dinsdag 27 december 2011

Wederkomstgedachten

“Laat de Heer nog maar even wegblijven, dan kunnen er meer mensen tot geloof komen.”
Een kreet die we nogal eens voorbij horen komen en ook in ons eigen denken spelen kan. Toen ik er vanmorgen over nadacht, betrapte ik mijzelf op een bekrompen denken. Bekrompen omdat wij mensen er vanuit gaan dat als de Heer niet terug zou komen, de wereld altijd maar zou blijven draaien, het graan op het veld zou blijven doorgroeien en de kindertjes zich in de moederschootjes zouden blijven ontwikkelen. Het spijt me het te moeten zeggen maar dat is niet waar! Deze wereld bestaat enkel bij de gratie van de Schepper en Hij heeft dat laatste ogenblik als alles tot voltooiing is gekomen, allang beschreven. Naar die laatste uren zijn wij op weg. Terwijl ik dit schrijf tikken weer kostbare seconden weg richting de wederkomst. Er is geen sprake van: meer of minder mensen tot geloof komen. God weet namelijk het uur en de juiste tijd. Dan zal er niemand meer tot geloof komen. Niet omdat het niet kan, maar omdat men het niet wil. Zolang er één enkele zondaar is die de reddende hand van de Meester nog zal grijpen, wacht de Here Jezus op die laatste bekering voor de opname. Pas dan zal Hij komen. Dacht ik. Hoe zie jij dit?

12 opmerkingen:

  1. Het einde van dit samenstal van dingen staat voor God al vast, namelijk als de "volheid der heidenen"aangebroken is.

    Het zogenaamde uitstel, door gebed en smeken is niet bijbels, ook al voelt t voor velen goed.
    Er worden inderdaad steeds nieuwe kinderen geboren, als God daar op zou wachten, zal t einde en Zijn ingrijpen nooit komen.
    God heeft n grens vast gelegd, en wij hebben geen idee welke jaar of welke maand.
    Blijbaar weet God t aantal heidenen die tot geloof gaan komen, en als dat getal "vol'is t afgelopen.
    Dat is hoe ik t lees,

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik meen dat alles een einde heeft dus ook de mens zelf al geheel. Meen dat er een einde aan geboorte komt omdat geboorte niet een op zichzelf staande kwestie is, maar ingeplugd in de Vader zelf. Als Hij deze plug eruit trekt is alles over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben thuis 2 langere samenkomsten gehad met de kerst, en Jezus zei dat Hij echt naar Zijn Bruid uitziet.

    En er werd ook nog gezegd dat Hij haast had en de Vader ook.

    Ook de sfeer was sereen, dus niet echt een gemeentesfeertje waar de boel vaak wordt opgeklopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. God heeft er haast mee is ook een uitdrukking die ik herken. Ook daar zet ik wel eens vraagtekens bij als ik hoor hoe sommige mensen dit zien( slaat niet op jou hoor)...

    Ik geloof namelijk dat elke dag en elke seconde exact in Gods plan past. Hij hoeft niet te dubben, te twijfelen en zeker niet te haasten in die zin. Zelfs voor ons de gelovigen staat er dat de kinderen Gods niet haasten in de bijbel.

    Ik begrijp wel wat men wil zeggen hoor, dat Hij het met haast zal voltrekken in de laatste dagen.

    We zien in onze tijd de wereldgebeurtenissen in een razend tempo over de aarde gaan. Dat is de betekenis van die haast (meen ik).

    Het is net zoiets als zeggen:"God is op zoek naar u." God zoekt niet, Hij weet alles dus behoeft niet te zoeken.

    De bijbel blijft een geweldig boek...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peter,

    Er werd niet bedoeld dat God Zich moet haasten of zo.
    De tijd dringt nu echt, en aan de sfeer konden we merken dat er bijna geen tijd meer is, en Jezus verlangt erg naar Zijn Bruid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter, bedankt voor je reactie op mijn blog, ja, in het woord Shalom wordt alles verwoord wat echte vrede betekend he?!?

    Dit is een moeilijk onderwerp wat je hier naar voren brengt. De algemene gedachte in de meeste gemeentes is namelijk dat de gemeente de bruid van Christus is....maar is dit wel zo? Wij zijn toch Zijn lichaam? Is de bruid niet het volk Israel? En de opname, wanneer zal die plaats vinden, voor- of na de grote verdrukking? Of tijdens de grote verdrukking, dat kan ook nog....En na de opname...dan zullen er toch ook nog mensen tot bekering komen? of moet ik zeggen...juist nog! Hier thuis zijn we een tijd lang bezig geweest met al deze vragen en door naar de uitzendingen van Family 7 te kijken waar Dolf van de Vegte in gesprek is met Jan van Barneveld worden veel van deze dingen besproken aan de hand van de Bijbel....Ja, dat razende tempo van de wereldgebeurtenissen is denk ik ook die haast...Er blijft genoeg te onderzoeken in het Woord he?!? Groetjes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik geloof ook dat je kan bidden dat de tijd verkort wordt, maar hoe dit precies zit weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijbels gezien moeten we ernaar uitkijken ja... maar ik heb ook nog een hele familie die niet gelooft....
    Anyway, persoonlijk geloof ik dat Jezus terugkomt voor een mooie, blije bruid (en dat is de kerk nu niet) en ook dat de Joden zich als laatste zullen bekeren, dat betekent dat de moslims (en dat zijn er veel) hun nog voor zullen gaan... Ik zie het vandaag of morgen niet gebeuren, maar ben er persoonlijk wel klaar voor hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je de opname als hoop hebt moet eerst de tempel weer gebouwd zijn, de grote afval van gelovigen actueel zijn,en de antichrist zal zich geopenbaard moeten hebben,pas als deze zaken zich zichtbaar voordoen,zal Hij Christus wederkomen en ik ben van mening dat de opname en wederkomst bijelkaar horen en dat er geen twee komsten zijn............
    Dus het is nog steeds genadetijd en God is een God van rust en orde en komt met een ieder tot Zijn doel...........

    Grtz Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moge

    Ja ik ken ook die gedachte Marja over de komst van de Heer tot een verwachtende, opgewekte bruid, maar er dienen een paar vragen. De eerste is: wat is een blije bruid? Zien wij niet te veel op kerken in het algemeen en veel minder op verschillende mensen in de (noem het) kerken? Binnen diezelfde kerk zijn immers ook de dwaze maagden zonder olie aanwezig. Heb zelf het idee dat er geen grote opwekking komt (ik hoop en bid van wel) en dat er binnen alle kerken een groep van 5 wijzen maagden aanwezig is. Misschien heb ik het mis en komt die opwekking nog. Ik dank God als dat zo is…

    Het tweede is dat Jezus ook zegt:”als ik wederkom, zal Ik dan nog wel geloof vinden? Ik bedoel maar dat alle tien de maagden sliepen toen de Bruidegom kwam. Ik heb het idee dat we niet te veel moeten vasthouden aan een bepaald algemeen beeld van Zijn komst. Als sneeuw in de zomer zong Keith Green al. Zal dat nummer zo eens opzoeken en on line zetten want ik vind het geweldig.

    Robin ik snap wat je bedoelde. Je bedoelde juist niet dat Hij zich moet haasten maar dat Hij alles in de laatste dagen met haast zou uitvoeren, Toch?

    Hoi Wilma
    Ja ik ken ook die bijbelse gedachte dat wij het lichaam zijn en Israël de bruid. Ik zie dat verschil niet zo. We zijn één geworden als man en vrouw als bruid en bruidegom. De gemeente als totaal is ook het lichaam (daar hoort ook het bekeerde Israël bij). Mijn eigen bruid op aarde is én bruid én (prijst God) ook een lichaam. Ik zal er niet om strijden maar ik geef slechts mijn mening en ik meen dat zowel bekeerd Israël als de gemeente op dezelfde edele olijf zijn geënt. Als wij alles een zijn in Hem, waarom maken we dan toch weer onderscheid in wij of wat we zijn? In ef 5:22 lezen wij over dat de Heer het hoofd is en wij (gemeente) het lichaam, maar in dezelfde zinnen schakelt de bijbel gelijk over dat Jezus naast hoofd ook de man is van Zijn vrouw (de bruid)…

    Xandra: bidden dat de tijd verkort mag worden doe ik elke dag als ik aan het werk ben. Geloof mij, het werkt niet. Haha. Sorry….

    Ja mee eens Henri dat lijkt bijbels gezien de volgorde. Toch denk ik dat we op moeten passen om daar te veel op blind te varen. Wie zegt dat wij het tot in de naadjes begrepen hebben en Hij niet toch als die dief in de nacht plotseling daar zal zijn? Wat wederkomst en opname betreft verschillen we van mening want ik meen dat het wel twee gebeurtenissen zijn maar met diezelfde slag om de arm als bij het zien op de tekenen van de tijd, want het kan zijn dat het toch anders gaat dan wij begrepen hebben…

    BeantwoordenVerwijderen
  11. P.s Wilma ik weet niet meer welk weblog je hebt, misschien is het handig dat je een linkje achterlaat zodat ik je weer kan vinden. Ik dwaal wel meer over internet en als ik een fijne site vind, geef ik een reactie maar ik kan ze niet allemaal onthouden en dus vraag ik je of ik niet een linkje kan maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oke Peter, hier is de link: http://me2you.punt.nl/
    (Nog wat overdenkingen uit mijn archief over de gemeente en de bruid en zo, misschien vind je het leuk om te lezen...lekker schatgraven met z'n allen he?!?)

    De gemeente, het lichaam
    "Wie is de bruid?"
    Groetjes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.