dinsdag 24 januari 2012

Goede doelen

Daarnet nog wipte de giro voor de nierstichting door de gleuf en viel met een plofje op de kokosmat. Zo aan het begin van het nieuwe jaar misschien wel even een moment om samen nog eens terug te kijken naar wat de directie van het gemiddelde fonds wat zoal een beroep doet op u en mijn portemonnee, verdienen. Ik denk dat wij niet te veel moeten schrikken als we daar een beetje inzage in hebben. 




Rest mij wel om te zeggen dat de mensen die met de collectebussen aan de deur komen, uit liefde tot dit offer komen en dat deze groep vrijwilligers het uit juiste motieven doet. Maar of dat voor de top ook op gaat, mag je zelf beslissen…. 

11 opmerkingen:

  1. Ik besef best dat de directeur van Unicef wat extra poen nodig heeft om af en toe eens heen en weer te vliegen maar bijna 400.000 euri = bijna een miljoen oude Hollandse guldentjes, lijkt me redelijk veel. Van mij krijgen ze ook geen bal meer, maar waar ik ook van schrik is woord en daad! 125.000 is nog altijd heel wat meer dan ik aan knaken krijg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Jack, heen en weer vliegen doet ie echt niet van zijn salaris, hoor, daar hebben ze weer een ander potje voor.
    Ik snap niet wie er nou profijt hebben van die stichtingen, ja de dames en heren aan de top. Ik heb al jaren reuma, maar heb nog nooit enig voordeel van de reumastichting gehad. Nu heb ik slechte nieren, maar heb nog niks van de nierstichting gehoord.
    Ik moet wel zeggen, dat ik van de Zonnebloem een grote speculaaspop met sinterklaas heb gehad. Sympathiek gebaar, maar om daar nu voor te collecteren?
    Het schijnt dat er slechts een schijntje van het geld dat binnenkomt aan het eigenlijke doel wordt besteedt, de rest gaat op aan loonkosten, marketing, reclame en duistere overige kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als die gast dit bedrag zo schoon in zijn handjes krijgt, vind ik het de grootste schoft doe ik kan bedenken. Een beetje zielig doen over de rug van de zieke medemens en dan zelf een dergelijk salaris opstrijken? Maar Gerrit zal er van de gelden ook niet onderzoeken naar deze ziekten gedaan worden naar medicijnen etc? Het kan niet zo zijn dat de hartstichting bij elke hartpatient een kerstpakket gaat brengen van de inkomsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jack, er was, ik meen in november, een enorme rel over 'pink ribbon'. Het bleek dat slechts 4% van de inkomsten aan onderzoek
    uitgegeven wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schrik wel degelijk van die bedragen!
    Toch moet ik zeggen, toen ik een klein kindje was, nog niet zo lang geleden :), zijn hebben wij als gezin twee keer de mogelijkheid gekregen om op vakantie te kunnen namens de nierstiching.
    Mijn vader was nierpatiënt, en tijdens zijn ziekte zijn wij een keer in een huisje geweest, maar ook in het jaar na zijn overlijden mocht mijn moeder en wij als drie kleine meisjes van de nierstichting nog een keertje op vakantie om ons wat op te vrolijken.
    Doordat mijn vader was afgekeurd door zijn ziekte, waren wij nog nooit op vakantie geweest, en ik vond het heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb niks tegen hoge salrissen hoor :) maar niet van mijn donaties. Maar ja, met mopperen bereik je ook niets, wel met de dingen zelf anders doen. Haha, eigenwijs als we zijn hebben we daarom een eigen stichting opgericht die kleinschalige projecten steunt. Ons salaris: 0
    http://janenmarja.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is mooi is mooi, wij doen ook wel eens een speciaal project waarin we via een fam lid in Peru een en ander hebben mogen meedoen waarbij het salaris ook 0 is. Ik meen niet dat er gemopperd wordt enkel dat er wat spijkers op de kop worden geslagen van het eigen gegeven geld. Het grootste nadeel van zomaar doneren is, dat je zelden ziet wat er nu precies met gelden gebeuren gaat en waar het terecht komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het kan ook anders hoor!

    Ik werk zelf voor Stichting Naar House (evangelisatie stichting)
    Wij werken met heel veel vrijwilligers (echt vrijwillig)
    Een paar mensen (wel 4) hebben er hun baan van gemaakt.
    Zij staan op de loonlijst bij ons, en wel als volgt:
    Zij zoeken sponsors voor hun salaris.
    Hun salaris is dus afhankelijk van de mensen die hun wil sponsoren.
    Verder zijn alle giften die wij binnen krijgen echt en alleen bedoeld om te evangeliseren en de bussen bij te houden.


    En zo kan het dus ook!

    Groetjes, Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zit Gerard Grimbergen er nog altijd bij of is hij er mee gestopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gerard is in elk geval niet aktief op kantoor of als presentatie-houder (nieuw woord?!) Misschien dat hij nog mee evangeliseerd, maar er zijn zoveel evangelisten, dat ik die lijst niet heb/ken. Hij heeft toen de stichting opgezet, maar de hele stichting heeft hij al jaren terug overgedragen.
    Ik ken hem persoonlijk niet dus dat is echt al lang terug (zit nu ruim 10 jaar bij de stichting)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oke ik heb jaren met hem in de kerk gezeten. Aardige vent....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.