donderdag 8 december 2011

Te licht bevonden


In de kledingwinkels keek mijn vrouw vreemd op, omdat ze rond de feestdagen plotseling een maatje 36 aan bleek te kunnen. Na dit een paar maal  te hebben meegemaakt ontrafelde zich het mysterie toen er in de krant een artikel verscheen. Men bracht maatje 38 als zijnde 36 aan de man en maatje 40 al zijnde 38 etc, om vrouwen de indruk te geven, dat ze toch nog best wel slank waren en tot aankoop te prikkelen. Deze "bedriegerij" deed me mijzelf afvragen of wij in geestelijk opzicht ons ook niet regelmatig bedotten door onze “geestelijke maat”  verkeerd in te schatten. Wij kunnen ons meten aan: kerkgang, bijbellezen, bidden, luisteren naar gospel etc. Allemaal mooi en fijn, maar de werkelijke maat van geestelijkheid wordt misschien wel het allermeeste bepaald door de liefde tot God en even belangrijk, tot de naaste. Als wij in dat laatste een onvoldoende scoren zijn we te aller tijden te licht bevonden, vrees ik….

8 opmerkingen:

  1. Hmmmm vandaar dat ik ook een maatje kleiner heb. Laat mij in dat geval maar lekker in de waan ;).

    Voor wat betreft het tweede gedeelte, tja... daar heb ik nog wel eens wroeging over. In liefde tot de naaste, doe ik wel genoeg, doe ik wel goed genoeg, kan het beter? En ja, het kan allemaal nog beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ik ook Co, heb ik ook. Mensen zijn soms lief maar ook vaak lastig. Doen moeilijk en zijn tegendraads. Dan is het een stuk moeilijker om in liefde tot hen te wandelen. Waar trek je de grens tussen liefhebben en jezelf te laten gebruiken om de vrede te bewaren. Veelal vergeten we dat wij ook verlicht zijn onszelf lief te hebben. We moeten ons niet wegcijferen te midden van dit al.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, is 't dat.....dacht ik toch dat ik een maatje kleiner had! Dus not!
    Voor het tweede gedeelte van je blogje scoor ik meestal onvoldoende.....werk aan de winkel dus en dan bedoel ik niet afvallen, maar toenemen in liefde tot God en mijn naaste!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het spijt me Peet maar ik draag geen jurkjes en mijn vrouw koopt altijd mijn kleding. Dus hoe het zit met die kleding en maten? Weet ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ze ook doen in kledingwinkels: slanker makende spiegels. Gluiperds.

    Maar even on topic,
    ook waar we uit zijn gekomen, punt.nl, lees je alleen maar dat gelovigen elkaar dissen en bepalen wie te licht bevonden is. Niet erg opbouwend was dat he.

    Maar ook in het echte leven komt dat voor, dat men aan de mate waarin je naar de kerk gaat, en wat je doet enzo, denkt af te lezen hoe gelovig iemand is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even liggen pitten er zit wat vermoeidheid in mijn lijf. Precies wat je zegt ja. Mensen op het andere weblog waren op een gegeven ogenblik enkel nog maar aan het strijden. Het was een touwtrekken tussen wie gelijk heeft en had niets meer met de liefde te maken. Griezelig gewoon. De rust is terug en af en toe spiek ik wel eens even en voel met beklemming dat ze hier en daar nu elkaar de pan inhakken nu wij weg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zullen die mensen zich vervelen zeg, nu we weg zijn. Moeten ze een andere bezigheidstherapie gaan vinden.

    Nee, zonder liefde zijn het schelle cimbalen, heel hol en heel schel.

    En dat gaat jaaaaaaaaaaaaaaren door zo, dag in dag uit. Hoe is het mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is zo, is zo. Goed dat we daar wegzijn en nu niet langer te maken hebben met hun negatieve voorspelbaarheid die onder een christelijke noemer werd gebracht maar ten diepste van een kwaliteit was die ik zelfs onder goddelozen niet heb meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.