zondag 29 januari 2012

De late regen


Veel mensen gaan er van uit dat er in de laatste dagen nog een grote opwekking zal komen die als de late regen wordt betiteld. Onnodig te vermelden dat ieder christen daarop hoopt, maar logisch is het niet. In de bijbel komen wij immers ook gedachten tegen (van de Heer zelf) als Hij zegt:”zal Ik nog wel geloof vinden als Ik wederkom?”. Daarnaast leert de bijbel dat het gehoor van de mensen in de laatste dagen verwend zal zijn, en dan hebben we direct de reden te pakken voor het afnemen van de kerkgang. Toch blijven veel mensen hardnekkig vasthouden aan de komst van de late regen nog voor de komst van de Heer. Van mij mag je maar laten we wel rekening houden met de gedachte dat het ook anders kan zijn. Hoe sta jij tegenover deze gedachte van een nog te verwachten opwekking in de laatste dagen? Er zijn er ook die beweren dat we reeds in het 1000 jarig rijk leven. Daar ben ik klaar mee want zet maar eens een wolf bij een lam neer, dan zal je wel zien of hij er al mee speelt!

5 opmerkingen:

  1. Persoonlijk denk ik ook niet dat er nog een wereldwijde of grootschalige opwekking komt. In een geografisch groot gebied dus. We zien regelmatig opwekkingen in niet-Westerse landen. Da's geen toeval dunkt me.. Maar hier in het 'rijke' Westen? zie het niet meer gebeuren met alle immoraliteit en ontrouw aan God die publiekelijk geschoffeerd wordt. Gelukkig komt het 1000-jarig Rijk nog ;-) Dan zal Jezus niet alleen Koning van de Hemel zijn.. maar ook Koning van de aarde!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moge Hans
    Blijft een bijzonder iets dat 1000jarige rijk vind ik. Je kan er je vingers niet goed achter krijgen. Toch spreek ik regelmatig mensen die in het geheel niet geloven aan wat wij: opname der gemeente noemen en wederkomst of 1000jarig vrederijk. Het blijft ook een ongrijpbaar iets, maar dat gaat voor heel het geloof op.

    Ik heb zelf ook het idee dat de late regen, zoals sommigen hem menen te kunnen zien, niet komen gaat. Je hoopt er wel op, maar realistisch is het niet als we zien hoe zeker zoals je al schreef, in het Westen de mens steeds verder los komt van God...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hay Peter, bijzonder onderwerp. Over die late regen, waar ik ook wel eens over hoor, kan ik Bijbels gezien niet vinden. Of ik weet niet waar het staat. Wel leest ik het tegenovergestelde, dat er velen zullen af vallen. Tja, het duizendjarig rijk, of het nou precies 1000 jaar is? Er komt wel iets heel bijzonders, iets schitterends mooi het zal altijd goed zijn, en daar mogen we op vertrouwen.
    Ooit las ik een uitspraak: Het gaat niet om de belofte zelf, het gaat om de Persoon die de belofte heeft gegeven, en daar mogen we op vertrouwen.
    En over die late regen, als jij die weet te staan Peter zou je dan die tekst willen geven, en als het er niet in staat, is het weer mensenredenatie. Ik ben daar gauw een beetje huiverig voor, en aan jou reactie te lezen vind je het ook maar zo,zo.

    Peter, lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroege en late regen is een begrip dat ontleend is aan de natuur en dit is een illustratie van de werkingen van de Heilige Geest in de gemeente en in de leden van kerk. Het wordt gevonden in Joël 2 en wordt later in de Handelingen der apostelen geciteerd om aan te geven dat de apostelen niet vol zoete wijn zijn, maar dat de Heilige Geest gekomen is.

    We vinden in Jac deze tekst:Heb dus geduld broeders tot de komst des Heren. Zie de landman wacht op de kostelijke vrucht des lands en heeft geduld tot de vroege en de late regen erop gevallen is.

    Je ziet dat er dus wel aanwijzingen staan naar de komst van de vroege (Pinksteruitstorting) en de late (grote opwekking?) regen. Maar of wij dat zo mogen interpreteren is de hamvraag…

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Peter, nu ik de tekst zo lees, had ik het eigenlijk moeten weten. Alleen zie ik het meer als een vergelijking. Jacobus bemoedigd de mensen om geduld te hebben, gelijk een landman die ook geduld heeft totdat de regens komen. Terwijl we ook lezen in de Bijbel dat juist velen, in de laatste dagen van het geloof zullen afvallen. En dat lijkt een beetje tegenstrijdig. Natuurlijk hopen we dat er nog vele mensen bijkomen, maar soms is het ook hoe men de Bijbel leest.
    En ja, over de uitstorting van de Heilige Geest, eerst met Pinksteren, en opwekkingen zijn er tussendoor vaak geweest, dan hier en dan daar. Door de eeuwen heen. Maar ook een grote afval.
    Gelukkig weet onze God het wél, vertrouwen, en geduld.
    Peter, groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.