maandag 5 december 2011

Wat vries jij in?

De frikadellen lagen slap in de diepvries en de kroketten zagen er als ingezakte oude sokken uit. “Hij doet het niet meer,” schreeuwde mijn vrouw in mijn oor. Eerst nog middels een redelijke handoplegging het apparaat tot leven proberen te brengen en toen dat niet werkte het reeds 15 jaar oude monster met een kleine schop van mijn maatje 45 op andere gedachten hopen te brengen. Maar neen. Hij bleef kwijlen en sputteren, dus ik heb de stekker er maar uitgetrokken en hem “in laten slapen”. Hij ging met een laatste opgelucht klinkende zucht heen. Dan zit je met een hoop slappe rommel uit je vrieskist. Lappen onduidelijk materiaal wat “gezellig” onderin al een jaar of langer vertoefde, bleken ooit ingevroren appelmoesjes en dat grijze een oud portie chinees. Het hele gedoe met de kapotte vrieskist deed me denken aan onze ziel. Soms liggen zaken jarenlang op de bodem te wachten om ontdooit te worden. Onverwerkte pijnen, vrienden die iets lelijks tegen ons hebben gezegd en wat nooit met ze is uitgesproken: hup de vrieskist van de ziel ermee in. Ach de lijst van onverwerkte moeiten kan onwijs groot zijn. Het nare is dat ze ooit zullen ontdooien en dan zit je met de prut. Beter niet invriezen dus, maar zo snel mogelijk weg werken als het kan. Heb jij ook dingen ingevroren in je leven? Ik wel…

10 opmerkingen:

  1. Hierzo dat heeft hij weer! Slappe hap in de diepvries. Nog mazzel dat hij niet dood gegaan is tijdens de feestdagen anders zit je helemaal. Nou ja misschien vriest het dan en kan je de snack buiten in de sneeuw kwakken. Hier donkere luchten en regenbuien peet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dus de vrieskist heeft de geest gegeven? Wij hebben een klein kastje in de shuur staan, onze vorige was ook zo'n joekel en die zat elk jaar vol met groente (van mijn moeder)die we nooit opkregen, en dus weggegooid werden. Zonde!!!
    Dit kleintje doen we wat aanbiedingen in (vlees), 's zomers ijsjes, en het wekelijkse brood. En dan zit ie vol, en wordt er niks meer weggegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja nu een tafelmodelletje gekocht en ik ga het zo oppikken bij de winkel. De oude kan ik daar inleveren en dus dat ik ook weer lekker dan ben je er vanaf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervelend he?
    Een volle diepvries en dan geeft hij de geest.
    Zit je met n hoop spul wat je weg kan gooien.

    Maar fijn fat je geslaagd bent met n nieuwe kopen.

    Emje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hoop gedoe maar gelukkig er staat een andere te draaien nu dus alles is weer oke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben niet zo'n kist. We hebben drie vrieslades in de keuken en daar gaat elke zoveel maanden een biologisch vleespakket in. Verder liggen er frikadellen, ijs(jes), spinazi en meestal 3 broden van Bakker Bart in. Groet van Mattanja.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha jakkes , dat roept een stank van herkenning op.

    X aantal jaar geleden een nieuwe diepvrieskast gekocht , een half varken gekocht (ja , die at ik toen nog ;-)),
    nog wat dingetjes en vol was die. En dan een week-endje weg.

    Stinken dat het deed , zodra we de voordeur open gezet hadden , kwam de aroma je tegenmoet . Ruik ik toch liever koffie !

    Door een storing in de stroomvoorziening (bliksem ergens in de meterkast/huisje) , was er een hele tijd geen stroom en ons spik en span nieuwe diepvrieskast hield het er maar gelijk mee op.

    Nieuwe gekregen en via verzekering de inhoud ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even terug komend op je vraag ;

    Door allerlei traumatische gebeurtenissen , zat ook de diepvries van mijn ziel propvol. Er kon niets meer in en alles kwam er tegelijk uit.
    Idd. prut ofwel knudde.

    Nu is er door dagelijkse reiniging en het uitdelen van goederen , geen bevroren zaken meer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja wij hebben ook eentje met laden Mattanja dat heet geen kist nee je hebt gelijk.

    Oh een varken in de diepvries, ja dan heb je een redelijk probleem! Kon je het ontdooide beest niet aan een aantal vegetariers geven? Haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herkenbaar Mispa. Hier ook een dergelijke waterval van schoonwassing. En het moet van mijn hart dat het stof nog elke dag weer van de voeten moet.
    Maar er staat niets meer in het ijs.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.