zondag 15 januari 2012

Leen me je ogen

Veertien oudsten stonden op een rijtje voor in de kerk. Met zwarte pakken en witte overhemden geleken ze op inktzwarte torren. Reforma-torren, ging het door mijn gekwelde ziel. Ze werden deze morgen opnieuw bevestigd voor hun ambt. Achter mij zat de vrouw die ik in gedachten altijd de “hoestbonbon” noem en overtrof haar laatste record door tijdens de dienst ruim 200 maal te hoesten. Ik weet dat ik overgevoelig ben voor storende geluiden tijdens de dienst, maar dit niveau van verstoring leek mij voor iedereen zwaar te verteren. De kerk zat bomvol en een blinde man kwam binnen schuifelen. Hoe reageren mensen die wekelijks over die liefde horen preken op een gehandicapte over het algemeen? Juist ja, men reageert in het geheel niet. Gek eigenlijk dat we zoveel schroom hebben om een gehandicapte aan te spreken, in te steken en naar een plaatsje te brengen! Mocht hem uit de dienst naar buiten brengen. Liep met hem aan mijn arm en voelde het vertrouwen welk hij me schonk. Ervoer er de zegen van. Begreep dat zien niet zo vanzelfsprekend is en ook een grote zegen van de Heer. Soms zitten grote zegeningen in kleine dingen die door een blinde in het volle licht “bezien” worden. Ken jij ook die kleine, grote zegeningen van de “gewone” dingen in het leven?

5 opmerkingen:

  1. O ja! Normaal kunnen lopen is een zegening; in een gewone stoel kunnen zitten is een zegening; in een 'normaal' bed kunnen liggen is een zegening; gewoon kunnen bukken is een zegening; je hoofd kunnen draaien en ja en nee kunnen knikken is een zegening....... moet ik nog even doorgaan?
    Hoi Peter, hoe is 't bij jullie? Hier zonnig weer. lekker temperatuurtje....het lijkt wel voorjaar! Hoe is 't trouwens met je schoonvader?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het maar net Jose. Gek dat je vaak deze vorm van zegen vergeet behalve als je er met je neus weer eens bovenop wordt gedrukt. Net terug uit de polder, heerlijk weer en leuke foto's gemaakt met Paula. Schoonvader gaat wel redelijk maar beter wordt het niet meer. Tis leven met wat je hebt, zo herkenbaar voor velen waaronder jullie (Rob en jij)....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je waardeert pas wat het is om een wandeling te maken, een eind te fietsen of zomaar een middag in de stad te slenteren als je het niet meer kunt. Geniet van die alledaagse dingen, het kan van de één op de andere dag afgelopen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier net zo Gerrit wij zijn vanmiddag ook een tijdje wezen wandelen in de polder. Was genieten. Windstil en een zonnetje dus wat wil je nog meer? Nou ja die mensen met loslopende honden. Die mogen van mij de cel in, met hond erbij,...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge, wat zal ik zeggen.... ik ben een gezegend mens.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.