maandag 16 januari 2012

Als je de zondag maar eert


Ik las gisteravond in een oud boekje (Golda/Gouda) over een incident uit 1879 wat mij persoonlijk aan het denken zette. Het betrof een zedenkwestie, want Gouda is altijd al een stad geweest waar men vleselijk de ruimte kreeg. De gebroeders van der Trouw bezochten in de avond van zeven juni de twee dochters van Getruida die een kleine uitspanning dreef aan de nieuwe haven. Getruida die haar dochters van 14 en 18 jaar aanprees als zuiver en ze voor deze avond verkocht voor één gulden (wat was de gulden toen nog hard!) werd met haar dochters betrapt op hoererij samen met de gebroeders van Trouw, die daar de “liefde” bedreven. Agent van Dorp nam de gebroeders mee naar het bureau om het proces verbaal op te maken, maar dat wilde de broeders niet ondertekenen omdat de zondag reeds was aangebroken (de sabbat) en dan behoorde je geen werk te verrichten.

In mijn gedachten ging ik terug naar al die slemppartijen waarbij alcohol vrij vloeide en ook op het gebied van de seks met volle teugen genoten werd door de jongeren uit veel kerken (wie de schoen past…) maar…voor twaalf uur thuis want dan begon de sabbat. Zonder nu direct de jongeren in een geheel verkeerd licht te willen stellen, even naar u en mij terug. Kijken wij naar ons eigen leven door de weeks, hoe zit dat met onze houding, woorden en daden? Net zo vroom als op zondag of nemen wij onszelf ook in de maling door te menen dat als we zondag maar in de kerk zitten, de Schepper tevreden vanachter Zijn wolk knik…

2 opmerkingen:

  1. Ik heb heel wat kapot zien gaan door de alcohol. Het nekt zowel niet christenen als christenen. Het voorbeeld wat jij schetst tekent een wereld van verlorenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als je stukje over dankdag is het een manier van leven om de hele week met God te leven. Ik denk wel dat er steeds meer christenen over gaan nadenken, hoe kijkt God nou naar ons. De farizeers konden ook heftig tekeer gaan tegen Jezus, de wet leefde vooral in hun hart, maar ze hadden niet het hart dat Jezus kon begrijpen of volgen. Ik denk toch dat er bij veel mensen nog een element van verdienen in ze leeft dus aan jou en mij an al die anderen de taak om te laten zien wat vrijheid in Christus betekend.Gr. Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.