zaterdag 28 januari 2012

Hemaworsten in grote problemen


Nou ja, dat hoorde ik op de radio. Het schijnt dat de Hemaworst ernstig te lijden heeft onder het uitblijven van de voorspelde horrorwinter. Wijselijk meende men 500.000 extra sappige op eiken gerookte rookworsten in te slaan, die nu als verschrompelde corpussen delicti in de magazijnen bejaard liggen te worden.
Plannen blijkt niet altijd zonder risico, want je kan achteraf ook ontdekken de hele boel verkeerd ingeschat te hebben. Hoorde ooit een Orkatemmer die prediker was geworden zeggen (dus er is zelfs hoop voor Orkatemmers!): “wie faalt te plannen is van plan te falen.” Een redelijke uitspraak waar je even over na kan denken. Waar het mij om gaat toen ik dit vanmorgen overdacht is de vraag of ook wij een plan hebben betreffende waar we geestelijk zullen staan over een jaar/maan/dag? Hebben we de euvele moed om met enthousiasme te werken aan de persoon die we zelf zijn in Christus, of blijven we maar staan op de plek waar Hij ons ooit riep? Is dat de reden waarom er zoveel baby’s lijken rond te kruipen binnen de kerken? Strekken wij ons nog wel uit, binnen de plannen van de Schepper om dienstbaar te zijn binnen Zijn koninkrijk of menen we dat Jezus ons enkel riep om zondags de eredienst te beleven en verders basta? Waar sta jij over een jaar? Wat heb jij mogen betekenen voor God in dit jaar als je straks terugkijkt op je leven?

18 opmerkingen:

  1. Hahaha wat heb je weer een originele vergelijking tussen mensen en Hema worst. En ja, waar Abraham die mosterd haalde om bij de worst te eten, blijft de vraag. Om even ernstig te worden meen ik dat veel christenen in het geheel niet bezig zijn met groeien in geloof, meer met overleven op een laag pitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het best wel lastig om te plannen en vooruit te kijken..... De ervaring heeft mij geleerd dat het leven kwetsbaar is en dat je kunt plannen wat je wilt, het kan van de ene dag op de andere compleet veranderen.....
    Waar sta ik geestelijk over een jaar? Hopelijk 'n stapje dichter bij het weten wie God is.... Ben ik dienstbaar binnen Zijn koninkrijk? Ik hoop het....mijn mogelijkheden om de wereld in te gaan zijn zeer beperkt.... Degene die mij het allermeest nodig heeft, is Rob. Daar ligt mijn hoogste prioriteit momenteel en dat zal ook niet veranderen. Het beklemt me wel eens....te realiseren hoe klein mijn wereldje is geworden....Het middelpunt in dit kleine wereldje is Jezus...Hij is degene die me vasthoudt en helpt om dit leven te leiden, zoals ik het moet leiden. Geen makkelijk leven en je kringetje wordt zo klein omdat er veel mensen afhaken...waarom?? Joost mag het weten..... Net zo als dat er mensen zijn die je gewoon staan voor te liegen....gisteravond weer meegemaakt.....bah, ik word daar zo beroerd van...
    Maar blijvend bij de vragen die jij stelt in je stukje: ik kijk niet te ver vooruit en plan niet te veel en kan niet erg dienstbaar zijn, maar blijf wel dicht bij Hem en hoop zo op geestelijk gebied stapje voor stapje te groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stilstaan is langzaam doodgaan denk ik wel eens. 'If you don't grow, you expire...'
    Ja Peter, mooie vergelijking, hoe kom je er op. Ben trouwens je boek aan het lezen, ademloos natuurlijk... heb het al bijna uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over welk boek heb je het nu Marja. Is het er één die hiernaast staat op het weblog? Ben benieuwd

      Verwijderen
  4. Hoi Marja. Ook hier ligt je boek en mijn vrouw en ik lezen er elke keer een stukje uit, want het is een boek waarin je niet de behoefte hebt om het snel uit te lezen. Niet dat het niet boeiend is, maar omdat het gewoonweg jezelf te kort doen is vanwege de zaken die opborrelen als moerasgas in je gedachtenwereld en daar ging het toch allemaal om? IK ben er blij mee en zal er wellicht meer gedachten die versmelten met mijn eigen beperkte visie, uit kunnen halen die het zicht op Hem verhelderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik dacht even dat je ging bekennen telkens na drie regels in slaap te vallen :) Fijn als het inspireert, heb ook al veel gedeeltes uit jouw boek aan m'n man voorgelezen, vooral die auto details zoals in 'we gingen in de Simca 1000 op vakantie'... heerlijk!

      Verwijderen
  5. Ha Jose
    Ik meen dat ik iets herken van je voorzichtig vooruit kijken en dat het niet voortkomt uit onverschilligheid doch het tegenovergestelde namelijk dat je meer keren met heel dicht hebt mee gemaakt dat het leven eigenlijk maar per één dag geleefd moet worden. Je spreekt meen ik terecht over Hem die je vasthoudt ik ervaar dat ook zo. Maar een plan hebben alle christenen gemeen, dat is de eeuwigheid. Ik weet ook niet waarom er soms zoveel pijn moet wezen in het leven, maar op het einde staat daar de Meester die met verse olie alle wonden zal herstellen, zoals wij zo dikwijls met elkaar besproken hebben over en weer.
    Stapje voor stapje zo is het maar net. En zo breekt het lijntje ook niet naar de Heer. Het geeft niet hoe snel je loopt, als je maar loopt. En dan enkel waaibomenhout groeit heel snel. Het echte hardhout heeft tijd nodig dus rustig "an" maar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een planner ben ik nooit geweest, en sinds vorig jaar plan ik niet verder dan een uur vooruit. Het heeft geen enkele zin je leven te plannen, als ik sommige mensen hoor; over drie jaar dit, over vijftien jaar dat. Dan zeg ik weleens; leef maar meer in het nu, en wees tevreden met hetgeen je heb, want het kan zomaar afgelopen zijn. En waar ik geestelijk sta over een jaar, ik kan alleen maar hopen dat ik groei.
    Wat nog wel grappig is om te vertellen, vroeger toen ik nog bij die kinderfietsengroothandel werkte, hadden we in de winter sleeën, als extra omzet. Tenminste als het wilde sneeuwen, want we hebben weleens 10.000 van die krengen een jaar of vijf op voorraad gehad, zonder er één te verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter,
    Op dit moment lees ik 'Dit wordt jouw jaar' van christenschrijver Ben Tiggelaar. Ik weet het: de titel roept allerlei vragen op. ( Deze zou kunnen suggereren dat alles 'maakbaar' is. Toch staan er goede dingen in. Zo las ik gisteren in Hoofdstuk 3: 'Onderzoek waar jij in gelooft. Welke waarden zijn voor jou belangrijk, wat drijft jou en wat is essentieel voor jou? Ook wordt je aangespoord zelf een levensmotto, een credo te formuleren. Kortom, als je dit boek leest ontkom je er niet aan na te denken over wat je wilt in je leven en samen met God biddend erachter te komen wat Hij voor plannen heeft voor het komende jaar. En ik denk dat als je dat biddend doet het nooit zonder betekenis kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Peter,
    Ik zie geen e-mail adres waar ik je op kan mailen maar ben jij dit ook op deze pagina? http://www.tuinen.nl/artikel/2724/Peter+de+Mooij,+columnist+Landleven
    Ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ja de maakbaarheid van het leven tiert vaak onder christenen ook welig in hun gedachten maar het is bedrog. Er is er maar Een die voor wie alles maakbaar is en wij zijn maar mensen. Maar zoals je al schreef is er in een dergelijk boek vaak toch veel moois te vinden. Ik lees ook heel graag en veel en waarvan ik denk dat het niet strookt met de bijbel lees ik ook en haal er het goede uit, de rest vergeet ik gewoon. Ja je kent mijn natuurweblog wel onder het linkje aan de rechterkant (de Krimpenerwaard). Daar krijg ik regelmatig verzoekjes of ik verhaaltje en foto(s) wil aanleveren en ik heb dat heel veel gedaan ook voor Landleven (site).

    Nu doe ik het enkel nog voor het blad in papier (Landleven) en ben gestopt met al die liefde oud papier werken, want de andere verdient aan mijn inzet en ik krijg een bedankje en daar liggen er al te veel van op zolder Wendy, haha....

    Ik vind dat je een mooie toevoeging achterlaat Gerrit betreffende het plannen in het leven. We zijn eigenlijk allemaal maar mensen van de dag. Het sleetjes verhaal is meer dan kostelijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gut, naar wie moet ik nou eigenlijk schrijven?
    Wendy, ik lees momenteel Peters boek 'van bodybuilder tot christen', ik vind het echt een juweeltje, een aanrader hoor, ook heel goed om kado te geven aan mensen die misschien niet zo met het geloof bezig zijn.

    Peter, ik neem maar aan dat reclame voor je eigen boeken wel mag op je blog, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Och ik zet ook maar wat letters achter elkaar mijn nieuwe trots is d dans van de Zilverreiger, maar dat herken je denk ik wel, je nieuw geboren "kindje" heeft een onbepaalde tijd net iets meer liefde en aandacht. Al weer druk bezig met een boek over mijn moeder in haar meisjesjaren. Ik hoop dat ik het af kan krijgen alvorens de dementie haar laatste cellen heeft opgegeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb zelf ook als eerste auto die Simca 1000 gereden. Heel maf met dat kleine motortje achterin in plaats van voorin....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Peter,
    Ik lees met veel instemming je logjes.
    Als je morgen toch thuis blijft kan ik je een documentaire aan bevelen over een blanke Britse boer die weigert te vertrekken
    uit Zimbabwe.

    Een voorbeeld van geloof, die mij beschaamd maakt.
    Het is enkele weken geleden uitgezonden door de VPRO
    "mugabe and the white african"

    Helaas kan ik de webside voor de hele docu. niet meer vinden.
    Heb je het gezien? 11 januari VPRO Import

    Een hartelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een Brotse boer in Zimbabwe lijkt me op zich al een held in een dergelijk land. Ik zit nu schor en met loopoogjes achter de pc in de shampoo-houding en voel me warm. Paula gaat naar de kerk en ik kijk haar met vochtige ogen na. Ik heb er zelf een hekel aan als mensen met griep komen werken of naast je in de kerk zitten te pruttelen en te niezen want dan steek je de rest ook aan. Uitzieken dus maar en een beetje rust houden. Ik heb het maar één keer per jaar dus dat valt mee. Bedankt voor de tip over die boer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die worst v.d. Hema zijn best lekker, zonde van die voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.