zaterdag 24 december 2011

Laten we geen supporter zijn!


Ik fietste door Gouda en zag “meneer Schaap” staan in zijn gebruikelijke houding, hangend over zijn fiets. Ik ken hem mijn hele leven al en inmiddels zal hij tegen de zeventig jaar oud zijn. Nimmer heb ik hem zien werken, want dat doet meneer Schaap niet. Vroeger speelde ik wel met zijn zoon Gerard, in de tijd dat ik op de lagere school zat. Maar zijn vader doet niets liever dan kijken naar wat er zoal gebouwd wordt in Gouda. Een nieuw winkelcentrum? Meneer Schaap staat er bij te kijken hoe eerste de heipalen in de grond gaan en hoe langzaam het metselwerk op de fundering wordt gezet. Een nieuwe woonwijk of gewoon een vrijstaande Vila? Hij staat er altijd maar een beetje dromerig bij te kijken, uren, dagen, weken. Hij doet me denken aan mensen die het evangelie wel horen en misschien ook nog wel naar de kerk gaan, maar het blijft bij: kijken en luisteren zonder dat er ooit actie wordt ondernomen. Je hebt ook van die voetbalsupporters. Ze schreeuwen langs de lijn en weten precies hoe alles moet worden gespeeld, maar zelf trappen ze nimmer een balletje.
Ik denk dat God ons oproept om “geen”supporter te zijn van het koninkrijk van God. Maar dat we “deel “krijgen aan het offer van Zijn Zoon en een “deelnemer” worden van de kerk van Jezus Christus.
Heb jij al ontdekt wat je positie op het “veld” is? 

6 opmerkingen:

  1. Ik moest ff nadenken, maar wat je zegt:
    Luisteren en zien, maar t niet tot je door laten dringen, dat gebeurd vaak.
    Je krijgt er dan ook geen "deel aan".
    Er blijven misschien wel zinnen hangen, ergens in je geheugen.
    Maar weet je, God is bij machte om op gelegener tijd, juist die zinnen weer boven te laten drijven.
    Dat geloof ik echt.

    Maar er deel aan hebben is verreweg de beste manier, das waar!

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan er niets aan doen maar moet als ik dit stukje lees denken aan al die mensen op weblogs die zo goed weten hoe je geestelijk wandelen moet, maar als het op het allerbelangrijkste aankomt (de liefde jegens elkander) dan zakken ze als rotte appelen door de mand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iemand die bij de Bruid van Christus wil oren kan geen supporter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben net als Roos een achtergrondfiguur. Soms, heel soms, ben ik zeg maar een beetje gereedschap.
    Ik illustreer bij verhalen voor catechese, anoniem. Het gaat niet om wat ik doe, maar wat de boodschap is.

    Zo nu en dan krijg ik de schrik van mijn leven. Zoals één van mijn illustratie's vereeuwigd is in een basin bij een kerk. Of heel simpel, zoals vandaag een van mij illustraties op de voorkant van het kerstboekje staat. Maar niet mijn naam! Dat is mijn voorwaarde. Op de achtergrond dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bescheidenheid is dacht ik wel een mooi iets. Aan de andere kant kan er nooit iets voor God in de schaduw gedaan worden of Hij ziet alles toch wel en maakt het tzt openbaar. Ik denk dat het fijnste werk op de achtergrond verzet wordt. Dat is het werk waarvan pas later zal doorschemeren hoe belangrijk het was. Misschien nog wel belangrijker dan die predikant op zijn verhoogde preekstoel die me altijd aan een kauwgom automaat doet denken...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.