maandag 19 december 2011

Verschenen aan de twaalf terwijl er nog maar elf waren


Een bijbel gedeelte waar we mee kunnen worstelen is de uitlating van de apostel Paulus als hij schrijft in 1 kor 15:5 dat de Heer Jezus na Zijn opstanding uit de dood verscheen aan de twaalven. Met deze twaalf worden de twaalf discipelen bedoeld maar daar hebben we het probleem nu juist te pakken, Judas was er niet meer bij of had zich toen al verhangen. Een oplossing zou wezen om te stellen dat de lege plaats reeds was opgevuld door Matthias, maar deze Matthias werd reeds gekozen “na” de Hemelvaart. Een redelijk probleem, lijkt mij. Hoe moeten wij dit zien? Vergist Paulus zich? Wie het denkt te weten, ik hoor het gaarne…

9 opmerkingen:

  1. Blijkbaar was het een bekende naam: 'De Twaalven'. Een soort bestuurscollege van speciale gezanten, door Jezus aangewezen. Het twaalftal moest alleen nog aangevuld worden, al werd er één gemist ... ze werden nog steeds twaalven genoemd? Zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zich een redelijk argument, vind ik. Toch noemt Paulus vrij punctueel dat de Heer aan Kefas (Petrus) en aan de twaalven verscheen. Waarom hij dan met Petrus punctueel is en met de twaalven die reeds elven waren geworden, dat niet doet, is en blijft lastig. Temeer om de ernst van het verraad van Judas, zou je denken dat Paulus hem in ieder geval niet mee wil rekenen. En toch zegt hij de twaalven. Moeilijk puntje...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen flauw idee. Ik heb het zelf nooit opgemerkt ook maar je hebt gelijk, het staat er inderdaad zo. Vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer kwam die nieuwe 12e erbij en in welke volgorde gebeurde de verschillende zaken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn enkel meer vragen. Zeg het maar....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn engelse Bijbel staat the Twelve, met een hoofdletter, dus inderdaad als zelfstandig naamwoord, niet als getal. Zo heb ik het ook altijd begrepen, het is de naam van een groep. Maar ja, ze hadden het natuurlijk wel even moeten veranderen in the Eleven... maar misschien deden ze dat niet omdat ze reeds plannen hadden het aantal weer aan te vullen. In de volksmond valt het niet mee bestaande begrippen te veranderen. Wie zegt er nou echt TNT als het over de post gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net al met Roos wel eens, maar blijft vreemd en bedenkelijk om een groep die door zoiets verschrikkelijks als het verraden tot elf vervallen is, nog altijd de noemer de twaalf te geven. Daarbij is het dan in het Engels beter gedaan. NBG, Statenvert, nieuwe bijbelvert, heziene staten en Willibrord, allemaal maken ze er een kleine twaalf van.
    Daarbij vraag ik mij af hoe zoiets in het Grieks geschreven is...
    Bedankt voor jullie reacties, in ieder geval heeft het er alle schijn van dat de 11 nog altijd als groep de 12 werden aangesproken een andere oplossing zie ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Scherp opgemerkt Peter, leuk om dat soort dingen te bespreken. het was mij niet opgevallen. Ik denk ook dat het een bekende naam was voor Jezus discipelen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het lijkt vooralsnog de enige logische verklaring. De twaalf niet als aantal maar als aanduiding voor de groep. Blijft apart maar de bijbel is ook een heel apart boek.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.