij is immers de Redder der wereld, Hij houdt zoveel van ons dat Hij niet wil dat er 1 verloren gaat.

    Sommige dingen gebeuren gewoon, we weten dat we allemaal moeten sterven, de 1 sterft jong, de ander oud. DAT is nu het leven.

    Ook verdriet wordt minder naarmate de tijd verstrijkt, als het je treft, zoek je hulp bij Hem, Hij is het die kracht geeft om door te gaan, absoluut zeker!! En je zult zeker een hele rottijd hebben, je heel down voelen, ik zou iemand die dan zegt, dit is Gods plan als je kind sterft, wel kunnen slaan!!! dit is God plan niet, dit overkomt je omdat wij sterfelijk zijn, door de zondeval, naar aanleiding van een ziekte of een ongeluk, maar God wil je zeker bijstaan, dat is een ding wat zeker is.

    eleen

    eleen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar die opmerking dat je niet de ideale christen bent, ik ook niet. Wel een prachtig getuigenis van iemand die weet waar ze het over heeft. Dat is de zwakte vaak bij mensen die de mening hebben dat God altijd geneest. De zwakte is dat ze zelf niet ziek zijn (geweest). Je woorden raken daardoor doel en zijn des te meer waardevol omdat je dwars door de pijn de Meester bent blijven volgen. Ik vind je een kei. Ik weet dat je er niet van houdt om geprezen te worden dus laten we er dan van maken: ik vind je een keitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mag ik even melden dat ik heel erg na moet denken over het antwoord van Gerrit. Niet omdat het zo onbegrijpelijk is, maar omdat er zoveel meer in zit dan je op het eerste gezicht bemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.