dinsdag 13 december 2011

Stilte ruimten en tenenkaas

In het academische ziekenhuis waar ik voor zes weken onderzoek na onderzoek kreeg om te kijken of er misschien aan de klachten nog wat te veranderen was, ontdekte ik een zogenaamde stilteruimte. Het betrof een ruime zaal in het hart van het ziekenhuis waar alle wereldgodsdiensten tot een homogene naar tenenkaas ruikend geheel waren gekneed. Her en der lagen kleden richting Mekka en ook de rituele voetbaden ontbraken niet. Enkel de zweetsokken geur deed vermoeden dat deze baden niet vaak gebruikt werden. In een ander hoekje hing nog de walm van wierook en in weer een ander hoekje waren tal van kussens aanwezig waarop de yoga beoefenaar eens lekker op zijn kop kon gaan staan. Er was ook een bijbel aanwezig en er stond een klein orgel. Ondanks dat het een “heiligdom” wilde zijn voelde het aan als overspel. Ik weet niet of jullie wel eens in dergelijke stilteruimten zijn geweest en hoe jullie je er voelden maar ik ervoer het als een rammelend  compromis. 

10 opmerkingen:

  1. Geweldig weer echt humor. En jij bent nog wel een boer die gek is op kaas en je weet ik ben een van die mensen die geen kaas lust. Wat je vraag betreft zou ik daar ook geen voorkeur voor hebben om God te zoeken. Dan nog liever op het toilet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp zo ongeveer wat je bedoelt. Wij zijn alweer heel wat jaren geleden met een groepje van 'volwassen dopelingen' (van die gekken die zich pas later hebben bekeerd ;p )naar een boedistisch klooster geweest.
    Dit alles was onder de noemer dat wij begrip zouden krijgen voor 'anders gelovigen'.

    Ik heb mij daar toch een rotmiddag gehad.
    Kort gezegd was mijn conclusie dat ik superblij was christen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ben eens in de stilteruimte geweest in het Radboud toen Rob op de IC lag....Het was een wat kalere ruimte als jij beschrijft, maar ik kon God daar niet vinden......Ik vond en ervoer God meer toen ik op een harde houten stoel naast Robs bed zat en keek naar zijn stille lichaam dat in leven werd gehouden door de apparaten terwijl de tranen over mijn wangen stroomden en ik in stilte het uitschreeuwde naar God..... Waarom daar? Omdat de Heer in mijn hart woont denk ik...... Een ruimte waar alle godsdiensten samenkomen, dar heb ik niks mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ben ik weer Peter. Op de een of andere manier word ik toch steeds naar je blog getrokken.
    Allereerst zou dit in ieder ziekenhuis mogen van mij: stilteruimtes voor IEDEREEN.
    Hier in ons ziekenhuis is er ook een maar daar hangt een katholiek sfeertje: Mariabeeld, klaarsjes om aan te steken, stoelen en een intentieboek. Niet gek want 9 van de 10 is hier katholiek maar je weet hoe ik erover denk..... we are one..... ongeacht afkomst of geloof.

    @ Co, een beetje meer respect voor andersgelovigen (in dit geval Boeddhisten) zou op z'n plaats zijn.
    Boeddhisten hebben dat nl. wel voor christenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Peter

    Eigenlijk vind ik dat jij ook weinig respect toont voor andersgelovigen. Je gedraagt je via dit artikel typisch als een "christen" die zichzelf boven een ander verheven voelt.

    En als je niets van yoga af weet moet je er ook niet over schrijven. Yoga is niet op je kop staan. Ik heb geen verstand van de bijbel en ga toch ook niet de bijbel uitleggen op mijn punt.

    Wat een flutartikel, Peter.
    Dit was mijn laatste reactie.

    Jammer, ik dacht dat jij anders was.

    De groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk gewerkt mensen en nu moe eerst onder de douche. En dan even rusten want het was weer erg vroeg vanmorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer toch als mensen afhaken als het te heet wordt onder hun voeten.....ik bedoel Maria. Ik had nog veel vragen aan haar, maar helaas: ze wil hier niet meer komen.
    Wat betreft mijn vorige reactie: naast dat ik God ervoer op een harde houten stoel naast Robs bed, heb ik ook een intense ontmoeting met God gehad op een koud rood bankje naast de ingang van de IC. Hadden die harde stoel en dat rode bankje iets te maken met het ervaren van God? Ik denk het niet, eerder het feit dat ik zo kapot was dat ik me alleen nog maar volledig kon overgeven aan mijn Hemelse vader....misschien zit daar de clou in?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die komt wel weer want dit is de achtste keer dat ze vaarwel zegt. In ieder geval is zeker dat je van het alternatieve spirituele geen stabiele geest ontwikkelt. Ja Maria het christendom is ook niet te vergelijken met afgoderij en het spirituele. En als je al boos wordt omdat er geroepen wordt dat mensen bij yoga op hun kop gaan staan, dan kan je blijkbaar niet tegen de waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Maria
    Mijn reactie heeft niets te maken met wel of geen respect. De mensen waren erg aardig en gastvrij.
    Dat het voor mij akelig was en ik een rotmiddag had, had te maken met dat deze mensen alleen 'alleen' moet doen. Dit in tegenstelling tot Christenen.
    Er hing een kille sfeer (in mijn beleving) en ik mistte de warmte van ons eigen geloof die als een deken om je heen wordt geslagen als je de kerk binnenstapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo Jose, dat is dus exact wat ik bedoel. Juist op zulke moeilijke momenten, staan wij er niet alleen voor, als wij er maar voor openstaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.