donderdag 8 december 2011

Mensen verering en de bijbel


Dat er onder u mensen zijn die zeggen:”maar ik ben van Paulus of ik ben van Apollus.”  Zomaar een kreet uit de bijbel waar geageerd wordt tegen de verering van mensen.
Laten we vooral niet denken dat het in onze tijd onder de “gelovigen” anders is. “Maar onze grondlegger is Charles Taze Russell," roepen de Jehova’s getuigen in koor. Bij namen als Calvijn en Luther gaan veel harten sneller kloppen in de christelijke hoek. De katholieken maken het nog bonter en richten standbeelden op van lang gestorven heiligen en vereren deze. Maar ook in onze moderne tijd wordt er gedweept met mensen als: Benny Hinn, Jan Zijlstra binnen de charismatische beweging. Bij dit alles zie ik altijd weer sneeuw van mensenverering neerdwarrelen welke het zicht op de Here Jezus als Zoon van God, behoorlijk benemen kan. Hij is de ware grondlegger van ons gemeenschappelijk heil! Het kan geraffineerder als mensen beweren op grond van de bijbel: de geloofsrichting die ik (wij) volgen is eigenlijk de enige echte. De rest is op zijn minst minder geestelijk bezig. Heb jij ook dergelijke ervaringen met dit soort zaken, ik hoor ze graag…

5 opmerkingen:

  1. Heb er een paar in de familie dat zijn van die zware. Op alle verjaardagen gaat het enkel maar over de dominee zus en de dominee zo. Maar als je over de Here Jezus wil praten met die mensen slaan ze dicht. Nee over waar de dominee nu weer preekt en dat ze ook dit maal in de auto zullen stappen en hem volgen, want hij preekt zo goed. Vraag je wat zegt hij dan? Dan slaan ze weer dicht. Voor mij is dit mensen vereren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lachen hoor, heb een tante die zo is ook.Die waren eens 40 jaar getrouwd (niet gelukkig helaas, maar ze haalden het) en waren 5 dominees die lange gebeden uitspraken op het feest. Hoofden werden heet en eten werd koud. Wat een schijnvertoning want ze hebben nog nimmer een letter over de Heer gezegd enkel over de dominee alsof hij hun verloste. Je krijgt bijna het idee dat het ze tegenvalt als de dominee oom maar een mens is. Op een voetstuk met die man!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het idee dat dit niet nieuw is en dat het al zo oud is als de bijbel zelf. Dat dwepen met mensen en ergens begrijp ik het wel maar goed is het niet. We moeten niet op mensen maar op de Heer zelf zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar ja... Jammer vaak. Ik antwoord dan ook als mensen me vragen naar welke kerk ik ga... 'gewoon, naar een Christelijke...' Haha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo is dat! Je wordt anders gelijk in een hokje gezet. Oh "die" kerk, jaja. "Ik ben een volgeling van de Heer,"sprak ik ooit tegen de dame die mij wilde inschrijven in het academische ziekenhuis Utrecht. Ze hielt vol: "ja maar Hervormd of gereformeerd of...?""Neen gewoon christen,"riep ik. Ze vulde uiteindelijk "geen geloof" in. Ik paste niet in een "christelijk" vakje en dan krijg je geen geloof achter je naam...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.