zondag 29 januari 2012

Hoe horen wij Gods stem?

Naar aanleiding van een gesprekje met Hans even een logje. In de Pinkstergemeente leerde men mij dat je Gods stem heel eenvoudig kon horen. Elke zondag sprak de Heer over van alles en nog wat als de “profeten” naar voren kwamen en vertelden wat de Heer nu weer te zeggen had. Veel bijzonders was het niet (met respect) het ging meestal over slagroomtaarten, schaaltjes fruit, fietsen met harde of zachte banden, holbewoners met een steen op de schoorsteen, pannen vol gebraden vlees etc. Ja ga nou niet zitten grijnzen of lachen, want het was de “Heer” die het zelf zei, volgens de profeten. Heb me jaren afgevraagd hoe het toch kwam dat God elke zondag even met ons kwam “keutelen” over van alles wat niet belangrijk was, maar toen de voorganger maandenlang op sterven lag, God niets wist te zeggen. Misschien was Hij net even een schoorsteen van een holbewoner aan het ragen of een blik fruit aan het opendraaien?

Als men mij nu op de man af vraagt hoe ik in die 25 jaar dat ik christen mag zijn God wel heb ervaren, dan hebben we aan het verhaal van Elia een heel goede.

Hij zat op de rots en hoorde het geluid van een verschrikkelijke storm, maar hij wist: in deze storm is de Here niet.
Toen zag hij een vreselijk vuur voorbij gaan, maar hij wist: in dit vuur is de Here niet.
Als laatste hoorde hij het nauwelijks hoorbare van het suizen der wind en hij wist: de Heer is er…
Dit is nu precies mijn eigen ervaring als het gaat om de aanwezigheid van de Heer. Geen wonderen of grote tekenen vol vuur uit de hemel met een luid klinkende stem, maar de zachte achtergrondruis van Zijn aanwezigheid. Als een nog net niet verstorven echo van de stem van de Meester.
Hoe ervaar jij eigenlijk Gods aanwezigheid en spreken tot je?

17 opmerkingen:

  1. Ja, weer zo'n nadenker van je... nu echter ben ik je eens voor geweest, haha. Heb er al eens een blogje aan gewijd:
    http://tiengeboden.blogspot.com/2011/07/de-stem-van-god.html
    God spreekt het meest tot mij door ingevingen en ideeen en door Zijn Woord en dan heel specifiek door de vertaling van de geestestaal (zo schrijf ik mijn boeken). Hartelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door de vertaling van de geestestaal? Ehh bedoel je hier het spreken in tongen misschien en daar de vertaling van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Ik ga daar rationeel mee om, mag ik wel zeggen :) Zo van... ik ga nu heel specifiek in tongen spreken over hoofdstuk 3 of een column die ik moet schrijven bijvoorbeeld en dan vraag ik daarna om vertaling van hetgeen de Geest zegt, als die komt (meestal als ik buiten in de tuin bezig ben of een eindje over de dijk fiets) ga ik het zo snel mogelijk opschrijven.
      Er zullen wellicht mensen zijn die dit raar vinden, maar het werkt prima!

      Verwijderen
  3. Bijzonder treffend dit.. ga hier op een later tijdstip op in, oké?! have a nice day, Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ervaar God op verschillende manieren. Als ik hardloop in het bos, door christelijke muziek maar ook als ik alleen en stil ben. Wat mooi is, en dat heb ik al verschillende keren gehad, is als God een aantal keren in de week op verschillende manieren een bepaalde Bijbeltekst op je weg brengt. Dat is voor mij geen 'toeval' meer (als ik daar al in geloof:) )
    Door de 'herrie' die er tegenwoordig overal is, is het soms moeilijk echt stil te zijn en te luisteren naar God. Je moet er echt moeite voor doen. Het meeste ervaar ik God toch wel door het spreken van Zijn Woord tot mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is goed Hans, kijk maar even.
    Tja Marja ik denk dat we hier op een puntje komen waar we anders over denken. Ik geloof in tongentaal en kan het zelf ook spreken, doch in meen dat de bijbel leert: 1 Korinthiers 14: 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God...

    Hoe kan een spreken tot God dan verworden tot een spreken "van" God tot de mens? Als je stelt dat God je dingen ingeeft doordat je de tongentaal vertaalt, hoe zit het dan met het (niet tot mensen (van) God, maar een spreken van de Geest door de mens "tot" God. Dan lijkt het de omgekeerde wereld en ik meen dat dit in de bijbel geen tongentaal maar profetie heet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk Peter, geen speld tussen te krijgen. Maar lees 1 Cor. 4:1 eens in een paar vertalingen, wat staat daar? Wij hebben het beheer over de geheimenissen Gods. In 1 Cor. 14:2 staat vervolgens dat wij geheimenissen spreken als we in tongen spreken. Omdat wij beheerder zijn bepalen wij dus wanneer de geheimenissen worden vrijgezet (door onze mond open te doen dus). Maar wat moeten we met al die duizenden geheimenissen die door in tongen schallende gelovigen worden vrijgezet? Zweven die nu zomaar rond? Vaak wel helaas, daarom zegt de bijbel dat we om een vertaling moeten vragen en die komt dan weer terug naar mij in het nederlands of engels (specifiek vragen aub) zodat ik op kan schrijven wat de Geest tegen de gemeente zegt.

      Verwijderen
    2. Mee eens maar ook weer niet en wel hierom: Een vertaling van een tong, blijft altijd een gebed van de “mens” “tot” God en verwordt nimmer tot een speken “van” God “tot” de gemeente. Daar zit de vergissing meen ik. Ga je vertalen dan zal het dus altijd een gebed blijven van de mens tot God en niet een spreken van de Geest tot de gemeente. Daarom zegt de bijbel dat wie in een tong spreekt niet tot mensen spreekt (ook al vertaal je het) maar tot God….

      Verwijderen
  6. Herkenbaar Wendy ik geloof ook dat het zo werkt. Heel eenvoudig eigenlijk maar bij mij heb ik ook vaak de indruk dat een zeker bijbelgedeelte er plotseling uitspringt alsof er iets mee duidelijk wordt gemaakt, mooi is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als in mijn leven toeval te toevallig wordt ervaar ik Gods "stem".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ervaar God het meeste door wat Hij zegt in Zijn Woord. In al die jaren dat ik nu christen ben, heb ik God maar 2 keer op een andere wijze ervaren, bijna tastbaar....en dat was allebei de keren in een situatie die heel erg was....blijkbaar had ik het op dat moment nodig dat God zich aan mij openbaarde.
    Momenteel ervaar ik God als ik kijk naar het stralende gezicht van mijn dochter die, na een moeilijke periode, haar eerste kindje verwacht. Ik ervaar Hem als ik kijk naar de echofilmpjes van mijn eerste kleinkindje: een piepklein kindje met piepkleine armpjes en beentjes, die rondspartelt in de veilige buik van mijn dochter....dat is toch een regelrecht wonder! Ik zie God daarin!
    En momenteel zie ik God in de witte, donszachte sneeuwvlokjes die vanuit de hemel naar beneden vallen en mijn tuin langzaamaan veranderen in een stille, witte pracht.
    Ik ervaar God dus in de kleine, gewone, wonderlijke dingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja hier ook Jose. Nou ja niet dat we een kind verwachten of juist toch, maar dan het Kind met de hoofdletter die geen kind meer is maar de grote Heer die alles schiep. Ik bedoelde de sneeuw die in vlokjes neerkomt. Niet veel maar voor mij genoeg om een gezellige sfeer te proeven. Wanneer verwachten jullie het kindje?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Peter, het kindje wordt begin augustus verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg fijn Jose een echt wondertje en een zegen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik herken als er gezegd wordt dat een bijbeltekst plotseling iets duidelijk maakt, alsof het speciaal voor mij bedoeld is. Ook herken ik als sommige dingen te toevallig worden, dat het geen toeval meer kan zijn.
    Heel duidelijk ervaar ik God soms heel dichtbij met hele kleine dingen. Een lief woord van een van de kinderen, de prachtige natuur als ik aan het hardlopen ben, de stilte als ik naar mijn werk fiets, een lange wandeling samen met mijn man, soms in de rust en stilte van gebed.
    Toch moet ik toegeven dat er ook momenten zijn dat God ver weg lijkt. Dan komt het aan op vertrouwen en blijven geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Peter, God spreekt op verschillende manieren, het meeste door Zijn Woord, ingevingen, vertolking van tongen, dromen en visioenen.

    JE schreef in het artikel dat het Elisa was maar het is Elia, zie 1 Kon. 19

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moge
    Nog altijd zwaar griep hier en koortsig..
    Oh je ziet dat ik ook wel eens zit te suffen goed dat je het even zegt want het was zonder twijfel Elia, klopt als een bus..

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.