woensdag 11 januari 2012

Christen op zondag


Ik geloof dat de kerk in veel opzichten een doel op zichzelf is geworden. Is het nu door de eeuwen heen Gods bedoeling geweest om mensen wedergeboren te laten worden met als hoogtepunt die ene Zondag in de week, waar men al dan niet onder een stoffig orgel een bepaalde tijd liederen zingt en naar een man die er voor geleerd heeft gaat zitten luisteren? Soms bekruipt mij wel eens een gevoel, dat wij onszelf allemaal in de maling nemen als ik ons zo zie zitten elke zondag weer. Ik vroeg laatst aan iemand die het maar raar vond dat ik (weer) niet naar de dankdag voor gewas en arbeid was geweest, of hij zelf wel thuis stille tijd nam om de Heer te zoeken en voor elkaar te bidden? Hij keek hoogstverbaast en mompelde:”watbedoelu?” “Nou dat je elke dag echt de tijd neemt om God te zoeken, te bidden voor de zieken, de naasten, de buren, hun kinderen, de ziekenhuizen vol stervende of lijdende mensen etc en als laatste ook voor jezelf.!” Neen dat had hij ( na 50 jaar in de kerk te komen) nog nooit gedaan. Dat is arm mensen! Dat is vreselijk arm! Dan heb ik het idee dat kerkgang het hoogtepunt van ons christen zijn is geworden en ik vraag me hardop of dat nou wel Gods bedoeling was met ons leven?

8 opmerkingen:

  1. Helemaal waar. Da's arm en triest vooral! Hoewel gekscherend, heb ik eens iemand horen opmerken: "Als je Jezus leert kennen, ren je de kerk hard uit!" Tsja..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, het heeft geen nut om naar de kerk gaan, als we geen kerk zijn.
    Groet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankdag voor gewas en arbeid?? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het daarom dus goed is als er in gemeenten oudere, wijzere en rijpere christenen zijn, die wel weten wat stille tijd houden is, die nieuwe bekeerlingen onder hun hoede nemen en ze leren wat het is om een leven met God te hebben: stille tijd, bijbellezen, gebed, studie enz.
    Inderdaad heel triest en arm als je al 50 jaar in de kerk komt en niet weet wat stille tijd is..... Hoe zit het dan met de bekering van die persoon....heeft ie die nooit gehad, nooit een keuze voor de Heer gemaakt of wel, maar is hem nooit geleerd hoe je een christenleven leidt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel hartelijk gefeliciteerd met de verjaardag van Paula. We hopen dat jullie een leuke dag zullen hebben. Wil je onze felicitaties even doorgeven aan haar?
    Groetjes van Rob en Jose.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer regen her als ik opsta. Er lijkt geen einde te komen aan de hoeveelheid water die naar beneden komt. Paula was jarig bedankt voor de lieve wensen. Tja een mooie spreuk Hans dat wel. Ik begrijp ook precies wat men daarmee wil zeggen. Aan de andere kant zie ik in diezelfde kerk ook mijn eigen zwakten en gebreken. Laten we maar blijven maar wel steeds met een scherp oog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet altijd denken aan die uitspraak 'Gaat het om religie of relatie?' Voor veel mensen is het helaas niet meer dan religie en traditie. Het lijkt mij toch de bedoeling dat je met hetgeen je op zondag hoort, zingt, leert e.d. de rest van de week iets doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De kerk is n middel tot......geen doel op zichzelf.
    een "verzameling"gelovige is "een kerk"als je tenminste de OT term gebruikt.
    Kahal=eklesia=kerk.
    Maar in wezen betekent Kahal, vergadering.(van mensen.
    God vergaderd mensen, al vanaf mt sinai.

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.