zondag 8 januari 2012

Hunkeren naar vervolging


De predikant deed erg populair vanmorgen op de preekstoel en hoewel ik in het begin vond dat het hem goed stond, vond ik het later een beetje voorbij het doel schieten (zegt de zeurkous in mij). Hij nam (weer) als voorbeeld het voorbeeldige geloof van christenen in de landen waarin het christelijk geloof als verdrukt te boek staat en zoog het puntje aan het geloofsleven van de mensen aldaar. Ik meen dat er veel in zit en toch krijg ik zo langzamerhand het gevoel dat "christen zijn" in het westen een soort tweederangs geloofsvorm is. Wij hebben hier blijkbaar niet genoeg verdrukking om geestelijk te worden bevonden en ik vroeg mij af of we de mens die verdrukt wordt niet idealiseren? Ik zal het wel mis hebben maar altijd als ik weer een prediker hoor beweren dat het geloof van mensen in andere landen voorbeeldig is, krijg ik een gevoel in mijn onderbuik van afkeer. Hebben wij in ons land dan helemaal geen geestelijke waarde of hoe zit dat? Moet je dan om “echt” christen te zijn naar landen waar vervolging is om er echt bij te horen? Het zal wel aan mij liggen maar ergens krijg ik altijd de vreemde aandrang om de predikant die zoiets meent uit te moeten storten over de hoofden van de gemeente, een pittig knietje in het kruis te plaatsen… Ik zal later tussen de reacties door wel zeggen waarom, maar eerst mogen jullie wat zeggen als dat gewenst is...

16 opmerkingen:

  1. Ze zeggen wel vaker dat het gras bij de buren groener is.

    Als je Jezus echt volgt zoals Hij het wil, word je ook in Nederland vervolgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh wat herkenbaar!
    Ik kan mij groen en geel ergeren aan dit soort uitspraken. Ik weet het, het zal wel onterecht en niet zo christelijk zijn, maar toch...

    Als ik dan denk, al weer wat jaren terug, aan de weerstand en afschuw van mijn familie toen ik werd gedoopt...! Er is dan niemand van mijn familie aanwezig geweest, sterker nog.. ze moeten mij niet meer.
    Ik wist van te voren dat het allemaal veel problemen zou opleveren, en heb dan ook erg lang nagedacht alvorens ik volledig achter mijn beslissing kon staan. Met andere woorden, het christen zijn kan ook in eigen landje problemen opleveren, op kleinere schaal dan.

    Nog een andere reden, wie kan in het hart van de ander kijken en zien hoe gelovig iemand wel of niet is? Hebben wij het recht om daar een oordeel over te vellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh heb jij ook zoiets achter de rug? Dat wist ik niet. Hier net zo. Mijn zussen en ouders menen dat ik volslagen gek ben. Een aantal weken geleden kreeg ik nog een berichtje van mijn oudste zus dat ze op mijn wilde kotsen omdat ik in de Heer geloof. Nou dat wat wij ervaren is dan zeker allemaal normaal. Weet je wat ik denk Co, dat een predikant met zulke veronderstellingen heel goed aangeeft waar hij zelf staat in het geloof...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat er zo gereageerd wordt. Trouwens ter info, hier zo'n nog zo'n gek, althans dat is de overtuiging van ook mijn zussen.
    Trieste zaak dat een predikant deze mening is toegedaan. Het kriebelt mij dan om hierbij naar de achterliggende gedachte te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geloof dat we als christen bevoorrecht zijn als we vrijelijk ons geloof mogen belijden en beleven. Ik ben van mening (en volgens mij is dat vrij bijbels) dat de beloning voor de vervolgde christenen in de hemel groter is dan die voor ons. Groet, Mattanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo fijn om te lezen dat anderen er ook last van hebben. Aan familie heb ik helemaal niets. Alleen maar ballast tot nu toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, zo heb ik het niet beleefd zoals jij Peter.
    Het gaat volgens de Ds. om zichtbaar uit te komen om in Christus te zijn.
    Hij zei dat wij hier in Nederland totaal geen moeite hoeven doen om christen te zijn. Als je christen bent prima, als je geen christen bent ook prima, niemand zal je hier een strobreed in de weg liggen en dat is in b.v. Noord Korea anders.

    Persoonlijk vind ik de christenen in Nederland ook zeer lauw.
    Als ik alleen al één voorbeeld stel over abortus in Nederland.
    Persoonlijk vind ik dat alle christenen tegen abortus zouden moeten zijn.
    Wat is het resultaat. Heel weinig christenen ondersteunen dit. Momenteel 6 miljoen abortussen, inderdaad Bert Doornbos een derde ondergrondse wereldoorlog.
    Inderdaad zijn wij dan tweederangs christenen t.o.v. de christenen in Noord Korea want die hebben er alles voor over zelfs hun leven.

    Groeten Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook van mijn kant een zelfde soort verhaal. Toen ik tot geloof kwam, was het enige waar mijn ouders zich 'bezorgd' om maakten dat ik toch maar niet in zo'n 'enge sekte' terecht was gekomen. Praten over de Heer was onmogelijk met mijn vader en de meeste van mijn broers en zussen (mijn moeder was een ander verhaal....). Toen Rob en ik ons lieten dopen zijn mijn ouders niet geweest.....was onmogelijk voor ze.... Nog steeds kan ik met nauwelijks iemand van de familie over mijn geloof en de Heer praten. Het wordt weggelachen, ironisch over gedaan, compleet afgewezen. Dat doet pijn en ik voel dat ook als een stukje verdrukking....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een predikant in de familie Co en dan raar opkijken dat je christen bent? Dat is helemaal onvoorstelbaar. Misschien wil je het nog wat verder toelichten hoe dat nou zit.

    Oh Robin het lijkt wel een plaag. Misschien eens een preek over maken dat de “ware” christen in zijn familie wordt vervolgd.

    Dus als ik het goed begrijp gaan die mensen waar we vaak zondags over horen (de vervolgde) ook met een grotere heerlijkheid aan de haal Mattanja? Waar wachten we dan eigenlijk nog op als het evangelie ons ernst is om naar die landen te gaan?

    Tja Jan het is ook maar net wat iemand oppakt uit een preek. Dat er in Nederland een slap christendom is, daar ga ik niet in mee. Oké wij mogen het ingetogener beleven en niet dansen op elke psalm (Prijs de Heer), maar laten we oppassen het geloof in het buitenland te idealiseren. Ik wil er niets vanaf doen, maar ook niets bij doen. Wat te denken van al die verleiding waar wij dagelijks aan blootstaan op allerhande gebied? En dan toch niet toegeven. Is dat dan geen kracht? Wat te denken aan al die financiële middelen waar Nederlanders in het algemeen royaal in zijn? Is dat dan geen liefde? Wat betreffende al die mensen die ziek zijn en toch trouw blijven aan de Heer? Is dat dan geen kracht? Ik blijf het ten dele vinden dat idealiseren van het christen zijn in buitenland. Het gekke is dat mensen het geweldig op een voetstuk plaatsen en er zelfs een grotere heerlijkheid aan verbinden maar …er niet heen gaan om te delen. Hoe zit dat nou? Wat is het nou? Hoeveel waarde moet ik aan zulke kreten hechten dan?

    Ja Jose ik blijf bij mijn vers geboren stelling dat de echte christenen verdrukking in de familie zullen krijgen (maar niet heus). Ik heb er ook een bijbeltekst bij: Lucas 12:53 53 Want een vader zal tegen zijn zoon verdeeld zijn en een zoontegen zijn vader een moeder tegen haar dochter en dochter tegen haar .
    Zie je hoe gemakkelijk een bepaalde hoedanigheid te ver idealiseren is?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kijk Jan ik begrijp het wel hoor, iedereen roept dat het christendom in Nederland zwak is. Maar wat bedoelt men daar nou eigenlijk mee te zeggen? Maar al te vaak heeft men het dan over een geloofsbeleving. Die Afrikaanse christenen dansen en spreken vol vuur en enthousiasme over de Heer. Nou dan moet je eens in een Molukse Pinkstergemeente gaan kijken dan knallen de ramen er ook uit, maar is dat dan meer christelijk?

    Goed vervolging doet iets met je. Het geeft blijk van uiterst taai geloof. Maar ik ken veel christenen die uiterst ziek zijn en de dood voor ogen hebben en toch trouw blijven. Dat is ook taai geloof. Mensen wier vrouw of man is weggegaan toen echtgenoot de Heer oprecht wilde volgen, dat is toch ook geen slap geloof? Mensen die zondag aan zondag hun inzet betonen op allerhande wijze, is dat dan allemaal slappe hap? Ik meen dat er door al de eeuwen heen altijd een grote groep is geweest die oprecht christen is en een groep die er de kantjes affietst. Dat is nu niet anders dan vroeger in mijn beleving. Dan is er de vraag of een slap christen eigenlijk wel bestaan kan bij de gratie van God? Of wij niet te veel in zulke noemers denken omdat wij iedereen die ter kerke gaat tot christen rekenen inclusief onszelf.

    Om een lang verhaal kort te maken: het is allemaal ten dele. Maarten Luther wordt in de protestantse kerken als held gezien omdat hij die stellingen aan de deur nagelde en als ik eens een zwikje van die stellingen aan onze kerkdeur zou nagelen (en die zijn er neem enkel de zondag maar die zij als sabbat zien of die bij de katholieken vandaan komende kinderdoop, de wijze van samenkomst waar het nooit "een ieder heeft iets, maar enkel de dominee heeft iets is", etc) dan word ik op de schouders van die slappe geestelijke in Nederlandse de kerk uitgedragen om er nooit meer in te mogen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, heerlijk al die reacties. Mijn bijbelse kijk erop is deze: Ten eerste als de bijbel spreekt over de gemeente, is dat wereldwijd. Als 1 lid lijdt, lijden we allen. Dus wij bidden voor vervolgde broeders en zusters over de hele wereld en die broeders en zusters bidden voor ons. Zij bidden dat wij staande blijven in onze welvaart, in onze verdrukking van familie of ziekte, en wij doen dat omgekeerd. God gaat met ieder een andere weg en waar je ook leeft, het gaat erom dat we volharding nodig hebben.
    Ik heb ook een moeilijke periode gekend met mijn familie, psalm 27 is mij erg tot troost geweest. Ook dan, is het, maken wij het verschil? Ik ben gestart door te bidden voor mijn familie en ze te zegen, soms regelrecht tegen mijn gevoel in. Laatst is mijn broer ot geloof gekomen, mijn oudste zus is ook een oprecht gelovige en mijn jongere broertje is bij de Heer. Soms sta je er zelf te dicht bij, maar stuurt God iemand anders op hun pad. Ook al zie je nog geen resultaat, blijf ze bij God brengen. Je zult merken dat je houding tov hen liefdevoller wordt. Dat is toch ook wat we ze willen laten zien? Dat wij anders zijn. Veel sterkte in wat voor vervolging dan ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een goede preek afgelopen zondag. Er werd mijns inziens geen maatlat langs ons christenen gelegd.Wel werd uitgelegd dat het ene offer voor je geloof uitdragen groter of anders is dan het andere offer. We mogen/moeten wel goed overdenken dat onze verantwoording als christen zeer groot is. Je wordt ook in Nederland dagelijks beoordeelt op je christen zijn. Als we ons daarvan bewust zijn is ons leven in de Heer een prachtig leven.
    George

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moge George. Ik ben om 5 uur al opgekomen want het staat volgens mij bij Heus die kamerverhuur aan de dijk in de fik, wel 18 sirenes klonken er door de vroege morgen.
    Tja een offer...Weet je, ergens zit er in een offer een soort gevoel van een keus. Maar is het altijd een kiezen voor offeren? Dan zeg ik nee. Iemand die kanker krijgt en de Heer trouw blijft is voor mij net zo goed een lijdende christen. Een christen die in het westen overladen wordt met verzoekingen om zich uit te leven in allerhande zonden en er niet aan toegeeft, is voor mij ook een prachtig christen, zoals je al schreef. Ik blijf de kriebels houden van de gedachte dat mensen het daar beter zouden doen dan wij. Als iemand daar dan zo van overtuigt is, waarom gaat iemand daar dan niet heen? Mag ik daar de conclusie aan verbinden dat men dat offer zelf niet wenst te brengen? Welaan, wat praat men dan vanaf de preekstoel of veelal algemeen over een slap christendom in Nederland. Men zit er blijkbaar zelf ook comfortabel bij. Ik geloof niet in het bestaan van lauwe christenen omdat God daar ook niets mee heeft. Het is een soort moderne maatstaf en napraten wat ik vaak gewaar word als ik mensen zo hoor praten. Wijs me eens een slappe christen aan dan? Dat denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook goede morgen Peter.
    Tja werd ook gewekt door mijn zoon die vanmorgen om half vijf de slaapkamer van ons binnen stormde en zei: ‘het staat bij Heus in de brand’.
    Goed…. broek, schoenen en jas aan en daar sta je dan op de dijk te kijken naar vlammen die aan de achterkant van het kamerverhuurbedrijf omhoog vliegen. De naastgelegen woning kwam ook al rook uit de brievenbus waar de brandweer hevig op de deur bonsde en zei tegen de bewoners, die op het gebons hun bed uitgekomen waren, dat ze er uit moesten. Even wat kleren aantrekken hoor zeiden ze en daar kwamen ze naar buiten. De man zei maar mijn huisdieren zijn nog binnen. Ze gingen samen met de brandweer het rokende pand binnen en kwamen uiteindelijk met de huisdieren naar buiten en daar sta je dan in de vroege morgenuren op de dijk.
    Er ging wel even wat door mij en mijn vouw heen zoals: je kunt die mensen toch niet op straat laten staan. Dus wij de deur van ons huis geopend en de bedremmelde mensen binnen gelaten van thee en koffie voorzien. Tja die mensen wonen er nog maar een paar weekjes. Wij hadden hun met een kaartje de bekende nieuwjaarsgroet toegewenst en ziedaar door een brand maak je beter kennis met elkaar.
    Gelukkig had de brandweer de + 25 kamerbewoners naar de kiosk van de benzinepomp gestuurd. Want ja 25 bewoners opvangen is geen kleinigheid maar dat was gelukkig niet nodig.
    Maar goed….. alles is weer voorbij en goed afgelopen en het brandalarmeringssysteem bij Heus heeft goed gewerkt.

    Oké nu nog even een slappe christen aan wijzen weet je wie? Erg eenvoudig dat is Peter de Mooij. Die man zit de gehele dag achter zijn computer te hangen en letters in te kloppen en doet verder niets, wat een slappe man is dat.

    Ha, ha ik weet tegen wie ik het zegt en jij kunt wel tegen een grapje. Toch zou ik van jou wel eens willen zien hoever je met je stellingen bent die je hier op internet projecteer. Volgens mij gaan ze Luthers 95 stellingen ver te boven of heb ik het mis?
    Ik denk dat je het te zwaar opneemt over lauwe of slappe christenen hier in Nederland. Ik denk dat we het alleen maar over een risico hebben ten opzichten van christenen hier en Noord Korea. Het risico maakt het grote verschil en dat spreekt mensen aan natuurlijk en dat is alles.

    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Net uit mijn werk en blij met deze info. Vroeg me af wat er nu precies aan de hand was want toen ik vanmorgen naar mijn werk ging, zag ik wel veel beweging op de dijk en stonk het naar rook, maar hoe en wat, dat wist ik niet. Nu blijkt het dus best heel erg want de mensen die daar zitten hebben vaak toch al een woonprobleem anders ga je niet voor zoveel geld op die plek zitten.
    Ja ik neem dingen soms zwaar op, heeft ook met de winter te maken waardoor ik het zonnetje mis en als een oude stier wat sta te loeien achter mijn pc, heel goed gezien Jan. Haha. Nu eerst het stof van mijn lijf spoelen en even pitten want op voor 5 uur zat ik ook al op door het kabaal…
    De stellingen zouden wij samen het hoofd eens over kunnen buigen en ze dan per flessenpost via de ijssel laten bezorgen. Dat is veilig. Misschien wat slap, ja lauw zelfs, maar toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. BEATRIX.
    Koningin Beatrix van de lage landen,
    wat u daar deed, liet heel de christenheid stranden.
    Want, wat heel veel mensen nu, beslist niet weten, maar ik wel,
    dat u als Bilderberger een weg bewandelt naar de hel.
    In dit genootschap met een geheime code voor de NWO,
    heeft u zichzelf en uw huis vernedert tot een laag niveau.
    In een land waar de christenen nauwelijks worden getolereerd,
    heeft u, met een pompeuze soepjurk en lampenkap, satan vereerd.
    Ik zag hoog tegen u op als mijn Koningin en Vorstin,
    door uw eerbied voor de allah van het oosten, nu heel min.
    Dit moest mij, en met mij vele Nederlanders, van het hart,
    dat olie, geld en macht, de doorslag gaf en christenen tart.


    Jiooda.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.